نمایشگاه عکس و چیدمان مریم فیروزی در گالری راه ابریشم با عنوان «پیش از اتمام مهلت نگریستن» (بخش اول) جمعه ۶ دی‌ماه ۱۳۹۸ گشایش می‌یابد.

در بیانیه‌ی این نمایشگاه آمده است:

«حریم خصوصی» محصول اندیشه‌ی انسانی است که از یک سو نیازمند سکوت، تنهایی و استقلال فردی است، و از دیگر سو به حضور در جامعه و تعامل با دیگران نیازمند است. این نگاه دوسویه، منجر به ایجاد تناقضی در آدمی شده که در طول زمان و با توجه به فرهنگ‌ها و عرف‌های هر جامعه‌، معانی و رویکرد متفاوتی از این مفهوم ساخته است. شاید بتوان «حریم خصوصی» را با نگاه به معماری خانه‌ها، آرایش شهرها، نحوه‌ی پوشش مردم، نوع گفتمان شهری در هر جامعه مطالعه کرد.

امروزه با حضور تکنولوژی، تعدد وسایل ارتباط جمعی و حضور دوربین‌های بسیار در اطرافمان «حریم خصوصی» بیش از همیشه جزء مفاهیم مناقشه‌برانگیزی شده است که معنای آن نه‌تنها شفاف‌تر نشده که گویی مفهومی انتزاعی یافته است. این در حالی ‌است که هر چه آدمی بیشتر احساس تنهایی می‌کند، کمتر فرصتی برای تنها بودن دارد، و در عین حال هر چقدر در خانه‌اش محبوس می‌شود، با وجود بی‌شمار ابزار ارتباط جمعی، بیشتر احساس حضور میان جمع را در خود پرورش می‌دهد.

«حریم خصوصی»  فاصله‌ی میان همین «تنهایی» و همین «جمع» است.

مریم فیروزی، متولد سال ۱۳۶۵ در شیراز، فارغ‌التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه هنر است. او یک هنرمند چندرسانه‌ای است که در هر شکل هنری او ردپایی از دیگر اشکال هنری مانند نقاشی، ادبیات و سینما مشهود است. از مضامین مورد علاقه‌ی او فرهنگ، جنسیت و هویت‌ انسان معاصر است که در سایه‌ی به چالش کشیدنِ مدیومی که به آن می‌پردازد، رویکردی انتقادی می‌گیرند.

پایان‌نامه‌ی کارشناسی‌ارشد او در رشته‌ی مطالعات سینمایی با عنوان «خودبازتابی به‌مثابه‌ی تمدیدی دراماتیک در سینمای ایران» به‌عنوان تز برتر سال برگزیده شد و همین تحقیق زمینه‌ای برای ساخت آخرین فیلم کوتاه او با نام «مرگ موقتی زنبورها» گشت که در جشنواره‌های داخلی و خارجی توجهات بسیاری برانگیخت.

در حیطه‌ی عکاسی، با نخستین نمایشگاه انفرادی‌اش «کتابخوانی برای خیابان‌های تهران» (۱۳۹۶)، فعالیت حرفه‌ای خود را در این حوزه آغاز کرد و علاوه‌ بر نمایشگاه‌های متعدد گروهی در ایران و دیگر نقاط جهان، توانسته جایزه‌ی بین‌المللی آلفرد فرید در اتریش را از آن خود کند.

این نمایشگاه تا ۲۵ دی‌ماه ادامه دارد.

نشانی: تهران، بلوار کشاورز، بین خیابان قدس و وصال، ساختمان تکنوآجر، پلاک ۲۱۰، گالری راه ابریشم – نقشه
تلفن: ۰۲۱۸۸۹۷۷۱۴۸
ساعات بازدید: ۱۶ تا ۲۰ (افتتاحیه: ۱۶ تا ۲۰)
گالری دوشنبه‌ها و ایام تعطیل رسمی تعطیل است.