جشنواره بین‌المللی عکس خیام از علاقه‌مندان به عکاسی برای شرکت در هشتمین دوره این مسابقه عکاسی دعوت به عمل می‌آورد.

جشنواره بین‌المللی عکس خیام با هدف ارتقای سطح عکاسی و گفت‌وگوی بصری میان عکاسان جهان و به‌منظور بزرگداشت حکیم عمر خیام (۴۲۷-۵۱۰)، دانشمند، فیلسوف و شاعر بزرگ ایرانی، توسط نمایندگی فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی (فیاپ) و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. کلوپ عکس فوکوس، وابسته به مؤسسه فرهنگی هنری «خانه هنر خیام» بوده، و نمایندگی فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی، فیاپ، است.

جشنواره بین‌المللی عکس خیام، با مجوز فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی (فیاپ) (با شماره مجوز ۵۲۴/۲۰۲۰)، و انجمن عکاسی آمریکا (PSA) (با شماره مجوز ۴۶۹-۲۰۲۰) است. عکس‌های راه‌یافته به این جشنواره، ضمن ثبت در آرشیو FIAP و PSA به‌نام عکاس، برای دریافت القاب FIAP و PSA نیز محاسبه خواهد شد.

این جشنواره با مجموع ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جوایز نقدی از پر شرکت‌کننده‌ترین جشنواره‌های داخلی با تعداد قابل توجه شرکت‌کنندگان خارجی است. نمایشگاه آثار برتر جشنواره سال قبل در ۳۲ شهر به نمایش درآمد. همچنین مطابق قوانین فیاپ، کتاب جشنواره به تمامی شرکت‌کنندگان اهدا می‌شود (حتی شرکت‌کنندگانی که عکس‌شان در جشنواره پذیرفته نشده.)
‌‌

مراحل شرکت در جشنواره

موضوعات

جشنواره خیام در ۶ بخش برگزار می‌شود:

  • موضوع آزاد تک‌رنگ (فقط تک‌رنگ/سیاه و سفید) (PIDM)
  • موضوع آزاد رنگی (فقط رنگی) (PIDC)
  • موضوع شهر (رنگی/تک‌رنگ) (PIDC)
  • موضوع عکاسی مفهومی (کانسپچوال) (رنگی/تک‌رنگ) (PIDC)
  • موضوع گردشگری (TRAD) (رنگی/تک‌رنگ) (PTD)
  • موضوع عکاسی مینیمالیستی (رنگی/تک‌رنگ) (PIDC)

در هر بخش می‌توان چهار عکس (درمجموع ۲۴ عکس برای ۶ بخش) ارسال کرد. هر عکس را تنها در یک بخش می‌توان شرکت داد. نسخه‌های رنگی و تک‌رنگ از یک عکس می‌بایست یک عنوان یکسان داشته باشند و نمی‌توانند همزمان در بخش‌های مختلف این جشنواره شرکت داده شوند. عکس‌ها باید طبق تعاریف فیاپ و PSA،که در انتهای فراخوان آمده، باشند.

اندازه بزرگترین ضلع عکس ۱۴۰۰ پیکسل باشد. حجم هر عکس از ۱ مگابایت بیشتر نباشد.

جوایز

  • در مجموع ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جوایز نقدی
  • در مجموع ۱۳۰ جایزه و تقدیر به بهترین عکس‌های ژانرهای مختلف اهدا می‌شود. عکس‌های برنده توسط برگزارکننده چاپ شده و به نمایش در می‌آیند.
  • جایزه بهترین شرکت‌کننده: نشان آبی آسمانی فیاپ + نشان طلای خیام. ضمن معرفی عکاس، تمامی عکس‌های راه‌یافته و عکس پرسنلی وی در کتاب جشنواره چاپ خواهد شد.
  • جایزه بهترین شرکت‌کننده خاورمیانه: نشان طلای خیام.
  • جایزه بهترین شرکت‌کننده داخلی: نشان طلای خیام + پانزده میلیون ریال جایزه نقدی. بدیهی است که عکاسان داخلی می‌توانند برنده جوایز بخش بین‌الملل هم باشند. برنده این جایزه، در صورتی که سایر شرایط مورد نظر فیاپ برای عضویت در هیأت داوران را داشته باشد، جز هیأت داوران دوره بعد جشنواره خواهد بود.
  • جوایز بهترین شرکت‌کننده‌های جشنواره، خاورمیانه و داخلی به شرکت‌کننده‌هایی اهدا می‌شود که بیشترین پذیرش را در شش بخش داشته باشند، همچنین جوایز کسب‌شده‌ی افراد نیز در محاسبه مجموع امتیازات، در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که مجموع امتیازات دو شرکت‌کننده برابر باشد، شرکت‌کننده‌ای که زودتر ثبت نام کرده باشد، برنده خواهد شد. زمان پرداخت هزینه‌ی ثبت نام مبنای محاسبه است.
  • جایزه بهترین کلوپ: نشان طلای خیام
  • جایزه بهترین عکس نجوم: نشان طلای خیام
  • جایزه بهترین عکس خلاقه در هر بخش
  • جایزه بهترین عکس هوایی: بهترین عکس هوایی گرفته شده با Drone یا از داخل هواپیما یا هلی‌کوپتر، از بین عکس‌های تمامی بخش‌ها
  • جوایز دبیر جشنواره: نشان‌های طلا، نقره و برنز خیام (دو نشان با موضوع آزاد و یک نشان به‌عنوان جایزه یوز ایرانی) جایزه یوز ایرانی به بهترین عکس حیوانات تعلق خواهد گرفت. فایل این عکس می‌بایست قابلیت چاپ با کیفیت در اندازه بزرگ داشته باشد.

جوایز هر بخش

  • نفر اول: ۴ میلیون تومان جایزه نقدی
    مدال طلای فیاپ و PSA
    نشان‌های نقره و برنز خیام
    نشان‌های طلا، نقره و برنز کمال‌الملک
    ۲ روبان افتخار فیاپ
    ۱۱ تقدیر

تعداد نشان‌های خیام و کمال‌الملک و تقدیرها بر اساس ضوابط PSA و با توجه به تعداد تخمینی شرکت‌کنندگان محاسبه شده است.

داوران

  • هیأت داورانی از ۶ قاره (به‌زودی اعلام خواهد شد).
  • ۵ داور در هر بخش

هزینه ثبت نام

امتیاز ویژه شرکت‌کنندگانی که ثبت نام را به روزهای آخر موکول نمی‌کنند، امکان ثبت نام با تخفیف است. مبالغ زیر شامل هزینه ارسال پست سفارشی کتاب به آدرس شرکت‌کنندگان است.

  • ثبت نام با تخفیف تا ۲۵ مهر: ۱۲۵ هزار تومان
  • ثبت نام عادی تا ۱۷ آبان: ۱۴۵ هزار تومان
  • تغییر مهم نسبت به دوره‌های پیشین: کتاب هشتمین دوره جشنواره توسط پست سفارشی به آدرس شرکت‌کنندگان ارسال می‌شود و از این پس توزیع کتاب توسط نمایندگان جشنواره در شهرستان‌ها و دبیرخانه نخواهد بود.
  • بر اساس قوانین فیاپ و PSA تمامی شرکت‌کنندگان موظف به پرداخت هزینه ثبت نام، جهت تأمین بخشی از هزینه‌های چاپ کتاب و جشنواره هستند و در ازای آن، کتاب جشنواره به تمامی شرکت‌کنندگان اهدا خواهد شد. به عبارت دیگر، صرف نظر از این که عکس‌های شرکت کننده در جشنواره پذیرفته شده باشد یا خیر، برگزارکننده موظف به اهدا کتاب جشنواره به وی است (حتی شرکت‌کنندگانی که عکس‌شان در جشنواره پذیرفته نشده هم کتاب را به‌صورت رایگان دریافت خواهند کرد.)
  • شرکت‌کنندگان دوره‌های پیشین جشنواره که تاکنون کتاب خود را دریافت نکرده‌اند با تلفن دبیرخانه تماس بگیرند.
  • قیمت فروش کتاب در کتاب‌فروشی‌ها ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود. شرکت‌کنندگانی که مایل به خرید نسخه‌های اضافی کتاب هستند می‌توانند کتاب را به قیمت ۱۰۰ هزار تومان خریداری کنند. این تخفیف تنها شامل افرادی است که عضو فیاپ باشند و یا در جشنواره شرکت کرده باشند.

شرایط شرکت در جشنواره

  • وبسایت این جشنواره همان دبیرخانه دیجیتال فوکوس است. در هر کشور زبان وبسایت به‌صورت خودکار بر اساس زبان آن کشور نشان داده می‌شود. شرکت‌کنندگان دوره‌های قبل جشنواره خیام و سایر جشنواره‌هایی که از دبیرخانه دیجیتال فوکوس استفاده کرده‌اند، با همان نام کاربری و بدون نیاز به ثبت نام دوباره، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. همچنین با مراجعه به وبسایت دبیرخانه دیجیتال فوکوس به نشانی www.Salon.Photo می‌توان از نتایج خود در تمام جشنواره‌هایی که شرکت کرده‌اید آگاه شده و ایمیل نتایج خود را ارسال کنید.
  • برای جلوگیری از ثبت‌نام‌های بی‌هدف و تکراری، وبسایت به گونه‌ای طراحی شده که نام کاربری، کد ملی شرکت‌کننده باشد و نیز تا پیش از واریز هزینه ثبت نام، آپلود عکس ممکن نباشد. چون ممکن است در روزهای پایانی اختلال در شبکه بانکی وجود داشته باشد، پیش‌بینی لازم را انجام دهید.
  • واریز هزینه‌ی ثبت نام به‌صورت آنلاین بوده و بلافاصله پس از واریز آنلاین، مبلغ واریزی به حساب کاربری فرد اضافه شده و می‌تواند عکس‌ها را آپلود کند.
  • ·   افرادی که امکان واریز وجه آنلاین ندارند، می‌توانند هزینه را کارت‌به‌کارت کرده یا به حساب جشنواره واریز کنند، اما در این‌صورت می‌بایست مشخصات واریز را در وبسایت (در بخش واریز غیرآنلاین) ثبت کرده و تنها پس از تأیید واریز توسط دبیرخانه، می‌توانند عکس‌ها را آپلود کنند. تأیید واریز توسط ایمیل و پیامک به شرکت‌کننده اطلاع داده می‌شود. شماره حساب و کارت جشنواره پس از ثبت نام در وبسایت قابل مشاهده است. ترجیحاً از روش واریز آنلاین استفاده کنید. امکان ثبت واریز وجه غیرآنلاین یک روز پیش از پایان مهلت شرکت بسته خواهد شد.
  • شرکت در جشنواره برای تمام عکاسان جهان، اعم از حرفه‌ای و آماتور آزاد است.
  • عکس‌هایی که در دوره‌های قبل هر جشنواره پذیرفته شده‌اند و نیز عکس‌هایی که بسیار شبیه به آنها باشند، نمی‌توانند در دوره‌های بعدی همان جشنواره شرکت نمایند.
  • کپی‌رایت: عکس‌ها باید توسط فرایند عکاسی ثبت شده باشند. در صورتی که عکس مونتاژی از چند عکس باشد، تمام اجزای مورد استفاده در عکس باید توسط خود عکاس، عکاسی شده باشد. کلیپ‌آرت، تصاویر آماده و پس‌زمینه‌های آماده که در فوتوشاپ استفاده می‌شوند و فاقد کپی‌رایت هستند، نباید در عکس‌ها استفاده شوند. FIAP PSA، و کلوپ عکس فوکوس مسئولیتی در قبال استفاده‌ی غیرمجاز شرکت‌کنندگان از کپی‌رایت ندارد.
  • اگر فرآیند ثبت نام و عکس‌های ارسالی مطابق شرایط فراخوان نباشد، امکان شرکت عکس‌ها در داوری وجود ندارد.
  • ثبت نام و ارسال عکس‌ها باید در وبسایت جشنواره به آدرس www.khayyam.Photo انجام گیرد.
  • در هنگام ثبت نام، صفحه کلید انگلیسی استفاده شود. از فیلترشکن استفاده نکنید.

  • اندازه عکس‌ها: اندازه بزرگترین ضلع عکس ۱۴۰۰ پیکسل باشد (یعنی عرض یا ارتفاع هیچ عکسی از ۱۴۰۰ پیکسل بیشتر نباشد). عکس‌ها را کوچکتر هم ارسال نکنید زیرا در داوری کوچکتر دیده می‌شوند و امتیاز کمتری می‌گیرند. کیفیت عکس‌ها را به‌صورتی انتخاب کنید که حجم هر عکس از ۱ مگابایت بیشتر نباشد. عکس‌ها باید با فرمت jpg ذخیره شوند. لطفاً اندازه و حجم عکس‌ها را پیش از ارسال کنترل کنید، در صورتی که عکس‌ها شرایط ثبت نام را نداشته باشند در هنگام ثبت نام آپلود نخواهند شد.
  • برای چاپ عکس‌های منتخب در سایز نمایشگاهی، پس از پذیرش اثر با عکاس تماس گرفته خواهد شد تا فایل آن را در اندازه بزرگترین سایز عکاسی شده با دوربین ارسال کند.
    نکته مهم: فایل‌های اصلی و سایز بزرگ که پس از داوری درخواست می‌شوند، باید کیفیت چاپ در اندازه ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر را داشته باشند. اگر فایلی کیفیت لازم برای چاپ را نداشته باشد از نمایشگاه حذف خواهد شد و جایزه‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد. شرکت‌کننده موظف است پیش از ثبت نام در جشنواره، کیفیت عکس‌های خود را بررسی کرده و فقط عکس‌هایی را برای داوری در جشنواره شرکت دهد که قابلیت چاپ در اندازه ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر را داشته باشند.
  • عنوان فایل باید عنوان عکس به انگلیسی باشد. هر عکس باید یک عنوان منحصربه‌فرد به زبان انگلیسی داشته باشد و این عنوان منحصربه‌فرد باید برای شرکت آن عکس یا هر عکس مشابه به آن در تمامی جشنواره‌ها استفاده شود. یعنی هر عکس را در تمام جشنواره‌ها فقط با یک عنوان می‌توان شرکت داد. حتی اگر عکسی را قبلاً در جشنواره‌ای به‌صورت رنگی شرکت داده‌اید و در جشنواره‌ی دیگری آن را سیاه‌وسفید ارائه می‌کنید هم، نباید عنوان را تغییر دهید. حتی اگر عکس را کراپ کردید و با یک کراپ جدید ارائه می‌دهید هم نباید عنوان آن را تغییر دهید. عنوان باید ۳۵ حرف یا کمتر باشد. در عکس ارسالی نباید عنوان عکس برای داوران قابل مشاهده باشد. و هیچ چیز در عکس نباید وجود داشته باشد که به وسیله‌ی آن اسم عکاس شناسایی شود. عناوین نباید شامل پسوندهای فایل مانند .jpg یا .jpeg باشد. عکس را نمی‌توان با عنوان «بدون عنوان»، «شماره فایل دیجیتال عکاسی‌شده با دوربین» (مثلاً DSC05121)، حروف خاص (مانند: &، $، #) یا عنوانی که فقط شماره باشد (مثلاً ۱۲۳۲۴۵) ارائه کرد. این گونه عناوین، بدون عنوان محسوب شده و عکس‌های بدون عنوان از جشنواره حذف خواهند شد و برای دریافت القاب FIAP و PSA نیز محاسبه نمی‌شود. عنوان در داوری خوانده نمی‌شود و تنها برای شناسایی عکس است، به همین دلیل تمام عکس‌های خود را نام‌گذاری کنید. عنوان باید کوتاه باشد. عنوان‌های ساده برای عکس خود انتخاب کنید نه عنوان‌های بسیار پیچیده و عرفانی!
  • داوری: داوری عکس‌ها در تلویزیون LG و با استفاده از نرم‌افزار داوری Judgment®  خواهد بود. در هر بخش، چهار عکس هر شرکت‌کننده در چهار دور مختلف به داوران نشان داده خواهد شد. طبق قوانین فیاپ، مدت زمانی که داوران یک عکس را می‌بینند با هم برابر بوده و تا پبش از مرحله‌ی انتخاب برندگان، داوران از رأی یکدیگر اطلاعی ندارند. تنها در مرحله‌ی انتخاب برندگان است که داوران در مورد عکس‌ها با یکدیگر صحبت می‌کنند و رأی‌گیری می‌شود. داوری بر مبنای امتیازدهی انجام می‌گیرد. نظر هیأت داوران قطعی است و اعتراضی پذیرفته نخواهد شد.
  • هیچ اطلاعاتی از قبیل عنوان عکس، نام عکاس یا کشور به داورها ارائه نمی‌شود. هیچ نوشته‌ای از قبیل عنوان عکس، نام عکاس یا کشور در داخل عکس نباید باشد. عکس‌هایی که در داخل آنها این قبیل اطلاعات باشد، از داوری حذف خواهند شد.
  • مطابقت با تعریف بخش: عکس‌های هر بخش باید مطابق تعریف این جشنواره و تعریف فیاپ و PSA که در ادامه آورده می‌شود باشد. درصورت نیاز می‌بایست فایل خام و بدون ویرایش عکس جهت بررسی مطابقت با تعریف به دبیرخانه ارائه شود. عدم ارائه‌ی فایل RAW یا JPG بدون ویرایش می‌تواند منجر به حذف عکس از جشنواره شود. عکس‌هایی که در چارچوب تعاریف ارائه شده نباشد از داوری حذف خواهند شد.
  • نمایشگاه: براساس فضای نمایشگاه در هر شهر، تعدادی از عکس‌ها در اندازه ۵۰*۷۰ سانتیمتر چاپ شده و به نمایش در می‌آیند. عکس‌های منتخب به‌صورت تور و به مدت یکسال در پنج قاره و در بیش از سی شهر به نمایش در خواهند آمد.
  • در هنگام برگزاری جشنواره جلسات تخصصی عکاسی با حضور اساتید و هنرمندان برگزار می‌شود.

نقض قوانین

الف) فیاپ:

  • شرکت در هر جشنواره‌ای زیر نظر فیاپ، به این منزله است که شرکت‌کننده شرایط زیر را بدون استثنا و بدون حق اعتراض پذیرفته است:
    – حتی اگر عکاس عضو فیاپ هم نباشد، عکس‌های ارسالی عکاس می‌تواند توسط کمیته اخلاق فیاپ مورد بررسی قرار گیرد، تا مشخص شود که آیا مطابق قوانین و تعاریف فیاپ بوده یا خیر.
    – فیاپ مجاز به استفاده از تمامی روش‌ها برای بررسی‌های اخلاقی خود است.
    – هرگونه خودداری از همکاری با فیاپ و یا خودداری از ارسال فایل اصلی عکس (همان‌گونه که توسط دوربین ثبت شده و بدون دستکاری است) و یا خودداری از ارائه مدارک کافی، منجر به تحریم عکاس توسط فیاپ می‌شود.
    – اسامی عکاسانی که در اثر عدم پایبندی به قوانین فیاپ تحریم شده‌اند به شیوه‌های مختلف منتشر می‌شود تا قانون شکنی عکاس اطلاع‌رسانی شود.
  • مهم: در مورد عکاسی دیجیتال، فیاپ توصیه می‌کند که عکاسان بایستی فایل اصلی عکس همان‌گونه که توسط دوربین ثبت شده و بدون دستکاری است را به‌همراه متادیتا ذخیره کنند. در موارد مغایرت با قوانین فیاپ، قادر نبودن به دسترسی به اطلاعات مهم می‌تواند منجر به تحریم عکاس شود.

    برگزارکننده جشنواره یا فیاپ می‌تواند از عکاسی که عکسش مشکوک به عدم انطباق با قوانین و تعاریف فیاپ است، درخواست ارسال فایل اصلی (حاوی اطلاعات ضبط‌شده با دوربین و یا در صورت وجود فایل (RAW کنند. همچنین فایل اصلی یک فریم قبل و یک فرم بعد آن عکس نیز درخواست می‌شود. اگر عکاسی این فایل‌ها را ارائه نکند می‌تواند تحریم شود.

    افرادی که سرقت هنری‌شان اثبات شود، به‌صورت مادام‌العمر از فعالیت‌های فیاپ محروم خواهند شد. (اجازه‌ی شرکت در هیچ جشنواره زیر نظر فیاپ به‌عنوان شرکت‌کننده یا داور نخواهند داشت و القاب آنها نیز پس گرفته می‌شود.)

    برای سهولت در انجام تحقیقات نهایی، توصیه می‌شود داده‌های EXIF را در فایل عکس‌های ارسالی دست نخورده بگذارید. اگر در هر زمان، قبل، حین داوری یا بعد از داوری جشنواره، بنا به صلاح‌دید برگزارکننده‌ی جشنواره یا داوران تشخیص داده شود که یک یا چند عکس یک شرکت‌کننده ممکن است با فراخوان مطابقت نداشته باشد، از جمله عدم انطباق با تعاریف بخش‌ها، برگزارکنندگان جشنواره حق حذف آن عکس از نمایشگاه را داشته و هرگونه پذیرش یا جوایز کسب‌شده را باطل کنند. در این شرایط ممکن است هزینه ثبت نام مرجوع نشود یا بشود. شرکت‌کننده اذعان می‌کند که تصمیم برگزارکنندگان جشنواره یا داوران قطعی و غیر قابل اعتراض است.

ب) PSA:

  • برای اطمینان از مطابقت عکس‌ها با فراخوان و تعاریف، برگزارکنندگان جشنواره می‌توانند اقدامات منطقی را برای تأیید موارد زیر انجام دهند:
    الف) عکس‌ها متعلق به شرکت‌کننده است و
    ب) عکس‌ها مطابق با قوانین و تعاریف مندرج در این فراخوان هستند.
  • این مراحل شامل این موارد و سایر موارد است: درخواست ارائه فایل‌های RAW یا سایر فرمت‌های عکس ارسالی به‌صورت خام، همان‌گونه که توسط دوربین ضبط شده است. درصورت مواجه شدن شرکت‌کننده با شواهدی مبنی بر عدم انطباق یک یا چند عکس وی با شرایط مندرج در فراخوان، فرصت مناسب به وی برای ارائه‌ی مدارک متقابل برای رد شواهد برگزارکننده‌ی جشنواره در یک مهلت تعیین‌شده داده خواهد شد. در شرایطی که پس از ارائه‌ی مدارک و دفاعیات توسط شرکت‌کننده، مغایرت عکس‌هایش با شرایط فراخوان برطرف نشده یا همچنان مورد سؤال باشد، می‌تواند منجر به این شود که عکس‌ها مغایر با شرایط فراخوان تلقی شده و دفاعیات شرکت‌کننده رد شوند. چنین عکس‌هایی را می‌توان برای بررسی بیشتر در مورد احتمال نقض اخلاقی به PSA ارجاع داد.
  • PSA این حق را دارد که به هر روشی همه‌ی شکایات/سوظن‌ها در مورد نقض شرایط فراخوان را مورد بررسی قرار دهد، در صورت لزوم تحریم‌هایی را اعمال کند، پذیرش هر عکسی را که مغایر قوانین PSA است باطل کرده، نام شرکت‌کننده را در لیست تحریم‌های ارائه‌شده به جشنواره‌ها درج کرده، و چنین تحقیقاتی را با FIAP به اشتراک بگذارد. شرکت‌کنندگان با شرکت در جشنواره به‌طور خودکار با این شرایط موافقت کرده و نیز موافقت می‌کنند تا با هرگونه تحقیقاتی همکاری کنند.
  • اگر فرد دیگری از طرف شرکت‌کننده عکس‌هایش را برای جشنواره ارسال کند، همچنان مسئولیت رعایت شرایط این فراخوان با شرکت‌کننده خواهد بود و در صورت نقض شرایط این فراخوان و بیانیه‌ی اخلاقی PSA ممکن است شرکت‌کننده تحریم شود.
  • اختلاف: در صورت وجود هرگونه اختلاف در مورد انطباق با شرایط فراخوان، پرداخت هزینه ثبت نام یا موارد مرتبط با عکس‌ها (مانند دریافت، پذیرش، انطباق، نتایج کسب‌شده در داوری و جایزه)، تصمیم برگزارکننده و داوران در مورد پذیرفتن یا رد کردن عکس‌ها، تصمیم نهایی است. هرگونه تخلف و نقض شرایط فراخوان حتی اگر ناشی از عدم درک صحیح فراخوان نیز باشد، می‌تواند به مراجع رسمی مختلف گزارش شود و نیز می‌تواند منجر به حذف عکس‌های متخلف از این جشنواره و سایر جشنواره‌ها شود. تصمیم‌گیری در مورد موارد پیش‌بینی‌نشده به‌عهده‌ی برگزارکننده است. شرکت در جشنواره به‌منزله‌ی پذیرش شرایط جشنواره است.
  • انطباق: اگر برگزارکننده با دلیل قانع‌کننده تشخیص دهد که عکسی مطابق قوانین و فراخوان جشنواره نیست، می‌تواند عکس را از جشنواره حذف نماید. عکس‌ها می‌بایست در چارچوب قوانین کشور باشند.
  • الزامات عکس و ثبت نام: شرکت در جشنواره برای تمام افراد آزاد است، با این وجود، در شرایطی که حامی مالی یا برگزارکنندگان جشنواره، بنا به صلاح‌دید خود، معتقدند که عکس‌های ارسالی با قوانین جشنواره و شرایط این فراخوان مطابقت ندارد، می‌توانند عکس‌های ارسالی را رد کنند. برای شرکت در این جشنواره به عضویت در هیچ سازمان عکاسی نیاز نیست.
  • تحریم‌ها: هیچ شرکت‌کننده‌ای که در حال حاضر توسط PSA تحریم شده است مجاز به شرکت در این جشنواره نیست.
  • رتبه‌بندی ستاره‌ای PSA: برای دریافت اعتبار مناسب رتبه‌بندی ستاره‌ای از PSA، شرکت‌کنندگان باید نام و کشور خود را در تمام جشنواره‌ها دقیقاً یکسان ارائه دهند. شرکت با نام مستعار مجاز نیست. لطفاً در صورت تغییر نام یا نقل مکان به کشور دیگری با PSA تماس بگیرید.
  • ایجاد تصویر: عکس ارسالی باید توسط خود عکاس روی امولسیون عکاسی (نگاتیو یا اسلاید) و یا به‌صورت دیجیتالی عکاسی شده باشد.
  • گواهی: ارسال عکس به‌منزله‌ی این است که شرکت‌کننده آن اثر را به عنوان اثر شخصی خود تأیید می‌کند. در صورتی که عکس مونتاژی از چند عکس باشد، نمی‌تواند دارای عناصری باشد که توسط شخص دیگری تولید شده است. به‌عنوان مثال: کلیپ‌آرت، تصاویر یا آثار هنری دیگران که از اینترنت دانلود شده‌اند. شرکت با نام مستعار مجاز نیست. شرکت‌کننده به برگزارکننده اجازه می‌دهد تا تمام یا برشی از عکس‌های ارسالی به جشنواره را بدون پرداخت حق‌التألیف در انتشارات مربوط به جشنواره استفاده کرده یا در رسانه‌های مرتبط با جشنواره منتشر کند، از جمله انتشار نسخه با رزولوشن پایین در سایت جشنواره. توجه: شرکت‌کنندگانی که درخواست می‌دهند که عکس‌های آنها را نمی توان تکثیر یا استفاده کرد «واجد شرایط دریافت جایزه نخواهند بود» و نیز امکان درج عکس‌هایشان در تولیدات سمعی و بصری جشنواره وجود نداشته و در نتیجه برگزارکننده می‌تواند عکس‌های ارسالی آنها را مردود اعلام کند. جشنواره هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال سوء استفاده از کپی‌رایت ندارد.
  • تغییر و تولید رایانه‌ای: عکس‌های ارسالی را می‌توان تغییر داد، البته در چارچوب محدودیت‌های مربوط به تعاریف هر بخش (به ویژه در بخش‌های طبیعت، عکس گردشگری، و فتوژورنالیسم). تغییرات می تواند به‌صورت الکترونیکی و یا به روش‌های دیگر و توسط عکاس باشد. تنظیمات برای ارتقا عکس‌ها یا اصلاح خلاقانه تصاویر مجاز است به شرطی که عکس اصلی حفظ شود و به روشی که برای بیننده واضح باشد. تصاویر نمی‌توانند کاملاً با رایانه ساخته شوند و باید کار خود عکاس باشند. تمام قسمت‌های عکس باید توسط خود عکاس عکاسی شده و کپی‌رایت آن هم متعلق به عکاس باشد.
  • استفاده‌ی مجدد از تصاویر پذیرفته شده: پس از این‌که عکسی در یک جشنواره دارای مجوز PSA پذیرفته شد، هیچ عکس یکسان یا تقریباً مشابه با آن را، صرف نظر از رسانه، فرمت یا عنوان، نمی‌توان در آینده، در هیچ بخش از همان کلاس بخش رتبه‌بندی ستاره‌ای در آن جشنواره شرکت داد. همچنین نمی‌توان آن عکس را با تغییر عنوان یا ترجمه عنوان به زبانی دیگر، در هیچ جشنواره دیگری که دارای مجوز PSA است، شرکت داد.
  • شرکت: در هر بخش نهایتاً می‌توان چهار عکس ارسال کرد. هر شرکت‌کننده تنها یک بار می‌تواند در هر دوره هر جشنواره شرکت کند.
  • اعلام نتایج: نتایج هر شرکت‌کننده به ایمیل وی ارسال خواهد شد. شرکت‌کنندگان باید در فرم ثبت نام یک ایمیل صحیح ثبت کرده و مطمئن شوند که در تنظیمات ایمیلشان، ایمیل Result@khayyam.Photo  به عنوان غیراسپم تنظیم شده باشد. همچنین در صورتی که عکسی از شما پذیرفته شده یا جایزه گرفته است، می‌توانید گواهی آن را به‌صورت فایل PDF از حساب کاربری خود در سایت جشنواره، منوی نتایج من دریافت کنید. برای دریافت فایل اکسل یا PDF نتایج به حساب کاربری خود در سایت جشنواره، منوی سمت راست، منوی نتایج من مراجعه کنید. برای دانلود این فایل‌ها از کامپیوتر استفاده کنید نه موبایل.
  • محفاظت از داده‌ها: با شرکت در این جشنواره، شما صراحتاً موافقت می‌کنید که اطلاعات شخصی و ایمیل شما، توسط برگزارکنندگان جشنواره برای اهداف مرتبط با این جشنواره نگهداری، پردازش و استفاده شود و همچنین می‌تواند در اختیار سازمان‌هایی که این جشنواره از آنها مجوز گرفته است، مانند فیاپ و PSA، قرار گیرد. شما تأیید می‌کنید و می‌پذیرید که شرکت در این جشنواره به این معناست که اسم و نتایج کسب‌شده‌ی شما می‌تواند به‌صورت عمومی منتشر شود.

تعاریف

الف) تعاریف جشنواره:
آنچه در فهرست تعاریف می‌خوانید در واقع توقع و انتظار برگزارکننده از آن دسته‌بندی است. بدیهی است این عبارات به معنای تعریفی کامل و جهان‌شمول نیست.

  • در بخش آزاد می‌توان عکس‌هایی با هر موضوع را شرکت داد. به‌عنوان مثال: پرتره، آیین‌ها، طبیعت، حیات وحش، چشم‌انداز، سفر، معماری، طبیعت بی‌جان (استیل لایف)، فوتوژورنالیسم، نجوم، خلاقه و غیره. در تمامی بخش‌ها استفاده از هر نوع تکنیک مجاز است، از جمله: فتومونتاژ، پانوراما، HDR و غیره. در بخش آزاد رنگی، نقش رنگ در عکس نیز جزء امتیازات عکس در داوری منظور خواهد شد.
  • به منظور نکوداشت فعالیت‌های خیام در زمینه‌ی نجوم، مدال طلای خیام به بهترین عکس با موضوع نجوم اهدا خواهد شد. برنده از بین عکس‌های تمامی بخش‌ها انتخاب خواهد شد. عکس‌های نجوم دو بار داوری خواهند شد. یک بار توسط داوران بخش مربوطه در رقابت با سایر عکس‌های آن بخش و بار دیگر توسط داوران نجوم برای انتخاب جوایز نجوم.
  • تعریف عکس با موضوع نجوم: منظور برگزارکننده از عکس‌های با موضوع نجوم، عکس‌های چشم‌انداز است که موضوع اصلی در آن مربوط به نجوم باشد، مانند ستاره‌ها، ماه و غیره. عکس‌های جایزه‌ی نجوم باید مستند بوده و مطابق با تعریف عکس سنتی فیاپ باشد. استفاده از تکنیک استار تریس مجاز است. فایل Raw یا jpg بدون ویرایش عکس‌های برنده‌ی بخش نجوم برای بررسی اصالت عکس درخواست خواهند شد.
  • تعریف عکس با موضوع شهر: شهر خود یا دیگر شهرهای جهان را نمایش دهید، مردم شهر، فرهنگ شهر، زندگی شهری، نماهای شهری، زیباسازی شهری، فضاسازی شهری، پارک‌ها، نماهای ساختمان‌ها، چشم‌اندازهای شهری، سیما و منظر شهری (مبلمان شهری، گرافیک محیطی، نقاشی دیواری، آثار حجمی، تزئینات و نورپردازی شهری، حجم و نمای ساختمان‌های شهر، تابلوها و علائم راهنمای شهری)، تبلیغات محیطی، ابنیه و فضاهای ارزشمند و تاریخی شهری، بافت تاریخی شهر تهران، وسایل بازی کودکان در پارک‌ها و شهرک‌های بازی، آب‌نما، پیاده‌راه و سایر موضوعات مرتبط با شهر.
  • تعریف عکس با موضوع عکاسی مفهومی (کانسپچوال): عکاسی با فرم، حس و معنا در ارتباط است. در عکاسی مفهومی یا کانسپچوال توجه و تمرکز عکاس بر معنا و مفهوم است. عکس مفهومی می‌تواند فتومونتاژ، مستند یا هر انتخاب دیگری باشد. می‌تواند به موضوعات فلسفی، معاصر، ارتباطات انسانی، مفاهیم و احساسات انسانی، اساطیر، دغدغه‌ها و رنج‌های بشر، تنهایی یا عشق و… بپردازد. می‌تواند به تضادها یا شباهت‌ها بپردازد. عکاسی مفهومی از نشانه‌ها و نماد ها بهره می‌گیرد، بنابراین می‌تواند با کنایه یا به‌صورت مستقیم مفهومی را بیان کند. این گونه عکس دارای داستانی نهفته است که می‌تواند دارای تفاسیر متعدد یا حتی متضاد باشد.
    همچنین عکاسی مفهومی می‌تواند تداعی‌کننده‌ی یک رویداد یا یک رمان یا یک تجربه‌ی مشترک بشر یا یک اقلیم باشد. حتی می‌تواند اقتباس یا یک بازتولید خلاقانه باشد. بنابراین، عکس مفهومی جهانی است که شما خلق یا کشف کرده‌اید.
    هیأت داوران انتظار دارد عکس‌هایی را دریافت کنند که بیانگر نگاه و فلسفه‌ی شخصی شما باشد. از تقلید و تکرار جداً بپرهیزید.
    فراموش نکنید که اگر عکس مفهومی شما به‌صورت فتومونتاژ خلق شده است، باید تمام عناصر عکس را خودتان عکاسی کرده باشید. در صورت برنده شدن، فایل خام این عناصر از شما خواسته خواهد شد.
  • تعریف عکس با موضوع مینیمالیسم یا کمینه‌گرایی در عکاسی: به‌طور خلاصه، انتظار برگزارکننده از عکس‌های مینیمالیستی، عکس‌هایی است که دارای عناصر محدودی باشد. به عبارتی، سادگی اولین خودنمایی آن عکس باشد. اعتبار مینیمالیسم به خالی شدن صحنه از عناصر غیرضروری است. مینیمالیسم این توانائی را دارد که از فرم به شکل هوشمندانه‌ای بهره گیرد. مینیمالیسم می‌تواند با کم‌کردن رنگ، عناصر، خطوط، بافت، اشکال هندسی و … بروز و ظهور نماید. مینیمالیسم می‌تواند در تمام ژانرهای عکاسی ظهور پیدا کند. به عبارت دیگر، گاهی استفاده از المان‌هایی در طبیعت، مناظر شهری، معماری، وسایل و عناصر زندگی سرلوحه‌ی کار قرار می‌گیرد. خلق آثار مینیمالیستی گاهی منجر به «از خود تهی شدن» سوژه‌ی سابق و اعطای اعتبار، معنا یا برداشتی نو در اثر هنری می‌شود. مینیمالیسم می‌تواند در اثرِ خیلی دور یا خیلی نزدیک شدن به صحنه‌ها خلق گردد. یک برش خلاقانه و هدفمند از یک منظره‌ی آشنا، می‌تواند منشأ خلق یک اثر مینیمالیستی گردد. به‌دلیل وسعت و تنوع مفاهیم در هر شاخه از هنر، بدیهی است شما قادر خواهید بود با فاصله گرفتن از این تعاریف، ذهنیت خود را در خلق یک اثر مینیمالیستی به نمایش بگذارید. آنچه مطلوب برگزارکننده است توقف و تأمل مخاطبین در مواجهه با تصاویر مینیمالیستی است.
  • تعریف عکس گردشگری: عکس‌های این بخش باید در چارچوب تعریف عکس سنتی فیاپ و نیز عکس گردشگری PSA باشند.

ب) تعاریف فیاپ:

  • تعریف فیاپ برای عکس تک رنگ: یک عکس سیاه و سفید که شامل خاکستری کاملا تیره (سیاه) تا خاکستری کاملا روشن (سفید) و دامنه ای از تن های مختلف خاکستری است یک عکس تک رنگ محسوب می شود. یک عکس سیاه و سفید که بجای تن های خاکستری دارای تن های یک رنگ دیگر باشد نیز عکس تک رنگ محسوب می شود و می توان آنرا در بخش سیاه و سفید شرکت داد، چنین عکسی را می توان در کاتالوگ نمایشگاهی با پاتروناژ فیاپ بصورت سیاه و سفید چاپ کرد. به بیان دیگر، یک عکس سیاه و سفید که بخشی از آن دارای تن یک رنگ دیگر باشد و یا با افزودن یک رنگ، به عکس رنگی (چند رنگ) تبدیل می شود و باید در بخش رنگی شرکت داده شود. چنین عکسی در کاتالوگ نمایشگاهی با پاتروناژ فیاپ باید بصورت رنگی چاپ شود.
  • تعریف عکس سنتی فیاپ: (فقط عکس های بخش گردشگری این جشنواره باید طبق این تعریف باشند) یک عکس سنتی باید محتوای اولیه عکس را با حداقل تنظیمات نگه داشته باشد، واقعیت صحنه را نباید تغییر داده و می بایست طبیعی بنظر برسد. بازچینی، جابجایی، افزودن و یا حذف اجزای عکس ممنوع بوده و تنها کراپ کردن مجاز است. با رعایت شرایط بالا، می بایست هر تلاشی به کار گرفته شود تا سطح هنری، در تمامی عکس ها، افزایش یابد.

ج) تعاریف PSA:

  • بیانیه PSA در مورد موضوع: یک قانون سخت و سریع وجود دارد که روح آن باید در همه‌ی زمان‌ها رعایت شود. این قانون در مورد کلیه‌ی بخش‌های جشنواره‌های دارای مجوز PSA اعمال می‌شود.

    رفاه سوژه از عکس مهم‌تر است.

    این بدان معناست که شیوه‌هایی از قبیل دادن طعمه زنده به سوژه و یا آزاد کردن پرندگان از تور، برای عکاسی کردن، بسیار غیراخلاقی بوده و چنین عکس‌هایی مجاز به شرکت در هیچ نمایشگاه PSA نیست.
    همچنین، PSA در مورد استفاده از عکاسی هوایی، هواپیما، هلیکوپتر و هواپیماهای بدون سرنشین، دارای سیاستی خاص است. این دستورالعمل را می‌توانید در این لینک بخوانید.
    هدف از این دستورالعمل جلوگیری از هرگونه تأثیر روی دیگر افراد یا حیوانات است که باعث ایجاد اختلال در فعالیت عادی آنها یا مختل شدن تعامل افراد و حیوانات با محیط زندگیشان می‌شود. شرکت در این جشنواره به‌منزله‌ی پذیرش این شرط و سایر شرایط جشنواره و PSA است.
    محتوای عکس‌ها باید مطابق با شرایط و تعاریف بخش‌ها، مندرج در این فراخوان، باشد. عکس‌هایی که به تشخیص داوران یا برگزارکنندگان جشنواره با قوانین مندرج در فراخوان جشنواره مطابقت ندارند، حذف می‌شوند. بنابراین شرکت‌کننده ممکن است هنگام شرکت در سایر جشنواره‌های دارای مجوز PSA از این مشکل آگاهی داشته باشد.
  • تعریف PSA برای عکس تک‌رنگ: عکسی تک رنگ محسوب می‌شود که احساس فاقد رنگ بودن را منتقل کند. به‌عنوان مثال، فقط دارای تنالیته‌های خاکستری است که تنالیته‌های خاکستری می‌تواند شامل سفید خالص و سیاه خالص نیز باشد. یا احساس عکس خاکستری را منتقل می‌کند که در تمام عکس دارای تنالیته فقط یک رنگ است، به‌عنوان مثال سپیا، قرمز، طلایی و غیره. یک عکس خاکستری یا عکسی دارای چند رنگ که تغییر یافته و یا احساس تغییر یافتن را منتقل می‌کند از راه ایجاد تنالیته موضعی، دارای چند تن رنگی بودن یا دارای نقاط رنگی مختلف بودن، مطابق تعریف، عکس تک‌رنگ نبوده و جزء عکس رنگی طبقه‌بندی می‌شود.
    پذیرش در بخش‌های PIDM تنها برای PID Monochrome Star Ratings و Who’s Who Monochrome منظور خواهد شد.
    عکس های تک رنگ مجاز به شرکت در بخش آزاد رنگی نیستند. عکس‌های تک‌رنگ مجاز به شرکت در سایر بخش‌های PIDC هستند، اما این پذیرش‌ها تنها برای PID Color Star Ratings منظور خواهد شد.
    عکس‌های سیاه و سفید می‌توانند در بخش گردشگری شرکت کنند، اما عکس‌های تک‌رنگ مجاز به شرکت در بخش گردشگری نیستند. عکس‌های این بخش باید در چارچوب تعریف عکس سنتی فیاپ و نیز عکس گردشگری PSA باشند.
  • تعریف PSA برای عکس‌های گردشگری (سفر): یک عکس گردشگری ویژگی‌های بارز یا فرهنگ یک سرزمین را همان‌گونه که در حالت طبیعی و واقعی یافت می‌شود، نشان می‌دهد. هیچ محدودیت جغرافیایی وجود ندارد. تصاویر از رویدادها یا فعالیت‌هایی که به‌طور خاص برای عکاسی ترتیب داده شده‌اند، یا از موضوعاتی که برای عکاسی کارگردانی یا استخدام شده‌اند، قابل قبول نیستند. تصاویر بسته از افراد یا اشیاء باید دارای ویژگی‌هایی باشند که اطلاعاتی در مورد مکان سوژه ارائه دهند.
    تکنیک‌هایی که باعث جایگزینی یا حذف، اضافه، جابه‌جایی، بازچینی و یا ترکیب عنصری از عکس خام شوند، مجاز نیستند. تنها تنظیمات مجاز شامل حذف گرد و غبار و نویز دیجیتالی، بازیابی ظاهر اصلی صحنه، کراپ کردن (تغییر کادر) و تبدیل کامل به سیاه و سفید، است. سایر تغییرات، از جمله ایجاد حالت عکس مادون قرمز مجاز نیست. هرگونه تنظیمات مجاز، باید طبیعی به نظر برسند.
    توضیحات بیشتر در مورد عکس گردشگری: عکس گردشگری بیشتر درباره‌ی تصاویری است که ویژگی‌های یک مکان را توصیف می کنند. عکس‌های گردشگری باید آن چیزی که از دیدار آن مکان انتظار می‌رود دیده شود و نیز تفاوت‌های آن مکان با سایر اماکن را نشان دهد. در عکس باید ویژگی‌های قابل شناسایی وجود داشته باشد که بر اساس آنها کسی که قبلاً آن مکان را دیده بتواند آن مکان را شناسایی کند. در مورد چشم‌اندازها یا ساختمان‌ها، لازم نیست بدانید «آن مکان کجاست»، تنها کافی است عکس دارای ویژگی‌های قابل شناسایی باشد که شخصی که از آن مکان بازدید می‌کند، بتواند آن مکان را تشخیص دهد.
    همچنین بیانیه PSA در مورد موضوع که در مورد کلیه‌ی بخش‌ها اعمال می‌شود، در مورد بخش گردشگری نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.
  • استفاده از عکس‌ها: برگزارکننده مجاز به استفاده از تمام یا بخشی از عکس‌های پذیرفته‌شده در انتشارات مربوط به جشنواره، اعم از کتاب، وبسایت جشنواره و سایر موارد مرتبط با جشنواره است.
  • با توجه به قوانین فیاپ و PSA پس از ثبت نام، امکان انصراف از شرکت و یا برگشت هزینه‌ی ثبت نام وجود ندارد.

تقویم جشنواره

آغاز ثبت نام و دریافت عکس‌ها: ۶ مهر ۱۳۹۹
آخرین مهلت ثبت نام و دریافت عکس‌ها با تخفیف: ۲۵ مهر ۱۳۹۹
آخرین مهلت ثبت نام عادی و دریافت عکس‌ها: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ (به‌روزرسانی: ۱۸ آذر ۱۳۹۹)
پایان داوری: ۹ آذر ۱۳۹۹ (به‌روزرسانی: دی ماه ۱۳۹۹)
اعلام پذیرفته‌شدگان و نامزدهای جوایز: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ (به‌روزرسانی: بعد از دی ماه ۱۳۹۹)
تحویل کتاب: ارسال با پست برای تمام شرکت‌کنندگان

امتیاز ویژه شرکت‌کنندگانی که ثبت نام را به روزهای آخر موکول نمی‌کنند، امکان ثبت نام با تخفیف است. ثبت‌نام‌ها در مهلت عادی فاقد تخفیف است. سایت به‌صورت خودکار در پایان روز ۱۸ آذر ۱۳۹۹ بسته می‌شود.

دبیر جشنواره

  • علی سامعی، ESFIAP، MFIAP, EFIAP/s (نماینده فیاپ)

تماس

لطفا برای سؤال و پشتیبانی با ایمیل، تلگرام، اینستاگرام، واتس‌آپ و سایر شبکه‌های اجتماعی پیام نفرستید. تنها راه ارتباطی با جشنواره، تماس تلفنی با دبیرخانه است.

  • تلفن: ۸۸۵۱۸۴۵۷، ساعات تماس: ۸ تا ۱۶ روزهای شنبه تا چهارشنبه
  • آدرس وبسایت: www.khayyam.Photo
  • آدرس دبیرخانه دائمی: خانه هنر خیام (کلوپ عکس فوکوس)، شریعتی، سیدخندان، کوچه موزه، پلاک ۳۵، واحد ۲
  • کانال تلگرام: telegram.me/focusclub
  • اینستاگرام: instagram.com/focusteam