جمعه ۱۴ دی نمایشگاه عکس، ویدئو و چیدمان یواخیم هاینتسل، هنرمند و پژوهشگر اتریشی، با عنوان «از سلطان تا کابوی… چه طور مردِ مارلبورو دنیا را فتح کرد» در گالری فرمانفرما افتتاح می‎شود.

یواخیم هاینتسل پژوهشگر اتریشی است؛ او که تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در زمینه‌ی پداگوگی در دانشگاه‌های گراتسو اینسبروک به اتمام رسانده است؛ اکنون نمایشگاهی پژوهشی در رابطه با سیگار و رفتار مصرف آن برگزار می‌کند.

یواخیم هاینتسل در بیانیه نمایشگاه نوشته است:

آنچه همواره توجه من را برمی‌انگیزد، چگونگی رویارویی و برخورد مردم با شرایط و یا اشخاص ناشناس و بیگانه است. افراد در چنین موقعیت‌های ناآشنایی یا می‌ترسند و یا جذب آن می‌شوند. اساس کارهای آموزش و تحقیقاتی من تا به امروز بر مبنای تئوری‌های میشل فوکو بوده است. پیدا کردن پاسخ برای مناقشه‌های اجتماعیِ امروز از طریق آنالیز منابع تاریخی، یکی از شاخص‌ترین روش‌های تحقیقاتی مورداستفاده‌ام بوده است. کلیشه‌های موجود، تبعیض‌های اجتماعی و عقاید نژادپرستانه از مهم‌ترین مضامین تحقیقاتی نام برده شده‌اند. در کنار همه‌ی این‌ها بیش از سی و پنج سال است که آرشیوی از فرهنگ سیگار کشیدن را با جمع‌آوری پنجاه هزار جعبه سیگار متفاوت و همچنین تبلیغات آنها از سراسر دنیا، گرد هم آورده‌ام. این سیگارها و همچنین تبلیغاتشان به‌عنوان نمونه‌های بصری‌ای هستند که با استناد به آنها امکان اثبات تئوری‌هایم به‌صورت تجربی میسر می‌شوند.

تحقیقات قبلی یواخیم هاینتسل در زمینه‌های حقوق بشر، مهاجرت و گوناگونی فرهنگ اجتماعی بوده که در قالب نمایشگاه‌ها و ایونت‌های مختلف در گالری‌ها و فضاهای عمومی ارائه شده‌اند. او مقالات و تألیفات گسترده‌ای در حوزه‌ی تاریخ اجتماعی– فرهنگی به زبان آلمانی دارد و همچنین بالغ بر ۲۰۰ کارگاه آموزشی و تجربی برای بزرگسالان و جوانان در کشورهای مختلف برگزار کرده است. هاینتسل در سال ۲۰۰۶ انجمن زِنوس در گراتس را پایه گذاری کرده و از آن سال تا به امروز، پروژه‌های گسترده‌ی بینا رشته ای میان هنر و علوم فرهنگی تعریف و کیوریت کرده است.

گشایش: جمعه ۱۴ دی ماه، ساعت ۱۶ تا ۲۰
نمایشگاه تا ۱۲ بهمن ماه دایر است.
بازدید: همه روزه به جز روزهای دوشنبه ساعت ۱۱ تا ۱۹
گالری فرمانفرما: میدان هفت تیر، کریم خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲