Emilienne Malfatto از فرانسه. از مجموعه‌ی Iraq: Fatma and Tiktum. از مجموعه‌های شایسته تقدیر مسابقه عکس سال یونیسف ۲۰۱۹

کمیته‌ی‌ یونیسف آلمان طی فراخوانی از عکاسان خبری و مستند جهان برای شرکت در مسابقه عکس سال یونیسف ۲۰۲۰ (UNICEF Photo of the Year 2020) دعوت به عمل می‌آورد.

هدف این مسابقه، که از سال ۲۰۰۰ هر سال توسط کمیته‌ی‌ یونیسف آلمان برگزار می‌شود، تشویق و حمایت از عکاسان و فتوژورنالیست‌هایی است که با گزارش‌های تصویری خود راوی شرایط «کودکان و نوجوانان» در سراسر جهان هستند.

آن گونه که ریاست یونیسف آلمان گئورگ گراف والدرزه (Georg Graf Waldersee) خاطر نشان کرده، هدف آنها گردآوری و نمایش «عکس‌هایی است که سرنوشت، صداقت و صمیمیت کودکان را نشان می‌دهند، برخی بی‌رحمانه و برخی امیدبخش. آنها جاذبه‌ی قوی‌ای برای همدلی و شفقت دارند، و مسئولیت مشترک‌مان را به ما یادآوری می‌کنند: تلاش برای بهزیستی کودکان جهان.»

تا کنون ۲۰۰۰ عکاس از بیش از ۹۰ کشور از تمامی قاره‌ها برنده‌ی این جایزه شده‌اند، عکاسانی مثل یان گراروپ، استفانی سینکلیر، مارکوس بلیزدیل و اد کاشی.

پیش‌نیاز شرکت در این مسابقه‌ی معتبر، معرفی شرکت‌کننده (nomination) توسط تعدادی از عکاسان مورد اعتماد یونیسف به دبیرخانه‌ی مسابقه است. بر این اساس، دبیرخانه‌ی مسابقه‌ی یونیسف از مجید سعیدی عکاس مستند ایرانی دعوت کرده است تا مسئولیت معرفی عکاسان ایرانی به دبیرخانه را به عهده بگیرد.

بدین ترتیب عکاسانی که تمایل به شرکت در مسابقه‌ی امسال را دارند، می‌توانند روش ارسال کار به مجید سعیدی، به منظور معرفی (nomination) به دبیرخانه را در ادامه دنبال کنند.

Antonio Aragón Renuncio از اسپانیا. از مجموعه‌ی Burkina Faso: In The Underword. رتبه سوم مسابقه عکس سال یونیسف 2019
Antonio Aragón Renuncio از اسپانیا. از مجموعه‌ی Burkina Faso: In The Underword. رتبه سوم مسابقه عکس سال یونیسف ۲۰۱۹

روش ارسال مجموعه‌عکس به آقای مجید سعیدی جهت تأیید و معرفی به یونیسف

  • هر متقاضی می‌تواند حداقل ۱۰ عکس و حداکثر ۱۵ عکس (فتورپرتاژ، فتواِسِی یا مجموعه‌عکس با ویژگی‌های فتوژورنالیستی) را حداکثر تا ۲۰ مهر ۱۳۹۹ به ایمیل زیر ارسال کند:

    Majidsaeedi@aol.com

  • فایل‌ها (عکس‌ها) به شکل زیر نامگذاری و به‌ترتیب شماره‌گذاری شوند:

    Firstname_Lastname_number

  • مجموعه ارسالی بایستی در سال‌های ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ تکمیل شده باشد.
  • عکس‌ها با ابعاد ۱۸۰۰ پیکسل برای ضلع بزرگتر و dpi96 ارسال شوند.
  • حتماً در ایمیل خود موضوع پروژه ارسالی را در حداکثر ۲۰۰ کلمه شرح دهید و نام پروژه را همراه با عبارت[unicef nomination 2020]  در موضوع ایمیل بنویسید‌.
  • به ایمیل‌هایی که در آ‌ن‌ها این روند رعایت نشده باشد یا موضوع عکس‌ها خارج از موضوع کودک و نوجوان باشد، رسیدگی نخواهد شد.

Gregg Segal از آمریکا. از مجموعه‌ی «چهار قاره: کودکان چه می‌خورند (اگر چیزی برای خوردن داشته باشند)». از مجموعه‌های شایسته تقدیر مسابقه عکس سال یونیسف 2019
Gregg Segal از آمریکا. از مجموعه‌ی «چهار قاره: کودکان چه می‌خورند (اگر چیزی برای خوردن داشته باشند)». از مجموعه‌های شایسته تقدیر مسابقه عکس سال یونیسف ۲۰۱۹

آپلود عکس در وبسایت مسابقه توسط منتخبین

  • پس از این که عکس‌ها به تأیید مجید سعیدی رسید، حداکثر تا چند روز پیش از مهلت نهایی ارسال عکس با صاحب پروژه‌های برگزیده برای ادامه‌ی روند ارسال کار به مسابقه تماس گرفته خواهد شد.
  • منتخبین می‌توانند ۱۰ یا ۱۵ عکس از مجموعه‌ی منتخب خود را در وبسایت مسابقه به این نشانی آپلود کنند.
  • آخرین مهلت بارگذاری عکس‌ها روی وبسایت مسابقه  18 اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹) است.

Andrew Quilty از استرالیا. از مجموعه‌ی «افغانستان: هیچ مدالی برای شجاعت نیست». رتبه دوم مسابقه عکس سال یونیسف 2019
Andrew Quilty از استرالیا. از مجموعه‌ی «افغانستان: هیچ مدالی برای شجاعت نیست». رتبه دوم مسابقه عکس سال یونیسف ۲۰۱۹

شرایط  شرکت در مسابقه

  • شرکت در این رقابت رایگان است.
  • فقط عکاسان حرفه‌ای سفارش شده توسط کارشناسان بین‌المللی یونیسف (مجید سعیدی) اجازه‌ی شرکت در مسابقه را دارند. آنها یک کد ورودی برای ثبت نام در مسابقه دریافت خواهند کرد. داشتن این کد برای ثبت نام و آپلود عکس‌ها ضروری است.
  • هر متقاضی فقط می‌تواند یک گزارش تصویری یا مقاله‌ی تصویری و یا مجموعه‌عکس در سایت آپلود کند که می‌بایست دارای ویژگی‌های فتوژورنالیستی باشد. مجموعه‌عکس‌ها باید در سال‌های ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ گرفته و تکمیل شده باشند. تعداد عکس‌ها باید حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۵ فریم باشد. امکان دارد عکس‌ها قبلاً منتشر شده باشند که از این نظر مانعی برای شرکت آنها در مسابقه وجود ندارد.
  • فرم‌های ثبت‌نام موجود در سایت فقط از ۱ سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۱ شهریور ۱۳۹۹) تا ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹) فعال هستند. عکاسان می‌توانند در این بازه زمانی ثبت نام کنند. متقاضیان پس از ثبت نام می‌توانند عکس‌هایشان را در رزولوشن dpi ۳۰۰ و حجم حداقل ۴ مگابایت و حداکثر ۳۰ مگابایت برای هر عکس آپلود کنند.
    ‌‌

Anas Alkharboutli از سوریه. از مجموعه‌ی Syria: Too Colorful to Be True?. از مجموعه‌های شایسته تقدیر مسابقه عکس سال یونیسف 2019
Anas Alkharboutli از سوریه. از مجموعه‌ی Syria: Too Colorful to Be True?. از مجموعه‌های شایسته تقدیر مسابقه عکس سال یونیسف ۲۰۱۹

  • چاپ این عکس‌ها در جلسه‌ی داوری به نمایش گذاشته می‌شود. هر گزارش تصویری بدون ذکر نام عکاس، مورد قضاوت هیأت داوران قرار خواهد گرفت. همچنین کیفیت فایل آپلودی باید جوابگوی ارائه در نمایشگاهی باشد که در خلال کنفرانس مطبوعاتی دسامبر ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد.
  • عکاسان با ثبت نام آنلاین، بر این موضوع که آنها صاحب اصلیِ عکس‌های ارسالی و حقوق انحصاری‌شان هستند، صحه می‌گذارند. با این کار، آن‌ها رسماً و علناً اعلام می‌دارند که هیچ‌گونه دستکاری‌ای در هیچ‌کدام از عکس‌ها، خصوصاً در ارتباط با محتوای آنها نداشته‌اند. افزودن عناصری به عکس یا حذف عناصری از آن ممنوع است.
  • عکاسان با آپلود عکس‌هایشان به کمیته‌ی ملی یونیسف، اختیار استفاده‌ی رایگان از عکس‌های منتخب را می‌دهند. به هر حال، کمیته‌ی آلمانی یونیسف موظف است صراحتاً برنده‌ی «عکس سال یونیسف» را اعلام کند و از عکس‌ها در تلویزیون، اینترنت و رسانه‌های چاپی استفاده کند یا آنها را در نمایشگاه‌های مرتبط به نمایش بگذارد.

Hartmut Schwarzbach از آلمان. از مجموعه‌ی Philippines; Garbage, the Children and Death. رتبه اول مسابقه عکس سال یونیسف 2019
Hartmut Schwarzbach از آلمان. از مجموعه‌ی Philippines; Garbage, the Children and Death. رتبه اول مسابقه عکس سال یونیسف ۲۰۱۹

داوری

  • یک هیأت داوری مستقل به ریاست پرفسور Klaus Honnef ژورنالیست و پژوهشگر هنر، برندگان را در نوامبر ۲۰۲۰ انتخاب می‌کنند. هیأت داوران متشکل‌اند از: Peter-Matthias Gaede، Ute Noll، Jutta Schein و Bernd von Jutrczenka.

جوایز

  • مجموعه‌عکس‌های برنده (رتبه‌های اول تا سوم) و آثار شایسته‌ی تقدیر تا پایان ژانویه ۲۰۲۱ در House of the Federal Press Conference در برلین آلمان به نمایش در می‌آیند.
  • برنده «عکس سال یونیسف» شخصاً به جشن اهداء جوایز و کنفرانس مطبوعاتی در برلین آلمان دعوت می‌شود.
  • تمامی عکاسان شایسته تقدیر گواهی دریافت می‌کنند.

Roselena Ramistella از ایتالیا. از مجموعه‌ی «اروپا: نسل آینده». از مجموعه‌های شایسته تقدیر مسابقه عکس سال یونیسف 2019
Roselena Ramistella از ایتالیا. از مجموعه‌ی «اروپا: نسل آینده». از مجموعه‌های شایسته تقدیر مسابقه عکس سال یونیسف ۲۰۱۹

مهلت نهایی ارسال آثار

  • تا ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹)

شایان ذکر است تاکنون در دوره‌های مختلف برگزاری مسابقه عکس سال یونیسف، آریز قادری (برنده‌ی جایزه‌ی نخست ۲۰۱۶)، مجید سعیدی (برگزیده‌ی رتبه‌ی دوم ۲۰۱۰)، عبدالله حیدری (شایسته‌ی تقدیر ۲۰۱۴)، صادق سوری و محمد گلچین (شایسته‌ی تقدیر ۲۰۱۵)، یونس خانی (شایسته‌ی تقدیر ۲۰۱۳) و حسین فاطمی (شایسته تقدیر ۲۰۱۲) از جمله‌ی عکاسان ایرانی هستند که توانسته‌اند در این مسابقه برنده شده و مورد تقدیر قرار بگیرند.

برای تماشای آثار برگزیده بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ مسابقه عکس سال یونیسف به اینجا مراجعه کنید.

Source :