سید عباس میرهاشمی، مدیر کمیته همایش‌ها و جشنواره‌های انجمن عکاسان ایران گفت: هرگونه فعالیتی در انجمن عکاسان ایران بر اساس اساسنامه است و یکی از دلایل حرکت رو به پیشرفت انجمن به همین دلیل است و همواره اساسنامه مورد توجه است و خط حرکت انجمن مطابق اساسنامه است.

با توجه به تغییر شرایط و فضاها و همچنین تجربه‌های بیشتری که به دست آمده، ممکن است راهکارها و قالب‌های جدید برای فعالیت‌ها و سرعت دادن به امور مؤثر باشد، از این رو اساسنامه می‌تواند بازنگری شود.

هرچه ارتباطات انجمن عکاسان ایران با مجموعه‌های پژوهشی و علمی بیشتر شود، انجمن می‌تواند اصولی‌تر فعالیت کند بنابراین نیاز است که به پژوهش بیشتر توجه شود و تعامل انجمن با دانشگاهها، مراکز فرهنگی و همه‌ی اعضای انجمن تقویت شود، تعامل با اعضا می‌تواند در کیفیت فعالیت‌ها مؤثر باشد و نیروهایی را برای مشارکت فعال در کمیته‌های انجمن موجب شود. بنابراین ضرورت دارد اعضا ضمن مطالبه، مشارکت فعال با انجمن داشته باشند.

تقویت شورای راهبردی انجمن و تدوین برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و نظارت برای انجام برنامه‌ها اهمیت بالایی دارد و لازم است به طور جدی مورد توجه انجمن باشد. شورای راهبردی از اساسی‌ترین شوراهایی است که می‌تواند در چارچوب اساسنامه و نظر هیات مدیره قالب فعالیت‌ها را تعیین کند و سرعت دهد و نظارت و کنترل انجام شود تا اهداف محقق شود.

او با اشاره به فعالیت‌های انجمن گفت: ضرورت دارد یاد کنیم از گروه ۱۳ نفره ای که بر اساس رأی جامعه عکاسان اساسنامه انجمن عکاسان ایران را موشکافانه نوشتند و اساسنامه تدوین شده را در قالب اساسنامه تیپ وزارت کشور گنجاندند. این اساسنامه پایه‌ای برای فعالیت تخصصی و جدی در حوزه عکاسی شد و فعالیت هیات مدیره های انجمن در دوره‌های مختلف بر اساس آن پایه گذاری شد. در طول فعالیت انجمن و در هر دوره فعالیت‌هایی در زمینه‌های مختلف برنامه ریزی و اجرایی شد که نتایج قابل دفاعی را برای عکاسی دارد. تدوین آیین نامه‌ها، تشکیل کمیته‌ها با توجه به مقتضیات و شرایط روز عکاسی، فعالیت‌های علمی و پژوهشی مانند ۱۰ روز با عکاسان ایران و تعامل با نهادها، انجمن‌ها و مراکز فرهنگی مختلف از جمله فعالیت‌های انجمن است که در ادامه می‌تواند گسترش یابد.

میرهاشمی درباره آیین نامه کمیته همایش‌ها و جشنواره‌ها گفت: کمیته همایش‌ها و جشنواره‌ها آیین نامه جامعی تدوین کرد، آیین نامه‌ای برای کمیته مبنی بر وظایف اعضاء کمیته و فعالیت‌های آن و آیین نامه‌ای برای جشنواره‌ها و همایش‌ها که نحوه برگزاری را تعیین می‌کند. تدوین اینگونه آئین نامه‌ها موجب می‌شود تا برگزاری برنامه‌ها از رفتارهای سلیقه‌ای دور باشد. دوره‌های پنجم تا هفتم همایش ۱۰ روز با عکاسان ایران بر اساس آیین نامه تدوین شده برگزار شد تا خطاهای احتمالی آیین نامه مشخص و آیین نامه جامع‌تر و دقیق‌تر شود.