نمایشگاه عکس‎های آنالوگ جان ر. پپر John R.Pepper  عکاس ایتالیایی  از کویر لوت، از مجموعه «کویرهای نا خالی» جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۹۷، در پروژه‎های آران افتتاح می‎شود.

عکس‌های این نمایشگاه طی سه سفر به کویر لوت عکاسی شده که دریچه‎ای برای دیدن فضای این کویر پهناور است.

مجموعه‌ی «کویرهای نا-خالی» در حال تکمیل است تا در کتابی با همین عنوان در سال ۲۰۱۹ به چاپ برسید. در این مجموعه از آثار، او به بیابان‌های مختلف جهان سفر کرده و تأثیر زمان، تاریخ و مردم در این فضاهای اسرارآلود را تجربه می‌کند.

بیشتر انسان‌ها نسبت به کویر بی‌تفاوت هستند. کویرها «دور و درجای دیگری» هستند، هزاران کیلومتر فاصله دارند و نماد «خالی» هستند. مردم کویرها را از کتاب‌های مدرسه می‌شناسند و شناخت آنها کمتر از مرز «خشک، مرده، اسرار آمیز، ترسناک، مرموز، مسطح، داغ، سرد، زیبا، زشت و خطرناک» فراتر می‌رود. هیچ چیزی جز شن و سنگ برای دیدن نیست. و با وجود این که مردم به کویرها سفر می‌کنند ولی هیچگاه در آنها سکنی نمی‌گزینند.

تضاد و مناقشه نور و سایه، سیاه و سفید، هارمونی سایه‌های خاکستری، سادگی فرم‌ها و پیچیدگی جزییات، صحنه‌ها را به استعاره به وضعیت انسانی نزدیک می‌کند، در جایی که هیچ اثری از انسان نمی‌بینیم.

جان ر پپر، متولد ۱۹۵۸ رم، عکاس ایتالیایی است. پدر او در سن ۱۲ سالگی اولین دوربین پنتاکس را به او هدیه داد. در سال ۱۹۷۶ در رشته تاریخ هنر از دانشگاه پرینستون فارغ‌التحصیل شد و به گروه «۱۸۵ ناساو، برنامه نقاشی شهری» پیوست. در سال ۱۹۷۵ «فلوشیپ» موزه ویتنی به وی تعلق گرفت. او با تأثیر و زیر نظر کارتیه برسون، سام شاو، جان رأس و دیوید سیمور به عکاسی پرداخته. در سن ۱۴ سالگی دستیار اوگو مولاس شد که اصول اولیه عکاسی در خیابان را به وی آموخت. در سی سال گذشته او زندگی خود را صرف عکاسی و کارگردانی تئاتر و فیلم نموده است. او از دوربین آنالوگ و خصوصاً لایکا ام ۶ استفاده می‌کند و آثارش را تنها سیاه و سفید عرض می‌کند.

گشایش: ۲۳ شهریور ۱۳۹۷، ساعت ۱۶ الی ۲۰
بازدید: ۲۴ شهریور تا ۹ مهر، همه روزه به جز شنبه‎ها، ساعت ۱۳ الی ۱۹
پروژه‌های آران: خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ – تلفن ۶۶۷۰۲۲۳۳