سومین نمایشگاه عکس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با محوریت سیلاب سال ۹۸-۹۷ که قرار بود در فروردین ماه ۱۳۹۹ افتتاح شود، به دلیل شرایط کرونا، با بازگشایی مراکز فرهنگی در روز ۱۳ تیرماه ۱۳۹۹ در خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود.

مهناز شفیعی دبیر سومین دوره نمایشگاه عکس خانه‌های روستایی گفت: هیأت داوران در سومین دوره از این مسابقه ۱۱۷ عکس را برای شرکت در نمایشگاه پذیرفتند. وی در مورد مدت زمان برگزاری این نمایشگاه افزود: این نمایشگاه که روز ۱۳ تیر ساعت ۱۷ در خانه هنرمندان افتتاح می‌شود به مدت ۱۰ روز ادامه دارد و در روز پایانی، آیین اهدای جوایز و اعلام اسامی برندگان مسابقه برگزار خواهد شد.

شفیعی ادامه داد: مسابقه در دو بخش اصلی و ویژه برگزار شده است. در بخش اصلی (تک عکس) شش محور عنوان شده است. محور اول در مورد وقوع سیلاب و خسارت‌های کالبدی و اقتصادی (ابنیه، راه‌ها، زمین‌های کشاورزی، دام و…) است که به نوعی، اسنادی تصویری برای تحقیقات فراهم خواهد آورد. محور دوم مسابقه عملیات امداد و نجات و کمک‌های مردمی است. هدف پاسداشت کمک‌هایی است که بدون درنگ انجام شد و نمایش آن وظیفه‌ای برای فرهنگسازی و ادامه‌دار شدن این حرکت‌های انسان‌دوستانه است. محورهای سوم و چهارم این مسابقه روند تأمین اسکان اضطراری و مشارکت مردم آسیب‌دیده در فرآیند بازسازی مسکن است. محور پنجم نیز نقش زنان و کودکان در فرآیند مدیریت بحران است.

دبیر این مسابقه اضافه کرد: بافت مناطق آسیب‌دیده قبل و بعد از بازسازی محوری است که به صورت تصویری به قیاس این مناطق می‌پردازد و می‌تواند اسناد مهمی برای تحقیقات آینده و همچنین بررسی شرایط موجود باشد. بخش ویژه این مسابقه نیز به مجموعه‌عکس‌ها و عکس‌های مقایسه‌ای اختصاص داده شده است. در این دوره، علاوه بر جوایز داوران دو جایزه مردمی نیز، به انتخاب بازدیدکنندگان از نمایشگاه، اختصاص داده شده است که در مراسم اختتامیه اعلام خواهند شد.

شفیعی ادامه داد: از آثار راه یافته به نمایشگاه کتابی منتشر خواهد شد و در مراسم پایانی ۲۳ تیر ۱۳۹۹ در سالن اجتماعات استاد شهناز خانه هنرمندان رونمایی خواهد شد.

لازم به توضیح است محمد خادمیان طرقی، محمد خدادادی مترجم‌زاده، بیژن بنی‌احمد، حمید فروتن و سید امیرحسین گرکانی هیأت داوران سومین دوره مسابقه عکس خانه‌های روستایی با موضوع سیلاب ۹۷ و ۹۸ هستند.