با خروج نظامیان خارجی از افغانستان موج خبرهای نگران‌کننده از قدرت گرفتن طالبان رسانه‌های جهان را فرا گرفت. اما این خبرها تا چه اندازه واقعیت دارد و مردم افغانستان این روزها را چگونه سپری می‌کنند؟

پیش از هر چیز ذکر این نکته مهم بسیار ضروری است که بیان واقعیت این روزهای افغانستان نه تأیید اشغال ۲۰ ساله این کشور است و نه تأیید و تطهیر طالبان، بلکه صرفاً ارائه‌ی تصویری صحیح و واقعی از زندگی مردم افغانستان در روزهای پس از بیست سال اشغال توسط آمریکا و متحدانش و قدرت گرفتن مجدد طالبان در این کشور است.

برای درک شرایط این روزها با کاوه کاظمی فتوژورنالیسم حرفه‌ای و عکاس باسابقه‌ی مطبوعاتی که در افغانستان حضور دارد تماس گرفتیم و وضعیت را از او جویا شدیم. از او درباره چگونگی سفر به افغانستان و مشاهداتش در طول این سفر پرسیدیم.

کاوه کاظمی به‌همراه همسر کلمبیایی‌اش که گزارشگر شبکه فرانس ۲۴ در ایران است به مشهد سفر کردند و از آنجا با خودرو کرایه و پس از ۶ ساعت به هرات رسیدند. در مرز دوقارون ویزای افغانستان برای آنها صادر شد.

نامه‌هایی از قبل از وزارت فرهنگ طالبان برای فعالیت رسانه‌ای برای آنها صادر شده بود و آن طور که کاظمی عنوان کرد این نامه‌ها در طول سفر مورد توجه و احترام نیروهای نظامی طالبان بود و مانعی برای فعالیت رسانه‌ای وی و همسرش پیش نیامد.

آنها پس از اقامت ۲.۵ روزه در هرات با هواپیما به کابل سفر کردند. پس از شش روز با هواپیما به قندهار رفتند و بعد از اقامت ۳ روزه در قندهار با بازگشت از قندهار به هرات از راه زمینی خود را به مشهد رساندند.

عکس‌های کاوه کاظمی از افغانستان این روزها در نشریات معتبر دنیا در حال انتشار است و این هفته نشریه معتبر پاری مَچ در چهار صفحه عکس‌های او را به چاپ رسانده است.

از نکات مهم این سفر و برخلاف تصور عمومی امنیت و آزادی فعالیت رسانه‌ای برای خبرنگاران بود که با حضور کاظمی و همسرش در سه شهر مهم افغانستان مشاهده و محقق ​​شد.

درباره عکاس

کاوه کاظمی در ۲۵ مهرماه ۱۳۳۱ در تهران به دنیا آمد. در چهار دهه‌ی گذشته، او به‌عنوان عکاس خبری آزاد با رسانه‌های بین‌المللی بزرگ جهان همکاری کرده. تصاویر او خصوصاً در روزنامه‌های نیوزویک، نیویورک‌تایمز، اشترن، اشپیگل، پاری مَچ، اکسپرس، مجله فیگارو، و جئو منتشر شده‎اند. عکس سرباز گریان که در روزهای نخستین جنگ ایران و عراق گرفته‌شده است، معروفیت جهانی پیدا کرد و جزء آثار کلاسیک جنگ به شمار می‎رود.

او با سفر به کشورهای مختلف مانند ایرلند شمالی، لبنان، نیکاراگوئه، کوبا، یوگسلاوی، افغانستان، اندونزی، سوریه، قبرس، آذربایجان و عراق (در زمان جنگ خلیج‌فارس) دامنه‌ی عکاسی خود را توسعه داده و اکنون در زادگاهش ایران زندگی می‎کند و همچنان به کار و عکاسی در منطقه مشغول است.

پوشش خبری آغاز درگیری‌ها در سوریه در سال ۱۳۹۱، بعد از آزادی موصل در سال ۱۳۹۶ و حضور در بین شبه‌نظامیان فارک کلمبیا پس از قرارداد صلح در سال ۱۳۹۵، جزء آخرین گزارش‌های برون‌مرزی کاظمی هست. عکس‌های کاظمی از انقلاب ایران و دیگر کشورهای جهان تا به امروز، در سایت اینترنتی آژانس عکس گِتی قرار گرفته‌اند.

کاوه کاظمی پیش از این، نمایشگاه «قشقایی» را در خرداد ۱۳۸۵ در گالری اعتماد و نمایشگاه «زرتشتیان» را در آبان ۱۳۹۰ در گالری شش برگزار کرد. نمایشگاه عکس «انقلابیون» اردیبهشت ۱۳۹۶ در گالری آران همزمان با رونمایی کتاب برگزار شد.

برای سفارش آنلاین کتاب‎های انقلابیون – سایه‌ها و یادهاآشوب و آرام ایرلند شمالی و خلیج فارس: صحنه جنگ‌های بی‌پایان، عراق ۱۳۶۹ به فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی مراجعه کنید.