ژرژ روس. Chasse-sur-Rhône، ۲۰۱۰

نمایشگاه آثار ژُرژ روس (Georges Rousse) هنرمند فرانسوی با عنوان «اتوپیا» از ۲۵ فوریه ۲۰۲۰ (۶ اسفند ۱۳۹۸) در گالری اسپرینگر برلین گشایش یافت.

ژرژ روس متولد ۱۹۴۷ در پاریس است. او در پاریس و نیس زندگی کرده و نخستین دوربینش را که یک براونی کُداک بود، به‌عنوان هدیه در نه سالگی به دست گرفت. از آن پس، این دوربین هیچ گاه از او جدا نشد. او مدرسه‌ی پزشکی را ترک کرد تا عکاسی و تکنیک‌های چاپ را یاد بگیرد. او پس از گشایش استودیو خودش، وقتش را به عکاسی معماری اختصاص داد.

پس از کشف «هنر زمینی» و مربع‌های سیاه مالویچ (Malevich) در مقابل زمینه‌های سفید، رابطه‌ی روس با عکاسی تغییر کرد. او با رویکردی منحصربه‌فرد شروع کرد به نقاشی کردن فضاهای متروک. از اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰، او پیوندی را میان چاپ و بازنمایی فضا از طریق عکاسی ایجاد کرده و عکس‌هایش را در قالبی بزرگ به نمایش گذاشته است.

روس با استفاده از رنگ، نور و عناصر معماری، ویژگی سه‌بعدیِ مکان را به سطح دوبعدیِ عکس تبدیل می‌کند. «مداخلات فیزیکی» او در این فضاها در عوض پردازش‌های دیجیتالی، سبب شگفتی بیننده و اشتباه گرفتن واقعیت می‌شود؛ در دنیایی که مرزهای میان واقعیت و واقعیت مجازی در حال محو شدن هستند.

روس تا کنون در نقاط مختلف جهان کار کرده، اخیراً در نقاطی مثل هند، برزیل و مکزیک. از اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰، آثار او در نمایشگاه‌ها و موزه‌های نقاط مختلف جهان به نمایش درآمده‌اند و هم‌اکنون جزئی از مجموعه‌های خصوصی و عمومی متعدد در جهان هستند. او همچنین کمک‌هزینه‌ها و جوایز متعددی را نصیب خود کرده است، از جمله جایزه‌ی رُم (۱۹۸۶)، جایزه‌ی ICP نیویورک (۱۹۸۸) و جایزه‌ی بزرگ عکاسی در فرانسه (۱۹۹۳).

نمایشگاه آثار ژرژ روس در گالری اسپرینگر برلین تا ۴ جولای ۲۰۲۰ (۱۴ تیر ۱۳۹۹) ادامه خواهد داشت.

نقشه‌ی گالری

ژرژ روس. Fontenay، ۲۰۰۴

ژرژ روس. Kochi، ۲۰۱۸

ژرژ روس. Shodoshima 2، ۲۰۱۸

ژرژ روس. Shodoshima 1، ۲۰۱۸