اولین نمایشگاه بزرگ شیرین نشاط طی بیست سال گذشته در کانادا بر همگرایی کار عکاسی و فیلم این هنرمند متمرکز است.

نمایشگاه «سرزمین رویاها» چهار پروژه مهم این هنرمند ایرانی مقیم آمریکا را گرد هم می‌آورد: «روجا» (۲۰۱۶)، «سرزمین رویاها» (۲۰۱۹)، «زنان الله» (۱۹۹۳ – ۱۹۹۷) و «خلسه» (۱۹۹۹).

کار ویدئویی «روجا» بخشی از سه‌گانه ویدئویی «رویاپردازان» است و ملهم از یکی رویاهای خود نشاط، رنگمایه‌های تاریکی که به جداماندگیِ برآمده از انتخابِ ماندن در تبعید از سال ۱۹۹۶ اشاره دارد.

«روجا» پیش‌درآمدی است بر پروژه جدیدتر «سرزمین رویاها». نشاط برای این پروژه عظیم در سال ۲۰۱۹ ایالت نیومکزیکو را پیمود و شهرها و جوامعی را برای عکاسی ملاقات کرد. او از هر یک از سوژه‌هایش خواست تا یکی از رویاهای اخیرشان را با او در میان بگذارند. حاصل کار، چیدمانی از ۱۱۱ پرتره است که بسیاری از آنها تصویرسازی‌ها و نوشته‌های فارسی نام سوژه، تاریخ و محل تولد او را در بر می‌گیرند.

چیدمان ویدئویی دوگانه‌ی همراه این کار، که آن نیز در نیومکزیکو تهیه شده، نوعی روایت دو-لتی است که یک زن ایرانی با نام سمین را دنبال می‌کند. او با رفتن به یک جامعه کوچک آمریکایی محلی‌ها را ملاقات کرده، آنها را عکاسی و رویاهایشان را ثبت می‌کند. سیمین زیر پوشش یک هنرجو، روش کار خود نشاط را تکرار کرده است. او به «کلونی» بازمی‌گردد، یک جامعه‌ی ایرانی عجیب‌وغریب و مرموز درون یک کوهستان که اعضایش مشغول دریافت، گزینش و تحلیل رویاهای شهروندان آمریکایی هستند. با شنیدن خواسته‌ها و ترس‌های مصاحبه‌شوندگان—که فرق زیادی با خواسته‌ها و ترس‌های خود سیمین ندارند—شکاف‌های فرهنگی و سیاسی شروع به محو شدن می‌کنند.

بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷، پس از نخستین بازگشت نشاط به ایران پس از انقلاب ۵۷، او مجموعه‌ای از عکس‌ها با عنوان «زنان الله» تهیه کرد. این عکس‌ها با فرم مینیمال و چشمگیرشان روی چهار عنصر نمادین تمرکز دارند: چادر، سلاح، نوشته و نگاه.

آخرین بخش این نمایشگاه چیدمان ویدئویی دوکاناله‌ای با عنوان «خلسه» است. سوژه‌های زن در این پروژه از فضای معمول شهری خود خارج شده و به طبیعت پیوسته‌اند، و برعکس، گروهی از مردان در محیطی دست‌ساخته قرار دارند. «دوئل» بین مردان سفیدپوش و زنان سیاه‌پوش—بیننده می‌تواند به انتخاب خود در جایی میان این دو صفحه نمایشگر قرار بگیرد—تمثیلی است برای تأمل روی جنسیت.

نشاط با پرتره‌ها، چشم‌اندازهای صحرایی و روایت‌های سورئالش در جست‌وجوی جایگاهش به‌عنوان یک زن است، زنی که در ایالت متحده زندگی می‌کند اما دغدغه‌ی کشور زادگاهش را دارد.

نمایشگاه «سرزمین رویاها» تا ۳۱ جولای ۲۰۲۲ (۹ مرداد ۱۴۰۱) در موزه هنر معاصر تورنتو کانادا پذیرای علاقه‌مندان است.

Source :