عکاس: نصراله کسرائیان

همزمان با انتشار کتاب عصر جمعه ۲۸ دی ماه از ساعت ۵ تا ۸ مراسم جشن انتشار و امضا کتاب توسط نصراله کسرائیان در شهرکتاب آرین برگزار خواهد شد.

کتاب «گذار» با ۶۲ عکس، نگاهی است به تغییراتی که به آرامی طی فرآیندی نسبتا طولانی به ویژه در مناطق روستایی ایران در فاصله سال‎های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۹ رخ داده است.

تصویر جلد کتاب «نصراله کسرائیان – گذار»

در مقدمه کتاب آمده است:
«همه چیز تغیر می‌کند؛

در سال ۱۳۶۰ پنجاه و چهار قطعه از عکس‌های سیاه سفیدم را به صورت کتابی لاغر با نام «زندگی» در پنج هزار نسخه با بهای پشت جلد سیصد ریال منتشر کردم. اندکی بعد عکس‌های همان کتاب به دلیل علاقه‌ای که مخاطبان‌اش برای قاب کردن عکس‌ها نشان دادند به صورت مجموعه‌ای از کارت در همان تیراژ تجدید چاپ شد. ناگفته نماند که پیش‌تر و در بحبوحه انقلاب تعدادی از همین عکس‌ها در تیراژ ده‌ها هزار نسخه با یا بی‌اجازه عکاس از سوی افراد و گروه‌های سیاسی مختلف به چاپ رسیده بود.

حدود سه دهه بعد، زمانی که عمیق‌تر دیدن را یاد گرفته بودم، با مراجعه به آرشیوم، انتخاب تعدادی از عکس‌های «زندگی» و افزودن پنجاه عکس از عکس‌های همان دوره کتابی را با نام « گذار» منتشر کردم؛ کتابی که نه تنها به لحاظ مضمون، که به خاطر کیفیت چاپ یکسره با «زندگی» متفاوت بود.

در واقع با گذشت زمان و تحولات اجتماعی در نگرش عکاس و خوانش عکس‌ها نیز تغیری رخ داده بود. در حالی که «زندگی» از مجموعه‌ای عکس‌های پراکنده که بیش‌تر فقر و مسکنت فرودستان جامعه را نشان می‌داد فراهم آمده بود، « گذار» روایتگر سیر تحولی بود که در جامعه به دنبال انقلاب سفید در سال ۱۳۴۲ رخ داده و نهایتاً به انقلاب ۱۳۵۷ انجامیده بود.
«گذار» نیز سه سال بعد تجدید چاپ شد.

کتاب حاضر در ادامه آن تغیرات پیاپی و نیز علاقه عکاس و ناشر برای آن که کتاب از دسترس مخاطبان خارج نشود، در قطعی کوچک‌تر و حذف ده عکس از چاپ قبلی، چنان که آسیبی به مضمون نهایی «گذار» نزند و افزودن شرحی برای عکس‌ها، آن‌جا که نیاز بود، منتشر می‌شود.»

نصرالله کسرائیان متولد ۱۳۲۲ در خرم‌آباد است و از سال ۱۳۴۵ عکاسی را به طور جدی دنبال می‌کند. او یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های عرصه‌ی عکاسی قوم‌نگارانه و بوم‌شناسانه‌ی ایرانی به شمار می‌آید. حاصل سفرهای وی به مناطق مختلف ایران طی این سال‌ها در چندین کتاب از جمله «سرزمین ما ایران»، «کردهای ایران»، «ترکمن‌های ایران»، «بلوچستان»، «عشایر ایران»، «تهران»، «تخت جمشید»، «اصفهان»، «دماوند»، «درنگ و زندگی»، «ماسوله»، «ابیانه»، «اصفهان» و «گذار»  و مجوعه آثار «گزارش یک زندگی» به چاپ رسیده است.

برای سفارش آنلاین کتاب‎های «گزارش یک زندگی»، «تخت جمشید»، «گذار» و «نصراله کسرائیان – گذار» به فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی مراجعه کنید.

نشانی: شهرکتاب آرین، بلوار میرداماد، برج آرین