امیر پاشایی. میدان نقش جهان از میان سردر قیصریه، اصفهان، ۸ آبان ۱۳۹۸. از عکس‌های راه‌یافته به دور نهایی مسابقه عکاسی ویکی دوستدار یادمان‌ها ۲۰۱۹ ایران

وبسایت ویکی‌پدیا طی فراخوانی از علاقه‌مندان به عکاسی از یادمان‌ها و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی برای شرکت در مسابقه عکاسی ویکی دوستدار یادمان‌ها دعوت به عمل می‌آورد.

در معرفی این مسابقه عکاسی آمده است: ««ویکی دوستدار یادمان‌ها» یک مسابقه عکاسی با موضوع یادمان‌های ثبت‌شده ملی است. اولین دوره این مسابقه در سال ۲۰۱۰ در کشور هلند برگزار شد و به دنبال آن در سال ۲۰۱۱ مسابقه به بسیاری از کشورهای اروپایی گسترش یافت. از سال ۲۰۱۲ این مسابقه در سطح جهانی برگزار می‌شود. هدف از این مسابقه گردهم‌آوردن عموم خواننده‌ها، کاربران ویکی‌پدیا، عکاسان و فرهنگ‌دوستان برای گرفتن عکس از یادمان‌های فرهنگی و بارگذاری آن در ویکی‌انبار برای استفاده در ویکی‌پدیا و بالا بردن دانش و آگاهی همگان است.»

عکاسانی که به عکاسی از یادمان‌های تاریخی و فرهنگی ایران علاقه‌مندند و می‌خواهند عکس‌هایشان از طریق دانش‌نامه ویکی‌پدیا در دسترس دیگران قرار گیرد، می‌توانند در این رقابت سالانه شرکت کنند.

مرتضی صالحی. غار ایوب، شهر بابک، کرمان، 3 آبان 1396. رتبه سوم مسابقه عکاسی ویکی دوستدار یادمان‌ها 2019 ایران و رتبه دوم مسابقه عکاسی ویکی دوستدار یادمان‌ها 2019 جهانی
مرتضی صالحی. غار ایوب، شهر بابک، کرمان، ۳ آبان ۱۳۹۶. رتبه سوم مسابقه عکاسی ویکی دوستدار یادمان‌ها ۲۰۱۹ ایران و رتبه دوم مسابقه عکاسی ویکی دوستدار یادمان‌ها ۲۰۱۹ جهانی

نحوه شرکت در این رقابت

  • ایران بیش از ۲۶هزار یادمان ثبت‌شده دارد. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق فهرستی که ویکی‌پدیا از یادمان‌های فرهنگی و تاریخی ایران در اختیار قرار داده به یادمان نزدیک به خود مراجعه کرده و از آن عکاسی کنند.
  • اگر دوربین‌تان دارای جی‌پی‌اس یا سامانه‌ی موقعیت‌یاب جهانی است، جی‌پی‌اس را قبل از گرفتن عکس فعال کنید. عکس‌هایی که قبلاً گرفته‌اید را هم می‌توانید برای مسابقه ارسال کنید.
  • به فهرست یادمان‌ها برگردید و عکس‌های خود را به‌همراه تاریخ تهیه عکس و اطلاعات مکان برای یادمان مورد نظر بارگذاری کنید.

الکساندر پوپکوف. پنجره‌ای در عالی قاپو، اصفهان، 20 دی 1397. رتبه دوم مسابقه عکاسی ویکی دوستدار یادمان‌ها 2019 ایران
الکساندر پوپکوف. پنجره‌ای در عالی قاپو، اصفهان، ۲۰ دی ۱۳۹۷. رتبه دوم مسابقه عکاسی ویکی دوستدار یادمان‌ها ۲۰۱۹ ایران

داوری

  • طی این رقابت، هیأت داوری محلی هر کشور ده عکس برتر را انتخاب می‌کند. سپس عکس‌های برتر هر کشور در سطح جهانی با هم رقابت کرده تا ۱۵ عکس برتر در سطح جهانی انتخاب شوند.

مهلت ارسال آثار

  • علاقه‌مندان به شرکت در مسابقه عکاسی ویکی دوستدار یادمان‌ها ۲۰۲۰ ایران تا ۱۵ مهر ۱۳۹۹ فرصت دارند تا عکس‌های خود را در محل مربوط به این رقابت بارگذاری کنند.

مرتضی صالحی. باغ سنگی سیرجان، 11 آبان 1395. از عکس‌های راه‌یافته به دور نهایی مسابقه عکاسی ویکی دوستدار یادمان‌ها 2019 ایران
مرتضی صالحی. باغ سنگی سیرجان، ۱۱ آبان ۱۳۹۵. از عکس‌های راه‌یافته به دور نهایی مسابقه عکاسی ویکی دوستدار یادمان‌ها ۲۰۱۹ ایران

برای اطلاعات بیشتر و شرکت در این مسابقه به اینجا مراجعه کنید.

ایران امسال برای ششمین بار به جمع کشورهای شرکت‌کننده در این مسابقه عکاسی پیوسته است. برای مشاهده برندگان سال‌های گذشته می‌توانید به نتایج ویکی دوستدار یادمان‌ها ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در ایران مراجعه کنید.

برای تماشای آثار برگزیده مسابقه عکاسی ویکی دوستدار یادمان‌ها ۲۰۱۹ جهان به اینجا مراجعه کنید.

Source :