نمایشگاه عکس تهمینه منزوی با عنوان «خاک سرد خاک سرخ» از ۱۵ شهریور ۹۸ در گالری راه ابریشم گشوده می‎شود.

تهمینه منزوی، عکاس، درباره این نمایشگاه می‏‎نویسد:
وقتی صحبت از جزیره می‌شود باری از تنهایی را همراه خود می‌کشد و این تک افتادگی از سرزمین اصلی نه تنها فاصله مکانی ایجاد می‌کند بلکه در فاصله زمانی هم تاثیرات خودش را در احوالات ساکنین خود نشان می‌دهد مثل اعتقاد به خرافات و جادویی بودن آن منطقه را تشدید می‌کند. انگار گردش زمان، مناسبات شادی و غم‌های متعلق به خود را دارند.

این پروژه در جزیره­ای، جنوب ایران آغاز شد؛ جزیره‎­ی هرمز که دارای ویژگی‎­های فرهنگی، اجتماعی و جغرافیاییِ منحصر به فردی است. جزیره­ای به وسعت ۴۲ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۶۰۰۰ نفر. در اوایل قرن شانزدهم، پرتغالی‎­ها هرمز را اشغال کردند و تا ۱۶۲۲ این جزیره را ترک نکردند.

در هرمز کوه‎­ها پوشیده از سنگ‎­های رسوبی‌اند و لایه‎­های گدازه­‎های آتشفشانی خاک را سرخ می‎­نمایانند. خاک سرخ اما نه تنها افسونگر، که قابل خوردن است و در تولید لوازم آرایشی از ویژگی­‎های جادویی­‎اش بهره می‎­برند. پیش از انقلاب ۱۳۵۷، هرمز جزیره‎­ی مهمی محسوب می‎­شد و سهم به‎­سزایی در اقتصاد کشور داشت؛ صادرات خاک ثروت هنگفتی را برای ساکنان به ارمغان می­‎آورد. اما اکنون به یکی از محروم­‎ترین مناطق کشور تبدیل شد. در حال حاضر، عمده­‎ی درآمد جزیره از گردشگری است، که اغلب توسط زنان اداره می‎­شود. زیورآلات دست ساز خود را نیز در نزدیکی ساحل گردشگران می‎­فروشند. گردشگران اغلب جوانانی از شهرهای بزرگ مانند تهران‌اند.

هم­پایِ بافت و طبیعت این ناحیه، مجذوب زندگی ساکنان­ش شدم و تصمیم به آغاز یک پروژه را در آن­جا گرفتم. این جزیره من را بر آن داشت تا پروژه­‎ام را در مقیاسی بزرگ­تر دنبال کنم و درصدد یافتن مکانی برآمدم که از نظر بافت و فرهنگ در تقابل با این جزیره باشد. لانگیِربیِن در جزیره سوالبرد، واقع در شمال نروژ دارای ویژگی‎­هایی است که در دنبال بودم. لانگیِربیِن بزرگ­ترین سکونت­گاه در سوالبرد است و شمالی‎­ترین شهرِ دنیا، که ۲۱۴۴ نفر در آن زندگی می­کنند. از سال ۱۹۰۷ میلادی، استخراج ذغال­سنگ عمده‎­ترین منبع درآمد این شهر است. گرچه از سال ۱۹۳۵ صنعت گردشگری نیز پا به این شهر گذاشته ­است.

هرمز و سوالبرد هر کدام منطقه استراتژیکی در گذشته بوده‌اند، هرمز تا قبل از انقلاب منطقه پر رفت و آمد و حیاط خلوت ایران و مستعمره پرتقال بوده است و بخش زیادی از سوالبرد تبعیدگاه و منطقه مانور روسیه بوده است. در سوالبرد شهر متروکه‌ی pyramiden وجود دارد.

اما آن­چه مرا به لانگیِربیِن علاقه‎­مند می‎­کند بافت و ویژگی­‎های طبیعی این شهر است که نزدیکی بسیاری به قطب شمال دارد. در واقع تفاوت میان این شهر کوچک، در یکی از شمالی‎­ترین نقاط کره­‎ی زمین، و جزیره­ای در جنوب ایران اساس این پروژه است، تفاوتی که نه تنها ویژگی­های طبیعی را پررنگ­تر جلوه می­دهد، که سبب می‎­شود این مجموعه عکس روزمرگی‎­های ساکنان، و فرهنگ و موقعیت اجتماعی این دو شهر را نیز دربرگیرد. پیش­تر در مجموعه عکس­‎های­م همواره زنان سوژه­‎ی اصلی بودند. در این مجموعه عکس نیز بیش از هر چیز بر فعالیت‎­های زنان در هرمز متمرکز بودم تا تاثیرشان را بر زندگی دیگر ساکنان نمایش دهم. در بخش دوم در سوالبرد نیز برخوردی مشابه در پیش گرفتم. مایل بودم بیش­تر پیرامون زنان، فعالیت‎­های­شان و مهم­تر از همه نقشی که در صنعت و اقتصاد شهر ایفا می­‎کنند تحقیق کنم، فعال‎­ترین زنان این شهر راهنمای تورهای گردشگری‌اند.

در عین حال، طبیعت سوالبرد این فرصت را فراهم کرد تا عکس‎­هایی از مناظر و بافت‎­های نادر منطقه، که با طبیعت هرمز در تضاد کامل‌اند، به این مجموعه بیافزایم. تضاد میان رنگ­‎ها و احوالات این دو شهر، از منظر طبیعت، هرمز با رنگ­‎هایی گرم و خشک حالی غریب به ارمغان می­‎آورد که تاثیری جدی بر شیوه­‎ی زندگی ساکنان دارد. در سوالبرد، زندگی و فرهنگ ساکنان تحت تأثیر روح سرد و آبی­ فام طبیعت است.

‏Pyramiden روح شوروی در مدار قطبی است. این شهر در سال ١٩٢١ توسط سوئدی‌ها شناخته شد و شوروی سریعاً آن را خرید. به دلیل معادن زغال سنگ فعال شوروی هزار نفر را به این منطقه تبعید کرد و بعد از٧٠ سال معادن فعال با شک فروپاشی شوروی، معادن تعطیل شدند. همزمان با فروپاشی در سال ١٩٩١ یک تراژدی اتفاق افتاد که این شهر متروکه شهر ارواح نام گرفت؛ ٢٠٠ نفر از کارگران تبعیدی معدن همراه با خانواده‌هایشان در سقوط هواپیما بر روی تکه‌های یخ از دست دادند و نروژ با کشف یک ساختمان جاسوسی دستور تخلیه فوری آنجا را دادند.

  تهمینه منزوی در سال ۱۳۶۷ در تهران متولد شد. او در دانشگاه آزاد تهران عکاسی خواند و اکنون بیش از یک دهه است که عکس می‌گیرد و فیلم می‌سازد. از نمایشگاه‌های وی می‌توان به «مرثیه‌ای برای ویرانی»، «اندر احوالات من»، «ملقب به تاجبخش»، «عروسان مخبرالدوله» اشاره کرد. به علاوه آثار وی تاکنون در شهرهای مختلف از جمله تهران، آمستردام، وین، بوستون، پاریس و رم به نمایش گذاشته شده و چندین جایزه داخلی و بین‌الملی برایش به ارمغان آورده است.

پیش از این کتاب «گذشته استمراری» از همین عکاس توسط نشر نظر به چاپ رسیده و از طریق فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی قابل تهیه است.

گشایش: ۱۵ شهریور ۹۸ ساعت ۱۶ تا ۲۰
بازدید تا ۲ مهر ۹۸ به جز دوشنبه‎ها و تعطیلات رسمی
گالری راه ابریشم: بلوار کشاورز، بین خیابان قدس و وصال، ساختمان تکنوآجر