جمعه ۴ مرداد ۹۸ افتتاح نمایشگاه عکس مهدی خندان با عنوان «مثل هیچ‌‎کدام» و وحید دشتیاری با مجموعه «قلم دروغ» در گالری محسن برگزار می‎شود.

نمایشگاه دو نفره‌ی عکس‎های وحید دشتیاری و مهدی خندان با دو چاپ مجزای سیانوتایپ و چاپ نقره درباره‌ی فرایندی آلترناتیو در ثبت واقعیت‌ است؛ یکی در پی بازستانی روح ازدست‌رفته‌ی عکس و برگردان نسخه‌ی جعل به اصل است و دیگری به‌دنبال روح گمشده‌ی شهر و برگردان یک اصل به نسخه‌ای جعلی.

«مثل هیچ‌‎کدام» اثر مهدی خندان گره‌گاهی از تعامل آدم‌ها با هم، با نمادها و با مکان‌ها در شهری چون تهران است که در آن سوژه‌ها گریزان از منطق زندگی شهری و دلسرد از تعاملات روزانه‌‌ی‌شان، ضمن کنترل وضعیت با حفظ فاصله به پرسه‎زدن در شهر مشغول‌اند. در این مجموعه‌‌عکس‌ها نشانه‌های شهری تهران نه نشانه‌های مرسوم‌اند و نه بناهای مشهور، بلکه کلمات عمومی‌ میادین شهری و تابلوهای هرروزه‌اند که بار معنایی‌شان را باخته‌ و بار نمادین شهری را به دوش می‌کشند. ردّ این مفاهیم در قالب کلمات و نشانه‌ها بر گوشه‌و‌کنار تصویر نشسته‌ است.

مهدی خندان در این مجموعه شهر را مولد تجربه‌های گوناگون نشان می‌دهد؛ همزمان‌که ردّ تکنیک و شیوه‌ی چالش‌بر‌انگیز ظهور تصویر در حین چاپ عکس نمایان می‌شود، تخیلات و تمایلات شهرنشینی در این گسست، آشفتگی و ناپایداری به یاد آورده می‌شوند.

این مجموعه ‪حاصل گشت‌و‌گذارهای عکاس است با موتوری که بر سپرش یک دوربین سوار شده و روایت را همان دوربین در بازه‌های زمانیِ مشخص ثبت می‌کند. عکاس در این‌جا از متن شهر که پیوندی جدانشدنی با تجربه‌‌های برگرفته‌ی او از فضا و کلمه دارد، یک بازی رمزگانی را می‌گشاید. افق دیدِ کاهش‌یافته‌ی ناظر در این عکس‌ها با آن رنگ و روح لاجون آبی‌اش، چشم‌اندازی زبون و درعین‎حال مخفیانه از فعل مشاهده و رصد سوژه‌هایی ارائه می‌دهد که نه سودای پیش‌روی دارند و نه میل به پس‌رفتن.

وحید دشتیاری در مجموعه‌ی «قلم دروغ» که عکس‌ها در آن با شیوه‌ی چاپ نقره تولید شده‌اند، به‌دنبال برگرداندن اصالت و روح گم‌شده‌ی عکاسی و بازگشت ستایش یگانگی عکس به نسخه‌هایی همگانی است که دم‌دستی، هرروزه و فاقد اصالت‌اند. عنوان «قلم دروغ» که الهامی بازیگوشانه از کتاب «قلم طبیعت» هِنری تالبوت است، بر ابتذال و پوچی عکس‌های روزمره‌ی اینستاگرامی کاربران تاکید می‌کند. هرچند عکس‌های به اشتراک‌ گذاشته‌شده در فضای مجازی دارای دو مشخصه‌ی زمان و مکان‌اند همزمان اما از هر دو مؤلفه عاری‌ و بی‌بهره‌اند؛ این عکس‌ها که بارها در بستر ناواقعی دیجیتال به اشتراک و بازنشر گذاشته و بارها مجازی لمس می‌شوند دیگر فاقد آن روح و اصالت یگانه‌ی عکس‌اند. «قلم دروغ» سرگشته‌ی آن روح گمشده است و تلویحاً از شیوه‌ی چاپ برای بازگشت اصالت تصویر بهره می‌گیرد.

زندگی روزمره و حضور در فضاهای شهری، تجربه‌ی مکان‌ها و گشت‌و‌گذارهای مجازی همگی در دایره‎ی تکثیر ماشینی تکرار می‌شوند و محصولات اجتماعیِ پوچ، ناواقعی و بی‌ثمر می‌آفرینند.

مهدی خندان (م. ۱۳۵۸، تهران، ایران) عکاسی را از سال ۱۳۸۱ با کلاس‎های مهرداد افسری شروع کرده است. از عناصر اصلی آثارش می‌توان به وفاداری‎اش به عکاسی آنالوگ، چاپ‎های آلترناتیو، ترکیب فریم‎ها و استفاده از دوربین‎های ساده اشاره داشت که ریشه در اندیشه‌های او نسبت به انسان و نحوه‎ی ارتباط با خود و جهان دارد و ناشی از کندوکاو در قلمرو درونی است. عکاسی برای او نوعی بازنمود ذهن پرسشگر هنرمند در ارتباط با جهان پیرامونش است که شاید بتوان آن را بازگشتی به خاطرات و تجربه زیسته‌اش به شمار آورد. او در تهران زندگی و کار می‎کند.

وحید دشتیاری (م. ۱۳۶۰، تبریز، ایران) کارشناسی‌ارشد عکاسی خود را از دانشگاه هنر تهران در سال ۱۳۸۵ دریافت کرده است. او مدرس دانشگاه در رشته‌ی نورپردازی و فرایندهای آلترناتیو است. دشتیاری از سال ۱۳۸۷ در نمایشگاه‌های گروهی متعددی شرکت کرده است.

گشایش: جمعه ۴ مرداد از ۴ عصر تا ۹ شب
نمایشگاه تا ۱۶ مرداد ادامه دارد.
گالری محسن: تهران، بزرگراه مدرس شمال، خیابان ظفرشرقی، کوچه‎ی ناجی، خیابان فرزان، خیابان نوربخش، بلوارمینای شرقی، پلاک ۴۲ – تلفن: ۰۲۱۲۲۲۵۵۳۵۴