کتابی از عکس‌های محمدرضا میرزایی و عکاس آمریکایی گوردون استیلمن با عنوان «دیالکتیک دیدن» توسط انتشارات بلو تایگر در آمریکا منتشر شد. 

    آن‌گونه که در توضیحات این کتاب که در دوازدهم و سیزدهم خردادماه در نمایشگاه کتاب هنری فیلادلفیا از آن رونمایی خواهد شد، عنوان شده «دیالکتیک دیدن» به همنشینی عکس‌هایی خیابانی از دو عکاس متفاوت می‌پردازد که همدیگر را در مواقعی نفی و در مواقعی تکمیل می‌کنند.

   عکس‌ها موضوعات پرشماری را شامل می‌شوند: از عکس‌های کلاسیک خیابانی گرفته تا پرتره‌ها، از تصاویری انتزاعی تا عکس‌هایی که از روی عکس‌هایی دیگر گرفته شده‌اند.

   عنوان «دیالکتیک دیدن» از کتابی به همین نام از سوزان باک مورس، فیلسوف و منتقد آمریکایی وام گرفته شده که در سال ۱۹۸۹ توسط انتشارات ام.آی.تی به چاپ رسیده بود و به پروژه پاساژهای والتر بنیامین می‌پرداخت.  

   محمدرضا میرزایی، متولد ۱۳۶۴ است. او دانشجوی دکترای تاریخ هنر در دانشگاه کالیفرنیا، سانتابارابارا و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد هنرهای زیبا از دانشگاه پنسیلوانیا است. عکس‌های میرزایی در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی به نمایش درآمده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به دو نمایشگاه انفرادی آخر او «اگر که نگفت دوستت دارد» در گالری واکس پاپیولی فیلادلفیا در سال ۱۳۹۶ و «دوباره یکبار دیگر» در گالری اُ در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد.
   محمدرضا میرزایی با سایت عکاسی و آموزشگاه عکاسی حرفه‌ای همکاری دارد و پیشتر به عنوان مدرس کلاس‌هایی با عناوین «کارگاه آزاد عکاسی» و «عکاسی مولف» را در این آموزشگاه برگزار کرده است.

   «دیالکتیک دیدن» در ۷۲ صفحه منتشر شده و با قیمت ۳۵ دلار در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.