جدیدترین کتاب عکاس مستند شناخته‌شده مری الن مارک (Mary Ellen Mark) (1940 – ۲۰۱۵) با عنوان کتاب همه چیز (The Book of Everything) به انتخاب مارتین بل (Martin Bell) فیلمساز، همسر و همکار سی‌ساله‌اش به‌تازگی از سوی انتشارات Steidl منتشر شده است.

این کتاب با بیش از ۶۰۰ عکس و متون گوناگون، زندگی، کار و نگاه فوق‌العاده‌ی مارک را گرامی می‌دارد. مارک از سال ۱۹۶۳ تا هنگام مرگش در سال ۲۰۱۵ ، ناقل روایت‌هایی خیره‌کننده، صمیمی و برانگیزاننده از شخصیت‌هایی بوده که با آنها ملاقات داشته و درگیرشان شده—معمولاً برای همیشه. هیچ چیز تصادفی در مورد رویکرد مارک وجود ندارد؛ او همیشه با افراد و مکان‌هایی که عکاسی‌شان می‌کرد همدل و همراه بود.

مری الن مارک. کریسی، جسی، لیندا و دین دم در ماشین‌شان، لس‌آنجلس، 1987
مری الن مارک. کریسی، جسی، لیندا و دین دم در ماشین‌شان، لس‌آنجلس، ۱۹۸۷

مارتین بل در این کتاب جامع عکس‌هایی را میان هزاران کنتاکت‌شیت و کروم انتخاب کرده—در مجموع از بیش از دو میلیون فریم. این انتخاب‌ها شامل انتخاب‌های خود او نیز می‌شوند، عکس‌هایی که اکنون وجهی نمادین یافته‌اند، به‌اضافه‌ی آنهایی که زمانی منتشر شده و به‌مرور زمان فراموش شده‌اند و نیز برخی از عکس‌های مورد علاقه‌ی این عکاس که تا کنون منتشر نشده‌اند. بِل این عکس‌ها را با تعدادی از انتخاب‌های خودش کامل کرده است. کتاب همه چیز در کنار عکس‌هایی از مارک که در شرایط برانگیزاننده و غالباً تراژیک تهیه شده‌اند، مشتمل بر خاطراتی از دوستان، همکاران و بسیاری از آنهایی است که او از آنها عکاسی کرده، همچنین تفکرات او در باب افراد و موضوعاتی که تصویر کرده، و نیز چالش‌های عکاسی.

مری الن مارک. مادر ترزا در حال غذا دادن به یک مرد در Home for the Dying، خیریه مادر ترزا در کلکته، هند، 1980
مری الن مارک. مادر ترزا در حال غذا دادن به یک مرد در Home for the Dying، خیریه مادر ترزا در کلکته، هند، ۱۹۸۰

مری الن مارک در مصاحبه‌ای با Kobra SVT (تلویزیون ملی سوئدی) در سال ۲۰۱۰ گفته است: «من شادترین زندگی یا کودکی را نداشته‌ام، و به‌گمانم همین باعث شده در رابطه با مردمی که این فرصت‌ها را نداشتند و برای عدالت، احساساتم به غلیان درآید. فکر کنم این برایم مهم بوده که آزاد باشم و دنیا را بگردم و خانواده‌ای نداشته باشم. من فرزندی ندارم.

عقیده‌ی من این است که اگر از یک خانه‌ی شاد نیامده باشید، شاید نخواهید خودتان را پابند چیزی کنید. همیشه می‌خواستم کاملاً آزاد باشم. حتی از زمانی که هفت هشت سال داشتم. به یاد دارم وقتی از مدرسه به خانه می‌آمدم با خودم فکر می‌کردم که «کی قرار است از این جا خلاص شوم؟» باید آزاد می‌بودم. پس آزادی همیشه موضوع مهمی برای من است، یک برنامه و هدف بزرگ.»

مری الن مارک. «رَت» و مایک هفت‌تیر به دست، سیاتل، 1983
مری الن مارک. «رَت» و مایک هفت‌تیر به دست، سیاتل، ۱۹۸۳

عکس‌های مری الن مارک آثاری نمادین در حوزه‌ی عکاسی مستند به شمار می‌روند. از جمله ۲۰ کتاب او می‌توان به کتاب‌های Ward 81 (1979)، Falkland Road (1989) و Indian Circus (1993) اشاره کرد. آخرین کتاب او با عنوان Tiny: Streetwise Revisited (2015) ماحصل ۳۲ سال عکاسی از اریک بلکوِل (تاینی) است، کسی که در فیلم مارتین بل با عنوان Streetwise (1985) و کتاب مارک با همین نام (۱۹۸۸) نقش‌آفرینی کرده است. کارهای انسان‌گرایانه‌ی مارک در نشریات گوناگونی در سرتاسر جهان به نمایش درآمده‌اند.