نمایشگاه عکس تاریخی «آلبوم‌خانه اَسترآباد» از روز سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۶ در موزه عکسخانه شهر افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه حاصل چند سال پژوهش کتابخانه‌ای است که به کوشش محمود اخوان مهدوی گردآوری شده است. محمود اخوان مهدوی پژوهشگر تاریخ و فرهنگ گرگان و صاحب غنی‌ترین آرشیو اسناد تاریخی آن منطقه است. این نمایشگاه با همکاری موسسه فرهنگی میرداماد گرگان برگزار می‌شود و بخشی از حافظه تصویری این خطه درخشان خاک ایران در دوران قاجار را به نمایش می‌گذارد.

در این نمایشگاه ۲۷ عکس ۳۰×۴۰ سانتیمتر و ۴ عکس در ابعاد ۷۰×۵۰ سانتیمتر به نمایش گذاشته خواهد شد. این عکس‌ها توسط عبدالله میرزا قاجار، عکاس دوره قاجار در سفر دو ماهه وی به اَسترآباد در سال ۱۳۰۶ هـ.ق (۱۲۶۸ هـ.ش) گرفته شده است. قابل ذکر است اصل تصاویر در آلبوم شماره ۲۹۸ مرکز اسناد تصویری (آلبوم‌خانه) کاخ گلستان نگهداری می‌شود.

اَسترآباد نام استانی است در شمال شرقی ایران، که پس از اسلام جُرجان خوانده شده و در دوره قاجار با نام اَسترآباد خوانده می‌شد. در سال ۱۳۱۶ به طور رسمی نام این استان مجدداً تغییر یافت و به «گرگان و دشت» تبدیل شد. نام فعلی این استان گلستان است.

گشایش: سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۶
بازدید: تا روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، در روزهای شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۸ و پنج شنبه از ساعت ۹ تا ۱۳
موزه عکسخانه شهر: میدان هفتم تیر، میدان بهارشیراز، بوستان بهارشیراز – ۸۸۸۴۸۹۹۳