روز جمعه ۲ اسفندماه ۱۳۹۸، پروژه‌های آگ اکسپریمنت و گالری آگ از کتاب عکس حامد جابرها در اتاق سبز گالری آگ رونمایی می‌کنند.

حامد جابرها در مقدمه‌ای درباره‌ی این اثر نوشته است:

«انسانی که به‌جز خود را ندیده است، خوب که نظر کنیم می‌بینیم به‌جز خود را هم نکشته است.» در سلاخ‌خانه‌ها دسته‌ی حیوانات را می‌شود دید که در صف‌های مرتب آخرین قدم‌هایشان را از جلوی آدم‌هایی با پیش‌بندهای خونین بر می‌دارند. آن‌ها با چاقوهای ردیف‌شده که روی کمربندشان بسته‌اند تمام آداب پوست کندن و لاشه کردن را می‌دانند. حیوانات در دامداری‌ها اشیاء جهانی هستند که به آن‌ها زندگی داده می‌شود تا بی هیچ ترحمی کشته شوند.

پوست و گوشتی بریده می‌شود و لاشه‌ای می‌سازد مقابل ما که نظاره در آن، امیال و وحشت‌ها و نیازهای ما را آشکار می‌کند.

دامداری‌ها از منابع عظیم تولید گازهای گلخانه‌ای هستند و بیش از ۱۸٪ از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان را منتشر می‌کنند. در مقام مقایسه می‌توان گفت، تمامی نظام حمل و نقل در سطح جهان شامل ماشین‌ها، ماشین‌های سنگین، اتوبوس‌ها، قطارها، کشتی‌ها و هواپیماها تنها حدود ۱۳٫۵٪ دی‌اکسیدکربن تولید می‌کنند. به‌عبارت دقیق‌تر، ۶۵٪ نیترواکسید و ۳۷٪ متانی که توسط فعالیت‌های انسان تولید می‌شود ناشی از فعالیت‌های مربوط به دامداری‌ها هستند. برای روند گرمایش زمین (GWP)، انتشار متان ۲۱ بار و انتشار نیتروکسید ۲۹۶ بار خطرناک‌تر از انتشار دی‌اکسیدکربن است.»

این مجموعه در سال ۱۳۸۸ عکاسی شده و کتاب آن در طول سال ۱۳۹۸ با همکاری لابراتوار آگ ساخته شده است. گفتنی است این کتاب در ۴۲ صفحه و ۱۵ نسخه عرضه خواهد شد.

حامد جابرها متولد ۱۳۶۳ در قزوین است. او ۱۸ سال است که در زمینه‌ی طراحی گرافیک و به‌عنوان مدیر هنری مشغول به کار است. او مدیر استودیو «ه» در تهران است. همچنین او از سال ۱۳۸۸ به‌عنوان مسئول هماهنگی برنامه با مرکز هنری رای بُن همکاری می کند. تمرکز این مرکز بین‌المللی بر هنر معاصر است.

آثار جابرها در حوزه‌ی هنرهای تجسمی ریشه در تجربیات او از عکاسی، ویدئوآرت و چیدمان دارد. او در سال‌های اخیر بیشتر ایده‌های خود را با استفاده از مدیوم‌های مختلف و به‌شکل چیدمان ارائه داده است. به هر حال، غالب این مجموعه‌ها از طریق عکاسی یا تحت تأثیر آن شکل گرفته است.

کارهای جابرها رابطه‌ی تنگاتنگی با تاریخ، سیاست، فلسفه و جامعه دارند و او به‌عنوان هنرمند بینارشته‌ای دیدگاهی انتقادی نسبت به محیط اطرافش دارد. او تا کنون سه نمایشگاه انفرادی در تهران برگزار کرده و آثارش در نمایشگاه‌های عکاسی، ویدئوآرت، اینستالیشن و گرافیک متعددی در ایران، لهستان، نروژ، اکراین، آلمان، جمهوری چک، روسیه، ترکیه، هند، چین، بنگلادش، انگلستان و ژاپن به نمایش درآمده‌اند.

نشانی: تهران، خیابان کریم‌خان، خیابان عضدی جنوبی، شماره ۴۳، گالری آگ – نقشه
از ۲ تا ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ – ساعات بازدید: ۱۲ تا ۲۱