«غریبه در سرزمین مادری» عنوان نمایشگاه انفرادی عکس زیبا حاج حیدری است که روز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ماه در گالری دنا گشایش خواهد یافت.

   در توضیح این نمایشگاه که کیوریتوری آن را حمید جانی پور بر عهده داشته آمده:

   «آلبوم‌های خانوادگی، شجره‌نامه‌ی ما هستند که خاک می‌گیرند و دیگر کسی به فکرشان نیست، اما با این همه، حافظان هویت ما محسوب می‌شوند. با دیدن عکس‌های خانوادگی- عکس‌هایی از خودمان، خواهران و برادرانمان -در زمان سفر می‌کنیم و خودمان را باز می‌شناسیم. عکس‌ها روایت‌کنندگان یک تصویر از ما نیستند؛ بلکه فرهنگ، فضا،هویت، شرایط اجتماعی، خنده‌ها و گریه‌ها که در نهایت منجر به تجربیات زیستی ما می‌شوند؛ این است که ما عکس را دوست داریم، لمس می‌کنیم، بو می‌کشیم و به آن وابسته‌ایم.

   عکس‌ها سکوت نمی‌کنند؛ فریاد می‌زنند این آتش نهفته از خاطرات را… . عکس‌های یادگاری ابزار حفظ خاطره‌ها هستند؛ آن‌قدر که در روزگاران قدیم، حتی شکل‌گیری یک عکس، خود بستری برای خاطره سازی می‌شد. اگرچه امروزه آداب آلبوم دیدن، منسوخ شده – که چه تلخ است این ماجرا – اما عکس‌ها بسیاری از کارکردهایشان را در زندگی روزمره ما حفظ کرده‌اند. آنها به ما کمک می‌کنند که خودمان و تاریخ‌مان را در گستره زمان گم نکنیم.

   در مرور آلبوم‌های خانوادگی، بخش عمده‌ای از تصاویر را عکس‌های سفر و گردشگری تشکیل می‌دهند به طوری که خانواده‌ها در سفر معمولاً در کنار نمادهای شهری یا تاریخی معروف می‌ایستند و عکس می‌اندازند. هر شهر بنا بر اقتضای مکانی و زمانی، برای معرفی خود به لحاظ تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی از نشانه یا سمبلی بهره می‌گیرد که از آن‌ها به عنوان نمادهای شهری و شهرنشینی یاد می‌شود. این نمادها گاه جزو آثار باستانی یا طبیعی و گاه مرتبط با آثار مدرن امروزی هستند. در واقع نماد یک شهر می‌تواند ابتدائی ترین تصویری باشد از یک شهر، که در ذهن مخاطبین اش نقش می‌بندد. به عنوان مثال وقتی نامی از تهران برده می‌شود، ذهن مخاطب "میدان آزادی" را در ذهن خود تصور می‌کند و یا اگر اسمی از پاریس به میان بیاید ناخودآگاه تصویر "برج ایفل" در حافظه شفاهی انسان نقش می‌بندد.»

   هفت مکان انتخابی که برای این نمایشگاه انتخاب شده عبارت است از مازندران (ساحل دریای خزر)، اهواز (پل سفید)، تبریز (مجموعه‌ی تاریخی ائل‌گلی)، کرمانشاه (مجموعه‌ی تاریخی طاق‌بستان)، شیراز (حافظیه)، اصفهان (پل تاریخی سی‌وسه پل)، تهران (میدان آزادی).

افتتاحیه: ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷
بازدید: ۱۵ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه همه روزه به جز پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰
گالری دنا: میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهارراه طالقانی، کوچه سوسن پلاک ۴
شماره تماس: ۸۸۹۳۱۷۴۴