اولین سمینار آنلاین از مجموعه وبینارهای «درباره عکاسی» با عنوان «هرمنوتیک عکس‌های اجتماعی، از منظر تاریخ اجتماعی حواس» با حضور دکتر محمد حسن پور به‌همت کانون عکس دانشگاه سوره در روز پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱ برگزار می‌شود.

هدف از وبینار (سمینار آنلاین) تحلیل هرمنوتیکی عکس‌­های اجتماعی، همان­‌طور که از عنوان آن پیداست، بررسیِ سازوکارهای تحلیلی عکس است که مبتنی بر علم هرمنوتیک هستند. از آن­جا که هرمنوتیک عکس، می‌­تواند به­ شکل‌ها و در شاخه‌های علمی متنوعی طرح گردد، بستری مناسب را به‌عنوان روش علمی کار می‌طلبد.

به‌عنوان مثال، هرمنوتیک عکس را می‌­توان بر اساس نوعِ تحلیل و ویژگی‌­های کاربردیِ تفسیر، با روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه و تاریخ پیوند داد و متونِ انتقادی متنوعی را در تحلیل عکس بدست آورد. برای این منظور و به‌دلیل آن­که نمونه­‌های موردی در ارائه‌­ی عکس‌­ها در سلسله وبینارهای هرمنوتیک عکس، موارد خاص و ویژه‌ای از انواع عکس‌­های اجتماعی است، روش علمی مواجهه هرمنوتیکی بر اساس تاریخ اجتماعی نوین قرار داده خواهد شد و سپس، در تحلیل‌­های موردی، جایگاه حواس انسان در تفسیر و تأویل عکس‌­ها مورد سنجش قرار خواهد گرفت. این­جاست که تاریخ اجتماعی حواس که یکی از زیرشاخه‌های علم تاریخ اجتماعی نوین است، در هرمنوتیک عکس‌­های اجتماعی مورد بهره قرار می­‌گیرد.

برای جلوگیری از هرگونه خلط مبحث و دوری از مباحث غیرآکادمیک، در جلسات آنلاین، ابتدا به تبارشناسیِ واژگان کلیدی پرداخته خواهد شد: علم هرمنوتیک و به‌ویژه هرمنوتیک عکس را از منظر آراء هانس گئورگ گادامر. به تاریخ اجتماعی نوین، چیستی آن و تفاوتش با علم تاریخ پرداخته شده و نمونه‌های متون مورخان را که برپایه‌ی تاریخ اجتماعی حواس نگاشته شد‌ه‌­اند، به‌شکلی گذرا و موجز مرور خواهد شد. به تعریف و تدقیق عکس اجتماعی و انواع آن پرداخته شده و نحوه‌­ی انتخاب نمونه‌­ها برای یک تحلیل هرمنوتیکی، کاوش می‌شود. سرانجام، جایگاه هر یک از حواس انسان (بویایی، چشایی، لامسه، و شنوایی) در تحلیل هرمنوتیک عکس و براساس تاریخ اجتماعی حواس مورد مطالعه و گفت‌وگو قرار گرفته و راه‌­های تحلیل هرمنوتیکی عکس ارائه داده می‌شوند.

حضور در این وبینار برای عموم آزاد است و علاقه‌مندان می‌توانند با استفاده از این لینک و استفاده از گزینه‌ی میهمان در این وبینار شرکت نمایند.