انتشار کتاب «درباره نگاه به عکس‌ها»

يكشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۸۸
881203.jpg


   کتاب «درباره نگاه به عکس‌ها» نوشته بیل جی و دیوید هورن با ترجمه محسن بایرام نژاد توسط انتشارات حرفه: هنرمندمنتشر شد.

   علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را که در ۱۵۷ صفحه در قطع رقعی به چاپ رسیده‌است، هم‌اکنون از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کرده و در سراسر کشور تحویل بگیرند.

   کتاب شامل شش بخش با عناوین: چهار اصل مهم در عکاسی -  معنا، و دلیل بی ثبات بودن آن - شایستگی و دلیل کمیاب بودن آن - هنر، و دلیل متفاوت بودن آن - اخلاقیات، و دلیل با اهمیت بودن آن و دیدن عکس‌ها است.

   محسن بایرام‌نژاد در بخشی از مقدمه کتاب نوشته است: «عکاسی، این رسانه ارتباطی که اکنون به عنوان رته ای هنر مطرح است، مقبولیت (و محبوبیت) بیشتری را در مقایسه با سایر رسانه های بصری در بین مردم دارد. یکی از دلایل اصلی، سادگی عکاسی ست که به اشتباه، آسان بودن تلقی می‌شود... تصاویر، الگویی رایج و نشانه‌هایی نمادین هستند؛ در عین حال که معنای معینی را با خود به همراه ندارند، به راحتی معنا و تفسیر می‌شوند. برای برقراری ارتباط با تصاویر، نخست باید با رسانه عکاسی آشنا شویم؛ بدانیم برای چه اختراع شده و چه می‌گوید؟

   این کتاب فقط برای عکاسان نیست. از لحظه‌ای که با عکس به عنوان ابزار ارتباطی درگیر می‌شویم، نقش ما به عنوان بیننده هدفمند آغاز می‌شود. این فرآیند وقت‌گیر، علاوه بر دانش، نیازمند تجربه است. بیل جی و دیوید هورن در نشستی دوستانه، درباره حساس‌ترین مسائل برای عکاسان جوان و علاقه مند سخن گفته‌اند. آنها به دنبال جواب‌های معین نیستند؛ نتیجه گیری نهایی را به خواننده سپرده‌اند و تلاش آنها آشنا کردن خواننده با رسانه عکاسی، با استفاده از اصول ابتدایی و پایه این رسانه است.»

   دیوید هورن به عنوان عکاس مستندگرا، به شهرت بین المللی دست یافته است. وی کار خود را با آژانس عکس رفلکس آغاز کرد و با عکاسی از رویدادهای مهمی همچون انقلاب مجارستان برای مجلات لایف و آبزرور، از طرف آژانس مگنوم دعوت به همکاری شد. در سال ۱۹۷۰، یکی از موفق‌ترین آموزشگاه‌های عکاسی بریتانیا را تاسیس کرد: مدرسه عکاسی مستند اجتماعی در نیوپورت، ولز. موزه و گالری ملی کشور ولز در نمایشگاه هزاره خود آثار او را نیز به نمایش گذاشت.

  بیل جی، فعالیت حرفه‌ای خود را در انگلستان و به عنوان اولین مدیر واحد عکاسی موسسه هنرهای معاصر انگلستان آغاز کرد. او نخستین سردبیر/مدیر مسئول نشریات دوربین خلاق و آلبوم است. پس از کسب تحصیلات خود، واحد عکاسی دانشگاه ایالت آریزونا را تاسیس کرده و در بیست سال اخیر، تاریخ عکاسی و نقد عکس تدریس کرده است. وی بیش از ۴۰۰ مقاله و ۱۵ کتاب را با موضوع نقد عکس به چاپ رسانده که "برنارد شاو: درباره عکاسی"، نگاتیو/پزتیو: فلسفه عکاسی" و "راهنمای عکاسی ایالت متحده" از جمله آنها هستند.

نویسنده


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

نظرات

کرامت منظوری
پاسخ به این نظر
اقدام محسن بایرام نژاد، این مترجم و هنرمند جوان که چند کتاب دیگر هم در دست ترجمه و تألیف دارد قابل تحسین است.

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • هنرآگه - شماره ۲۳
  • در باب مشاهده
  • تاریخ عکاسی
  • عکاسان جنگ، مریم کاظم‌زاده، خشتی
  • عکاسان جنگ، اباصلت بیات، خشتی
  • دلاوران
  • عکاسی مقدماتی
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاس؛ استودیو
  • تکنیک‌های فتومونتاژ
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • ذهن عکاس
  • در ستایش امر واقعی (۲جلدی)
  • این، کار من است!
  • آنگاه - شماره ۵
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • هنر و عکاسی
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکس و دیدن عکس
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • گذر امروزی در طهران دیروزی
  • نقوش آهنی
Powered by Practicalidea