رنه بوری. خودنگاره، کُرُنادو، نیومکزیکو، ۱۹۷۳ – ۱۹۸۳

نمایشگاه جدیدی از آثار عکاس شناخته‌شده رنه بوری زیر عنوان «René Burri, Explosions of Sight» حاصل مطالعات و تحقیقات پیگیرانه‌ی تیم موزه‌ی الیزه از سال ۲۰۱۳ و کیوریتری Marc Donnadieu و Mélanie Bétrisey است که از ۲۹ ژانویه ۲۰۲۰ (۹ بهمن ۱۳۹۸) در این موزه در سوییس گشایش می‌یابد.

تیم تحقیقاتی موزه‌ی الیزه با بررسی تمامی کلکسیون رنه بوری در آرشیوهای خانوادگی و آرشیوهای مگنوم در پاریس و نیویورک هدف دارند چشم‌اندازی جدید از فعالیت‌های هنری رنه بوری در طول زندگی‌اش پیش چشم بگذارند. این نمایشگاه به جنبه‌های متفاوتی از نگاه هنری بوری در عکاسی می‌پردازد، جنبه‌هایی شخصی‌تر و پوشیده‌تر از یکی از تأثیرگذارترین عکاسان خبری دوران. این نمایشگاه همچنین حاوی بسیاری از اسناد منتشرنشده و جالب توجه رنه بوری است، از جمله کنتاکت‌شیت‌ها، چاپ‌های آزمایشی، فیلم‌ها، مدل‌های کتاب، پروژه‌های نمایشگاهی، دفترها، کلاژها، نقاشی‌های آب‌رنگ، طراحی‌ها و غیره.

نمایشگاه آثار رنه بوری در موزه الیزه سوییس بر اساس خط سیر زندگی بوری تماشاگران را میان نه اتاق در موزه‌ی الیزه و دوازه «نقطه‌ی کانونی» هدایت می‌کند. هر یک از این نقاط کانونی نمایانگر عنصری تعیین‌کننده در گستره‌ی بزرگ بستر خلاقیت بوری هستند: سینما، ساختارها، من و دیگران، چه (چگوئارا)، چین، تلویزیون، مگنوم، کتاب، یک جهان، رنگ، کلاژها، طراحی‌ها.

رنه بوری (René Burri) (1933 – ۲۰۱۴) عکاس سوییسی است که زندگی‌اش را در جبهه‌های تاریخ جهان گذرانده. او از سال ۱۹۵۵ به آژانس عکس مگنوم پیوست و در سال ۱۹۵۹ از اعضاء این آژانس شد. او طی قریب به شصت سال دوران کاری‌اش، به نقاط مختلف جهان، از جمله اروپا، خاورمیانه، آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی، ژاپن و چین سفر کرد و به‌روشنی و با تیزبینی بسیاری از رخدادهای مهم نیمه‌ی دوم قرن بیستم را به تصویر کشید. او شماری از تأثیرگذارترین افراد، از جمله پیکاسو و چگوئارا را تصویر کرده است. پرتره‌ی نمادین او از «چگوئارا با سیگارش» در سال ۱۹۶۳ توجهات را به او جلب کرد.

با وجود آن که بوری با پیشینه‌ی کارهای مستند و خبری‌اش شناخته شده است، این نمایشگاه جنبه‌های متفاوتی از او را به تصویر خواهد کشید. نمایشگاه «René Burri, Explosions of Sigh» با نمایش گستره‌ی بزرگ ابزارها و فعالیت‌های هنری بوری، او را فردی مدرن و خلاق، متعهد و شوخ‌طبع، کنجکاو و بلندنظر، متحد و معلم، شورشی و شاعر، مشتاق و مجذوب، و مهمتر از همه، فردی «معرکه» نشان می‌دهد.

نمایشگاه رنه بوری در موزه الیزه سوییس تا ۳ می ۲۰۲۰ (۱۴ اردبیهشت ۱۳۹۸) ادامه خواهد داشت.

نقشه‌ی موزه الیزه

رنه بوری. چه، ۲۰۰۵

رنه بوری. هابانا (هاوانا)، کوبا، ۲۰۰۶

رنه بوری. زوریخ، سوییس، ۱۹۸۰

رنه بوری. مکزیک، ۱۹۸۲

رنه بوری. چین، ۱۹۶۴

رنه بوری. روستای Juf، مرتفع‌ترین روستا در اروپا، سوییس، ۱۹۶۷

رنه بوری. تلویزیون، چین، ۱۹۸۹

رنه بوری. قطار سریع‌السیر نان – پاریس، ۱۹۹۴

رنه بوری. کلاژ از مجموعه‌ی فرهنگ خارج، ۱۹۹۷ – ۱۹۹۸

رنه بوری. برزیل، ۱۹۶۰

رنه بوری. سن پائولو، برزیل، ۱۹۶۰

رنه بوری. فتوکلاژ از جلسه‌ی سالانه‌ی اعضاء مگنوم در پاریس، ۱۹۹۰

Source :