از عکس‎های کتاب منظری برای ندیدن، عکاس: محسن یزدی پور

جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ از ساعت ۱۲ الی ۲۱، نمایشگاه عکس، مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب «منظری برای ندیدن» محسن یزدی پور، عکاس کتاب در گالری Ag برگزار خواهد شد.

کتاب «منظری برای ندیدن» محسن یزدی پور چهارمین جلد از مجموعه عکاسی معاصر ایران – ۶۰ است. پیش از این کتاب «گیسوانم در باد» مریم زندی، کتاب «سایه‌ها و یادها» کاوه کاظمی و کتاب «گذار» نصراله کسرائیان از این مجموعه توسط نشر نظر منتشر شده بود.

محسن یزدی پور در این کتاب تجربه‌ی سی‌سال زندگی در یکی از محله‌های قدیمی تهران، فضاها و آدم‌های آن را با مخاطب به اشتراک می‎گذارد. «شکلی از زیستن در این شهر که به سختی بتوانم رهایش کنم» و ۲۱ عکس منتخب کتاب همزمان با رونمایی از ۲۳ فروردین تا ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ در گالری Ag به نمایش در خواهد آمد.

محسن یزدی پور - منظری برای ندیدن - روی جلد
محسن یزدی پور – منظری برای ندیدن – روی جلد

در مقدمه کتاب آمده است:
«تجربه‌ی سی‌سال زندگی در یکی از محله‌های قدیمی تهران، فضاها و آدم‌های آن، نگاه و درک من به زندگی را ساخت و پرداخت. شکلی از زیستن در این شهر که به سختی بتوانم رهایش کنم.
به عقب که نگاه می‌کنم خاطرات آن خانه، محله، مدرسه، دانشگاه و حتی دوران سربازی همه و همه حول و حوش میدان بهارستان، پیچ شمیران و خیابان انقلاب می‌گذرد. اسامی خیابان‌های قدیمی شهر هنوز با زنگ صدای مادربزرگ درگوشم زنده می‌شود: ایستگاه درختی، حمام ولی آباد، میدان چه‌کنم، … .
آن روزها، شهر مقیاسی انسانی داشت. می‌توانستیم آن را ببینیم و به خاطر بسپاریم. خاطراتمان به قدم‌هایمان گره می‌خورد و سال‌ها بعد هر قدم تداعی خاطره‌ای می‌شد.
اما امروز، بعد از آن همه سال، محل زندگی‌ام تغییر کرده. خانه‌ام در محاصره‌ی بزرگراه‌هاست!
مدرنیسم، مختصات زندگی ما را عوض کرده و زندگی در شهر مدرن، ملزومات جابجایی را. مفهوم «سفر» که پیش از این به معنی خارج شدن از شهر بود، حالا در جابجایی‎های داخل شهر هم کاربرد پیدا کرده است.
امروز، پس از سال‎ها، واژه‌هایی مثل «سفر درون شهری» و «مسافر هر روزه بودن» تبدیل شده به تجربه‌ی هر روزه‌ی زندگی من!
در سفر درون شهری بیش از آنکه مجالی برای مشاهده، ارتباط برقرار کردن و به خاطر سپردن باشد، صرفاً فرصت نمایش وجود دارد و نگاه و برخورد سریع و گذرا. گویا کسانی که «تهران بزرگ» را می‌ساختند دغدغه‌ی ارتباط انسان با شهر را نداشتند؛ نگران خاطره مشترک نسل‌ها نبودند.
ساعت‌های طولانی که در بزرگراه‌های تهران می‌گذرانم، فضاها و چشم‌اندازهای جدیدی برایم ساخته‌اند. چیزی مثل سرگردانی یک کودک در مواجه اولیه‌اش با جهان؛ گرفتار در میان اجسام غول‌آسا!
این سبک جدید زندگی، مرا به درک جدیدی از زندگی رساند: تقاطع، ناقض چشم‌انداز انسان از زمین است.»

محسن یزدی پور متولد سال ۱۳۵۹ در تهران است.
او که دانش آموخته‌ی رشته‌ی عکاسی دانشگاه هنر تهران در مقطع کارشناسی ارشد است، نخستین کتاب از عکس‌های خود را در سال ۱۳۸۸ با عنوان «چشم ۲۶» توسط نشر ماه ریز منتشر کرد.
اولین نمایش انفرادی آثار او با عنوان «اسم کوچکم سرباز» در گالری طراحان آزاد تهران برگزار شد. محسن یزدی پور، دو سال بعد و در سال ۹۱، مجموعه «نفس بکش» را به نمایش گذاشت.
آثار او در نمایشگاه‌های گروهی در داخل و خارج از ایران و در کشورهای فرانسه، آلمان، انگلستان، آمریکا، نیوزلند، استرالیا و … به نمایش درآمده‌اند که چندین جایزه داخلی و خارجی همچون کسب اقامت هنری، تحصیلی از سوی موسسه DAAD، در برلین (سال۱۳۹۵) را نصیب او کردند.
همچنین دو اثر از او نیز در مجموعه موزه لکما (LAKMA) کالیفرنیا نگهداری می‌شود.
محسن یزدی پور بیش از ده سال است که به تدریس عکاسی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تهران مانند دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه غیرانتفاعی سوره و دانشگاه علمی و کاربردی و آموزشگاه عکاسی حرفه‎ای مشغول است.

برای سفارش آنلاین «چشم ۲۶» و «منظری برای ندیدن» به فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی مراجعه کنید.

نمایشگاه جمعه ۲۳ فروردین افتتاح و تا ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ادامه دارد.
ساعت جدید بازدید گالری Ag: شنبه تا جمعه: ۱۲ – ۲۱
گالری Ag: خیابان کریمخان، خیابان عضدی جنوبی، شماره ۴۳