شقایق مرادیان نژاد. «Ash Milk»، از فینالیست‌های مسابقه عکاسی پرتره لنزکالچر ۲۰۲۱

برندگان  مسابقه عکاسی پرتره لنزکالچر ۲۰۲۱ معرفی شدند.

۳۸ برگزیده‌ی این رقابت، شامل ۶ برنده اصلی، ۷ برگزیده‌ی داوران و ۲۵ فینالیست از نقاط مختلف جهان در سبک‌های مختلف ژانر عکاسی پرتره انتخاب شدند. آثار برگزیده‌ی این دوره از مسابقه عکاسی پرتره لنزکالچر نشان از توجه ویژه به دوران قرنطینه در اثر همه‌گیری کووید۱۹ (کرونا) و زیر-ژانر سلف‌پرتره دارند.

در بخش مجموعه‌عکس، Oded Wagenstein با مجموعه پرتره‌هایش از افراد سالخورده‌ی همجنسگرا به مقام اول این رقابت رسید و برنده جایزه ۳۵۰۰ دلاری شد. در معرفی این مجموعه‌ی پنج عکسی آمده است: «پنج مردی که در این مجموعه تصویر شده‌اند، همگی‌شان بالای هفتاد سال سن دارند و به‌عنوان همجنسگرا (گِی) در اسرائیل زندگی می‌کنند. سرزمینی که دچار درگیری‌های دائمی مذهبی و ایدئولوژیکی است، جایی که علی‌رغم اصلاحات تدریجی در دهه‌های اخیر، اعضای LGBTQ+ در آن همچنان در معرض تبعیض قانونی، بدنامی و انزوایی قرار دارند که از سوی گروه‌های سیاسی و پرنفوذ تشدید می‌شوند.» (تماشای مجموعه).

مقام اول بخش تک‌عکس مسابقه عکاسی پرتره لنزکالچر ۲۰۲۱  به عکاس بریتانیایی Lauren Forster تعلق گرفت. در این عکس، خود عکاس را می‌بینیم که در دوران قرنطینه به آغوش پدرش پناه برده. در توضیح این عکس آمده است: «این عکس سلف‌پرتره‌ای با پدرم است که طی دوران قرنطینه با من بود. وقتی با یکدیگر حبس شدیم راه گریزی از هم نداشتیم.»

Lauren Forster. «سلف‌پرتره با پدر طی قرنطینه»، مقام اول بخش تک‌عکس مسابقه عکاسی پرتره لنزکالچر 2021
Lauren Forster. «سلف‌پرتره با پدر طی قرنطینه»، مقام اول بخش تک‌عکس مسابقه عکاسی پرتره لنزکالچر ۲۰۲۱

در میان ۲۵ فینالیست مسابقه عکاسی هنری لنزکالچر ۲۰۲۱ نام یک عکاس ایرانی نیز به چشم می‌خورد. شقایق مرادیان‌نژاد با تک‌عکسی با عنوان «Ash Milk» به فینال مسابقه عکاسی پرتره لنزکالچر ۲۰۲۱ راه پیدا کرد. مرادیان‌نژاد در این عکس یک زن اسیر داعش را به تصویر کشیده است. در توضیح این عکس آمده است: «لیلی ۳۵ ساله است. او زمانی که اسیر داعش بود نام پسرانش عدنان و عثمان را روی دست راستش خالکوبی کرده است. روی دست چپش، خالکوبی تاریخِ حمله‌ی داعش به شهرشان را می‌توان دید، تاریخی که سرنوشتش را تغییر داد. نام همسرش نیز روی دست چپش خالکوبی شده است. او این‌ها را با خون، خاکستر و شیر پستان خالکوبی کرده. او از سرنوشت آنها بی‌خبر است.»

آثار ۶ عکاس برنده این رقابت (رتبه اول تا سوم بخش‌های تک‌عکس و مجموعه‌عکس) برنده جوایز نقدی با مجموع ارزش ۱۰ هزار دلار شدند و به‌همراه آثار برگزیده‌ی داوران (هر داور یک عکاس را انتخاب می‌کند) در نیویورک طی رویداد پاریس فتو ۲۰۲۱ به نمایش در خواهند آمد. همچنین آثار ۲۵ فینالیست در نمایشگاهی آنلاین به نمایش در می‌آیند.

برای تماشای تمامی آثار برگزیده در این مسابقه به وبسایت لنزکالچر مراجعه فرمایید.

Source :