مجموعه عکس‌های سولماز دریانی از دریاچه ارومیه که به‌تازگی برنده جایزه عکاسی زنان فتواویدنس ۲۰۲۱ (FotoEvidence Women Award 2021) شده، در قالب کتابی تحت عنوان «چشمان زمین» (The Eyes of Earth) در ماه می ۲۰۲۱ انتشار می‌یابد. جایزه عکاسی زنان فتواویدنس میان آن دسته از زنان عکاس برگزار می‌شود که قصد دارند داستان‌های شخصی خود را در قالب کتاب عکس روایت کنند.

در معرفی کتاب «چشمان زمین» آمده است:

««چشمان زمین» راوی داستانی عمیقاً شخصی درباره‌ی فاجعه‌ی محیط زیستی دریاچه ارومیه از دریچه چشمان عکاس خودآموخته سولماز دریانی است، کسی که در حوالی همین دریاچه بزرگ شده. پدربزرگ او هتلی را در بندر توریستی شرفخانه رو به دریاچه اداره می‌کرد و عموهای او دریانورد بودند. کمتر از ده سال پیش، دریانی تابستان‌های کودکی‌اش را با پدربزرگ و مادربزرگش در کنار این دریاچه سپری می‌کرد. پدربزرگ او هر روز ده‌ها میهمان داشت. زوال این دریاچه و محو شدن خاطرات دریانی او را واداشت تا دوربینش را بردارد و آنچه را که از بزرگترین دریاچه خاورمیانه و دومین دریاچه آب شور بزرگ در جهان باقی مانده، مستند کند.

طراحی این کتاب به‌عهده‌ی طراح پرتغالی Joao Linneu بوده و عکس‌ها توسط منوچهر دقتی انتخاب شده‌اند، کسی که او نیز چهل سال پیش تابستان‌های کودکی‌اش را در دریاچه ارومیه می‌گذراند. یک مقاله شخصی از این عکاس و یک متن کوتاه از برخی از خاطرات دقتی، روایتی شخصی را بازگو می‌کنند که نمایانگر رابطه‌ی صمیمی میان این جامعه انسانی و اکوسیستمی است که به آن وابسته‌اند. این کتاب همچنین با مقدمه‌ای از مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی برنامه احیاء دریاچه ارومیه همراه شده است.

کتاب چشمان زمین در ۱۱۲ صفحه حاوی ۴۵ عکس رنگی و ۱۹ عکس از آرشیو خانوادگی دریانی است.»

علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از طریق این نشانی پیش‌خرید کنند.

Source :