نمایشگاه آثار محسن بایرام‌نژاد با عنوان «روایت یک تراژدی» از روز جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ در گالری دوران تبریز پذیرای علاقه‌مندان است.

این نمایشگاه انفرادی که با نمایش منتخبی از عکس‌های پروژه‌ی بلندمدت محسن بایرام‌نژاد درباره‌ی موضوع زیست‌محیطی خشک‌سالی دریاچه ارومیه شامل مجموعه‌آثاری در قالب‌ها و مدیوم‌های متفاوت است که پس از نزدیک به دو دهه، برای اولین بار به‌شکل عمومی ارائه می‌شود.

دکتر لوسی سوتر (مؤلف، منتقد و مورخ هنر) در بخشی از مرور ادبی نگاشته‌شده درباره‌ی تصاویر این پروژه که یک دهه‌ی وخیم و معروفِ کم‌حجم‌شدنِ دریاچه را نمایان کرده‌اند، به احساسات مشهود خالق اثر در باب موضوع اشاره کرده است: «به‌واسطه‌ی نوع نگاه، زوایای دوربین، انتخاب فیلم و ترکیب‌بندی‌ها، بایرام‌نژاد احساس بُهتِ شخصی‌اش در مواجهه با زیبایی مرگ‌بار و ناراحت‌کننده‌ی این دریاچه‌ی روبه‌زوال را به اشتراک گذاشته است. این عکس‌ها همچون نقاشی‌های آبستره، با نمایه‌های اشارتی یا فرم‌های هندسی، میدانی از بافت‌های حس‌برانگیز را عرضه کرده‌اند.»

به باور دکتر سوتر، «عده‌ای از فعالان معاصر در دوران آنتروپوسین [دوره‌ی تأثیر فعالیت‌های انسان بر زمین] استراتژی‌های گوناگونی را برای مطلع‌کردن مخاطب از تأثیر دست‌کاری‌های بشر در تغییرات‌ زیست‌محیطی اعمال می‌کنند. […] بایرام‌نژاد در کنار این فعالان معاصر قرار می‌گیرد؛ پروژه‌هایی که عکاسی را برای حصول چیزی بیش از ثبت واقع‌گرایانه بسط داده و با بهره‌گیری از جنبه‌های مهارت هنری و عملی، تأکید فعالانه‌ای در باب تهدیدهای زیست‌محیطی و نقش خودِ مؤلف در ارتباط با این موضوعات داشته‌اند.»

«گالری دوران» با هدف نمایش آثار هنری قابل‌توجه و فارغ از رسانه‌های معین، فعالیت خود را با ارائه‌ی این نمایشگاه انفرادی آغاز کرده است. این نمایشگاه از تاریخ جمعه، ۲۷ خرداد ۱۴۰۱، به مدت دو هفته در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

نمایشگاه «روایت یک تراژدی» محسن بایرام نژاد
۲۷ خرداد تا ۷ تیر ۱۴۰۱
ساعات بازدید: ۱۷ تا ۲۰ (افتتاحیه: جمعه ۲۷ خرداد ساعت ۱۸)
نشانی: تبریز، پاستور جدید، بین فدک و رضا نژاد، روبروی کوچه ۲۸ دی، پلاک ۱۵، طبقه‌ی اول، گالری دوران
گالری چهارشنبه‌ها تعطیل است.