اردشیر عالمی. پرتره اکبر عالمی

اکبر عالمی، عکاس، مدرس، مستندساز، مجری و مؤلف، در پی ابتلا به کرونا در ۷۵ سالگی در تهران درگذشت.

اردشیر عالمی فرزند اکبر عالمی ساعاتی پیش در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از درگذشت این هنرمند خبر داد.

اکبر عالمی در چند دهه اخیر نقشی مهم و کلیدی در جامعه عکاسی ایران داشت و حضور او در مجامع، محافل و انجمن‌های عکاسی همیشه با احترام ارج نهاده می‌شد. کلام، شخصیت و رفتار اکبر عالمی موجب محبوبیت و احترام او نزد شاگردان و جامعه عکاسی بود.

‏عالمی در سال ۱۳۲۴ در اهواز متولد شد، فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای دراماتیک تهران بود و مدرک دکترای خود را در رشته سینما در بریتانیا اخذ کرد.‌ او افزون بر ساخت ده‌ها فیلم مستند، مجری‌گری در برنامه شناخته‌شده‌ی هنر هفتم، تصدی لابراتوار وزارت فرهنگ و لابراتوار صدا و سیما و چند دهه تدریس در دانشگاه‌های هنر، مؤلف و مترجم چندین کتاب در حوزه‌های عکاسی، سینما و جلوه‌های ویژه‌ است که از جمله‌ی آنها می‌توان به کتاب‌های قدرت واژگان و ظهور، در عکاسی و سینما اشاره کرد. او همچنین گوینده‌ی فیلم‌های مستندی مثل نوابغ عکاسی (۱۳۹۰) است.

محسن راستانی، عکاس در پی درگذشت اکبر عالمی نوشته است:

«ما به امر او تسلیم هستیم. خداوند روح بزرگ او را قرین رحمت خود کند. عالمی پدر، معلم، رفیق، پشت و پناه و بزرگ ما رخت از جهان فانی بربست. در اعلان ترحیم‌ها می‌آورند بزرگ خاندان، باید بگوییم بزرگ خاندان عکاسی ایران از میان ما رفت. او را که در بحران هر تفهیم و نزاعی سپر بلا می‌کردیم و زبان قاطع، مستدل و محترمش را واسطه‌ی رهایی از گرفتاری‌هایمان می‌نمودیم، باشد که قدردانی‌مان در خور حیات پر برکت او باشد. او اعتبار همه‌ی واژگانی است که برای ما ادب، گذشت، صداقت، صراحت، حرفه‌ای بودن، معاصر و محترم بودن را از وجود خود به ارث گذاشت، نام و یادش برای آیندگان اهل فرهنگ و معرفت این سرزمین مانا و فرخنده باد. روحش شاد و شیرین.»

«سایت عکاسی» این فقدان بزرگ را از طرف خود، اعضاء و جامعه عکاسی ایران، تسلیت گفته و برای خانواده محترم ایشان شکیبایی و سلامتی آرزو دارد.

عکاسان و دوستان می‌توانند از طریق بخش ارسال نظر همین خبر مراتب تسلیت خود را به اطلاع برسانند.