صبح روز چهارشنبه ۳۰ آبان ماه، مراسم اختتامیه جشنواره ملی عکس آیات با عنوان «قرآن، معنای زندگی» با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده معاون ‌قرآن و عترت وزارت ارشاد، محمدرضا علیزاده مدیرکل ارشاد استان کرمان، مسعود زنده روح کرمانی دبیر تخصصی جشنواره و هنرمندان و برگزیدگان بخش‌های ‌مختلف در محل اتاق بازرگانی در شهر کرمان برگزار شد و این جشنواره برگزیدگان خود را شناخت.

عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص)، بشارت دهنده و بزرگ دعوت کننده به حقایق دینی و چراغ هدایت به معنویت است، گفت: پیامبر (ص) تمام آموزه‌هایش را ابتدا در وجود خود پیاده می‌کرد و سپس به دیگران توصیه می‌کرد. قرآن نماد اخلاق، تقوا و نمادی برای خدایی زیستن است و بدون شک معجزه هنری است. از طرف دیگر تمام جهان تابلوی هنری بزرگی است که اگر خوب بنگریم چشم‌های ما را خیره می‌کند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: خداوند متعال به بهترین وجه از عهده هنرمندی برآمده است لذا می‌توانیم تصاویر اخلاقی و اعتقادی برجسته‌ای را در احادیث و قرآن کریم مشاهده کنیم.

وی اضافه کرد: عکس یکی از هنرهای تازه است. در جهان هزاران نفر می‌اندیشند و هنر را استخدام می‌کنند برای طرد معنویت و گروه‌های ارزشمند دینی نیز هستند که می‌اندیشند و هنر را برای معنویت به کار می‌گیرند.

فقهی زاده گفت: در وزارت فرهنگ این توجه حاصل شده است که اخلاق و فضیلت را بر بال هنر اوج بدهیم. در جشنواره ملی آیات عکس، صحنه‌هایی آفریده شده است که معنویت را با آسمان پیوند زده است همچنین در این جشنواره فرهنگ، آداب و رسوم متعالی، تاریخ، اندیشه و تمدن را مشاهده کردم. دیدن همیشه با اندیشیدن رابطه نزدیک داشته است و این افتخار بزرگ نصیب شما عکاسان شده است که در آثار را در معرض دید مردم ایران و جهان قرار بدهید.

محمد علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر جشنواره ملی عکس آیات در این مراسم گفت: جشنواره ملی عکس آیات در راستای پیگیری سیاست‌های قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با هدف تفهیم مفاهیم قرآنی به مردم با استفاده از ابزار عکس برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در این جشنواره ۲ گروه متخصص در کنار هم قرار گرفتند، افزود: دبیری هنری بخش تخصصی هنرمندان عکاس را زنده روح کرمانی عهده دار بودند و در کنار آن‌ها تیم تخصصی فعالان قرآنی حضور داشتند.

وی یکی از ویژگی‌های این جشنواره را تعامل و هماهنگی بین هنرمندان و فعلان قرآنی عنوان کرد که باعث شد آثار تأثیر گذاری در حوزه فرهنگ قرآنی تولید کنیم.
علیزاده بیان داشت: ۴۱۹ نفر ۲ هزار و ۳۰۰ اثر را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

وی جشن‌های رمضان، برگزاری دوره‌های آزمون قرآن و عترت، فعالیت ۱۶۵ موسسه فرهنگی و قرآن و عترت که ۸۰ تا پروانه گرفتند، برگزاری هفته قرآن و عترت با تولید ۶ هزار اثر، بیمه کردن ۵۰۰ فعال قرآنی و جشنواره ملی عکس آیات را از جمله فعالیت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد استان در حوزه قرآنی از سال ۹۳ تاکنون عنوان کرد.

در این مراسم مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر ‌تخصصی و هنری جشنواره ملی عکس آیات اظهار کرد: عصر امروز نمایشگاه عکس‌های منتخب این جشنواره و ‌آثار هنرمندان مدعو در موزه صنعتی کرمان افتتاح می‌شود.

دبیر ‌تخصصی و هنری جشنواره ملی عکس آیات با بیان اینکه این نمایشگاه شامل آثار منتخب هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره و آثاری از هنرمندان میهمان است بیان کرد:

آثاری که برای نمایشگاه انتخاب شده‌اند، عکس‌هایی با نگاهی متفاوت به ‌موضوعات قرآنی را شامل می‌شود.

در پایان برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:

۱- بخش استانی
• رتبه سوم: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون ریال هدیه به حسام الدین باقری کفاش رفسنجانی/ استان کرمان/ شهرستان رفسنجان
• رتبه دوم: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون ریال هدیه سیدروح الله هاشمی/ از استان تهران/ شهرستان تهران
• رتبه اول: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون ریال هدیه به ملیحه قره چلو/ از استان تهران/ شهرستان تهران

۲- بخش مردمی
• رتبه سوم: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون ریال هدیه به پرویز گلی زاده/ از آذربایجان شرقی/ شهرستان اهر (به دلیل مشغله ایشان عذرخواهی کردند)
• رتبه دوم: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۷ میلیون ریال هدیه به محمد شفائی/ از استان اصفهان/ شهرستان اصفهان
• رتبه اول: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون ریال هدیه به مریم آل مؤمن دهکردی/ از استان اصفهان/ شهرستان شهرکرد

۳- بخش ویژه
• برگزیده این بخش: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰ میلیون ریال هدیه به علی اصغر یوسفی/ از استان مرکزی/ شهرستان اراک

۴- بخش ملی
• رتبه سوم: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون ریال هدیه به داوود کهن ترابی/ از استان البرز/ شهرستان کرج
• رتبه دوم: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون ریال هدیه به محسن کابلی/ از استان گلستان/ شهرستان گرگان
• رتبه اول: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰ میلیون ریال هدیه به سید محمدصادق حسینی/ از استان فارس/ شهرستان شیراز