Khanh Phan. شرکت‌کننده‌ی بخش آزاد، سفر، ۲۰۲۰
زنی در حال خشک کردن عود (بخشی از روند تولید عود). در ویتنام عود وسیله‌ای است برای برقراری ارتباط با دنیای روحانی و مردگان.

رقابت جهانی عکاسی سونی ۲۰۲۰ در چهار بخش پذیرای آثار عکاسان از سرتاسر جهان است.

جایزه سونی (Sony World Photography Awards) در سیزدهمین سال حیاتش اکنون به یکی از پرمخاطب‌ترین رقابت‌های عکاسی در ایران و جهان تبدیل شده است. در رقابت سال ۲۰۱۹، ۳۲۷ هزار شرکت‌کننده از ۱۹۵ نقطه‌ی جهان شرکت داشتند.

رقابت امسال همچون سال قبل در چهار بخش حرفه‌ای، آزاد، جوانان و دانشجویان برگزار می‌شود، اما تغییراتی را نیز می‌توان در آن مشاهده کرد. به عنوان مثال، در بخش حرفه‌ای، دسته‌بندی تازه‌ای با نام Enviroment (محیط زیست) اضافه شده که بازتابی از افزایش حساسیت‌ها روی این موضوع در جهان است. همچنین، رقابت بخش جوانان امسال به‌صورت ماهانه انجام می‌گیرد.

F. Dilek Uyar. شرکت‌کننده‌ی بخش آزاد، موشن، ۲۰۲۰

Mahmut Serdar Alakus. شرکت‌کننده‌ی بخش آزاد، پرتره، ۲۰۲۰

جزئیات هر یک از چهار بخش رقابت به شرح زیر است:

بخش
حرفه‌ای

بخش حرفه‌ای (Professional) به ده دسته تقسیم شده است: معماری، خلاقانه، کشف، محیط زیست، مستند، منظره، طبیعت و حیات وحش، پرتره، اشیاء بی‌جان، ورزشی. هر فرد بالای ۱۸ سال آزاد است به‌صورت رایگان با یک مجموعه‌ی پنج تا ده عکسی در هر دسته‌بندی در این بخش شرکت کند.

عکس‌هایی که در جایی منتشر نشده‌اند بایستی در سال ۲۰۱۹ (۱ ژانویه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹) گرفته شده باشند یا چنانچه در یک سال اخیر گرفته نشده‌اند، در جایی به‌صورت عمومی به نمایش در نیامده باشند. عکس‌های منتشرشده پیش از تاریخ ۱ ژانویه مجاز به شرکت در این رقابت نخواهند بود.

آثار منتخب در پرد‌ه‌های دیجیتالی نمایشگاه جایزه‌ی جهانی عکاسی سونی به نمایش در خواهند آمد. برندگان هر یک از دسته‌بندی‌ها و سه عکاس برتر به مراسم اهداء جوایز دعوت خواهند شد، تجهیزات تصویربرداری دیجیتال سونی خواهند برد، آثارشان در کتاب جایزه‌ی جهانی عکاسی سونی منتشر شده و در نمایشگاه جایزه‌ی جهانی عکاسی سونی در سامرست هاوس لندن به نمایش در خواهند آمد. نفر اول، افزون بر این جوایز، با عنوان عکاس سال برنده‌ی جایزه‌ی ۲۵.۰۰۰ دلاری خواهد بود.

شرکت‌کنندگان در این بخش، مجاز به شرکت در بخش‌های آزاد و جوانان نخواهند بود.

بخش آزاد

بخش آزاد (Open) به ده دسته تقسیم شده است: معماری، فرهنگ، خلاقانه، موشن، منظره، طبیعت و حیات وحش، پرتره، اشیاء بی‌جان، عکاسی خیابانی، سفر. هر فرد با تک‌عکس‌های گرفته‌شده در سال ۲۰۱۹ به‌صورت رایگان مجاز به شرکت حداکثر سه عکس در این رقابت است (در یک یا چند دسته‌بندی). داوری در این بخش بر اساس تک‌عکس صورت می‌پذیرد و نه مجموعه‌عکس.

آثار منتخب در پرد‌ه‌های دیجیتالی نمایشگاه جایزه‌ی جهانی عکاسی سونی به نمایش در می‌آیند. برندگان هر یک از دسته‌بندی‌ها به مراسم اهداء جوایز دعوت خواهند شد، تجهیزات عکاسی دیجیتال سونی خواهند برد، آثارشان در کتاب جایزه‌ی جهانی عکاسی سونی منتشر شده و در نمایشگاه جایزه‌ی جهانی عکاسی سونی در سامرست هاوس لندن به نمایش در خواهند آمد. نفر اول، افزون بر این جوایز، با عنوان عکاس سال بخش آزاد برنده‌ی جایزه‌ی ۵.۰۰۰ دلاری خواهد بود.

شرکت‌کنندگان در این بخش، مجاز به شرکت در بخش‌های حرفه‌ای و جوانان نخواهند بود.

بخش جوانان

بخش جوانان (Youth) در رقابت ۲۰۲۰ تغییراتی کرده است. رقابت جوانان امسال از ۱ ژوئن تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ به‌صورت ماهانه با موضوعات متفاوت برگزار می‌شود. تمامی افراد ۱۲ تا ۱۹ ساله در هر ماه با حداکثر سه تک‌عکس که در سال ۲۰۱۹ گرفته شده‌اند، می‌توانند در این رقابت شرکت کنند.

داوران در هر ماه تا ۱۰ عکس برتر و یک عکس برنده را انتخاب می‌کنند. تمامی عکس‌های منتخب داوران در نهایت وارد رقابت عکاس جوان سال می‌شوند.

آثار منتخب هر ماه در پرد‌ه‌های دیجیتالی نمایشگاه جایزه‌ی جهانی عکاسی سونی به نمایش در خواهند آمد. عکاس جوان سال به مراسم اهداء جوایز دعوت خواهد شد، تجهیزات عکاسی دیجیتال سونی خواهد برد و آثارش در نمایشگاه جایزه‌ی جهانی عکاسی سونی در سامرست هاوس لندن به نمایش در خواهد آمد.

شرکت‌کنندگان در این بخش، مجاز به شرکت در بخش‌های حرفه‌ای و آزاد نخواهند بود.

Piotr Leczkowski. شرکت‌کننده‌ی بخش آزاد، فرهنگ، ۲۰۲۰

Tim Johnston. شرکت‌کننده‌ی بخش آزاد، عکاسی خیابانی، ۲۰۲۰

بخش دانشجویان

تمامی دانشجویانی که مشغول تحصیل عکاسی هستند مجاز به شرکت در بخش دانشجویان (Student) هستند (ثبت نام دانشگاه یا مؤسسه آموزشی الزامی است). هر دانشجوی ۱۸ تا ۳۰ ساله می‌تواند با ۵ تا ۱۰ عکس حول موضوع «مرزهای ناپیدا» در این رقابت شرکت کند. هر دانشجو بایستی عکس‌ها را به مدرس خود سپرده و مدرس آنها را در وبسایت رقابت ثبت کند.

ده زوج دانشجو-مدرس (با نام یک دانشگاه یا مؤسسه‌ی آموزشی) منتخب به مراسم اهداء جوایز دعوت خواهند شد، تجهیزات عکاسی دیجیتال سونی خواهند برد و آثارشان در کتاب جایزه‌ی جهانی عکاسی سونی منتشر شده و در نمایشگاه جایزه‌ی جهانی عکاسی سونی در سامرست هاوس لندن به نمایش در خواهند آمد. عکاس دانشجو سال افزون بر نمایش آثارش در نمایشگاه جایزه‌ی جهانی عکاسی سونی در سامرست هاوس لندن، برنده‌ی تجهیزات عکاسی سونی به‌ارزش ۳۰.۰۰۰ یورو برای دانشگاهش خواهد شد.

Patrick Lau. شرکت‌کننده‌ی بخش آزاد، منظره، ۲۰۲۰

نحوه‌ی ارسال آثار:

تمامی عکس‌ها بایستی در قالب JPEG و حجم آنها بین ۱ تا ۵ مگابایت باشد، همگی در فضای رنگی sRGB ذخیره شده باشند و اطلاعات EXIF در فایل عکس باقی بماند. برای ارسال عکس‌ها، شرکت در هر یک از چهار بخش این رقابت و مطالعه‌ی جزئیات بیشتر، به اینجا مراجعه فرمایید.

مهلت ارسال آثار به رقابت جایزه
جهانی عکاسی سونی ۲۰۲۰:

بخش دانشجویان: تا ۲۹ نوامبر ۲۰۱۹ (۸ آذر ۱۳۹۸)

بخش جوانان: تا پایان هر ماه، از ژوئن تا دسامبر ۲۰۱۹ (۱۰ دی ۱۳۹۸)

بخش آزاد: تا ۷ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۷ دی ۱۳۹۸)

بخش حرفه‌ای: تا ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰  (24 دی ۱۳۹۸)

گالری عکس‌های برنده و منتخب در سال‌های قبل این رقابت

Source :