کتاب «لبخند شاعر» مجموعه‌ای از ۱۳۸ عکس‌ است که کورش ادیم عکاس معاصر از لحظه لبخند زدن شاعران معاصر ایران ثبت کرده است و در نمایشگاه کتاب تهران ۱۳۹۸ عرضه می‌شود.

کورش ادیم درباره چاپ عکس‌هایش در قالب کتابی با عنوان «لبخند شاعر» که قرار است درنمایشگاه کتاب ۹۸ ارائه شود گفت: «لبخند شاعر» که قرار بود حدود ۲ سال پیش منتشر شود با طراحی دوباره و با همت نشر «ورا» به نمایشگاه کتاب تهران ۱۳۹۸ خواهد رسید.

«لبخند شاعر» کتابی شامل پرتره‌هایی است که از شاعران در حال لبخند زدن گرفته‎شده است. این پروژه درسال ۱۳۹۵ انجام شد و طی آن استودیویی در حیاط یک بنای قدیمی برپا شد و با یک زمان بندی وطی حدود سه ماه با دعوت از شاعران لحظاتی از لبخندزدن آن‌ها به ثبت رسید و در نهایت در این کتاب لبخند ۷۰ شاعر به تصویر کشیده‌ شد.

این عکاس، که چاپ و انتشار دو کتاب شعر نیز در کارنامه او دیده می‌شود، درباره علت پرداختن به موضوع لبخند و پیوند آن با شاعران می‌گوید: وقتی از شعر صحبت می‌کنیم همه به یاد شمع، حزن، اندوه و اشک می‌افتند ولی من سعی کردم لبخند شاعری که حزن یک ملتی را در سینه دارد، در قالب عکس نشان دهم. من در این عکس‌ها شاعر را به عنوان سمبل شادی یک جامعه نشان می‌دهم که در کنار سختی‌ها لحظات پرنشاطی هم دارد.
این کتاب اگرچه تصویر تعداد قابل ملاحظه‌ای از شاعران را در بر می‌گیرد ولی به دلیل اینکه پرتره‌ای از همه شاعران معتبر در قید حیات نیست قطعاً کتاب کاملی نخواهد بود. تأسف من این است که پرتره‌ای از برخی شاعران خوب در این کتاب وجود ندارد اگرچه ممکن است این امر زمینه‌ساز تولید و تدوین جلد دوم کتاب هم شود. من دوست داشتم عکسی از شاعرانی چون احمدرضا احمدی، علی باباچاهی، یدالله رؤیایی و … در این مجموعه داشته باشیم اما به دلایل متعدد امکان عکس‌ گرفتن از آنها میسر نشد.
انتخاب شاعران این مجموعه برعهده شورای مشورتی بوده است و تمام سعیم این بود که شاعران از نسل‌های مختلفی باشند و بر همین اساس از شاعران زیر ۳۰ سال هم که کتاب معتبر و شعرهای خوبی داشتند برای گرفتن پرتره دعوت کردم.

تصویر جلد کتاب «لبخند شاعر» – عکاس: کوروش ادیم

او درباره ارائه عکس‌ها در قالب نمایشگاه نیز بیان کرد: ناشر این کتاب بسیار علاقه‌مند است که پرتره شاعران در ایران و کشورهای خارجی هم به نمایش درآید اما تحقق این امر نیاز به جذب اسپانسر و تأمین منابع مالی دارد و شاید با انتشار این کتاب بتوانیم برخی از افراد را راغب کنیم تا عکس‌ها به شکل نمایشگاه هم عرضه شود.

این عکس‌ها صرفاً عکس‌هایی است که لبخند شاعر را نشان می‌دهد و قطعاً جزو بهترین عکس‌های پروژه من نیست. من عکس‌هایی دارم که شاعر مشغول انجام کاری است و پرتره فقط رخ هنرمند را نشان نمی‌دهد یا پرتره‌های محیطی که به لحاظ زیبایی‌شناسی قابل توجه تر از پرتره‌های لبخند هستند.

کتاب «لبخند شاعر» در ۱۵۶ صفحه و ۱۳۸ عکس در قطع خشتی ۲۳×۲۲ سانتی متر به قیمت ۸۵ هزار تومان با جلد شومیز و ۹۵ هزار تومان با جلد سخت توسط نشر «ورا» روانه بازار کتاب شده است.

پیش از این کتاب «دیده و درون» یازده گفتگو درباره‌ی عکس و عکاسی به اهتمام کوروش ادیم به چاپ رسیده است که علاقه مندان می‎توانند از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» تهیه کنند.