مرحله‌ی اول همکاری بین المللی دانشگاه الزهرا و دانشگاه ماینز آلمان که از دی ماه سال ۱۳۹۶ آغاز شده بود، تیر ماه سال جاری با برگزاری نمایشگاه عکس در دانشگاه ماینز به پایان رسید.

در این نمایشگاه که محور اصلی آن عکس‌های منظره شهری بود، عکس‌های ۱۱ دانشجوی ایرانی و ۱۱ دانشجوی آلمانی و همچنین عکس‌های دو استاد این پروژه، فرشته دیانت (عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا) و استاد Judith Samen (عضو هیات علمی دانشگاه ماینز) نیز به نمایش در آمدند.

از دی ماه ۹۶ پس از موافقت دو دانشگاه و استاد همکار، پروژه به طور رسمی آغاز شد. ابتدا عکس‌های منتخب دانشجویان ایرانی و آلمانی از طریق دراپ باکس برای یکدیگرارسال می‌شدند و پس از نمایش در کلاس و بحث و گفتگو، عکس‌های جدید به همراه نظرات دانشجویان در مورد عکس‌های دریافتی پیشین ارسال می‌شدند. بدین نحو این پروژه ۳ ترم به طول انجامید تا در آخر مرحله‌ی اول این همکاری بین المللی با برپایی نمایشگاه عکس دانشجویان در دانشگاه ماینز به پایان رسید.

روز ۵ تیر همزمان با افتتاحیه‌ی نمایشگاه عکس در گالری دانشکده هنر دانشگاه ماینز، فرشته دیانت (استاد راهنمای دانشجویان ایرانی) علاوه بر معرفی و توضیح در مورد ایده‌ی آثار دانشجویان ایرانی و آلمانی به مقایسه و تأثیر جغرافیا و فرهنگ بر شکل گیری آثارشان نیز می‌پردازد.

روز ۶ تیر نشستی با حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه ماینز درباره معرفی و مرور آثار فرشته دیانت در دانشگاه ماینز برگزار شد.

در آینده نزدیک نمایشگاهی از این همکاری مشترک در گالری دانشگاه الزهرا برگزار خواهد شد.

جهانی شدن از جمله پیامدهای زندگی مدرن است. این امر نه تنها در صنعت و تجارت بلکه در زندگی روزمره آدمها نیز جای خود را باز کرده است و البته که این امر وامدار رشد روزافزون تکنولوژی، همان چیزی که بشر امروزه بر آن نقد جدی وارد کرده و آن را مسبب جدایی و دوری انسان‌ها می‌داند، است. اما نباید فراموش کرد که این تکنولوژی ابزاری شد تا انسان معاصر تنها و گوشه گیر دایره‌ی اجتماعی وسیع‌تری تشکیل داده و نه تنها با هم میهنانش بلکه با فرهنگ‌ها و نژادها و اقوام دیگر به گفتگو و تعامل بپردازد. هنر از جمله شاخه‌هایی است که بشر همیشه از آن برای برقراری ارتباط استفاده کرده است. این بار عکس‌ها راه گشا می‌شوند و بین انسان‌هایی با ادیان، جغرافیا و زبان مختلف، اشتراک برقرار می‌کنند. اشتراکی از نوع دید به این دنیا. به این ترتیب با انجام این پروژه دانشجویان علی رغم تمام تضادهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی به دنبال راهی برای گفتگو و تعامل می‌شوند.

شایان ذکر است به زودی نمایشگاهی از این همکاری مشترک در گالری دانشگاه الزهرا برگزار خواهد شد.