در این یادداشت دیگر قصد به چالش کشیدن اعتبار یا عدم اعتبار این روز را نداریم و با توجه به فراگیری تبریک‌ها و گرامی‌داشت این روز در ایران و سایر نقاط جهان بجا یا نابجا ۲۸ مرداد برابر با ۱۹ آگوست «روز جهانی عکاسی» نام گرفته است. با گرامی‌داشت یاد و نام بابک برزویه که این روزها سوگوار او هستیم مروری سریع داریم بر آنچه در این ۱۲ سال گذشت. از کجا شروع شد؟

۲۸ مرداد ۱۳۸۹ کاوه بغدادچی سردبیر وقت سایت عکاسی در خبری با عنوان «روز جهانی عکاسی» مبارک! از این نامگذاری خبر داد. دقایقی بعد از انتشار خبر در سایت عکاسی ارسال پیامک‌های متعدد تبریک این روز بین عکاسان و به عکاسان شروع شد (آن روزها شبکه‌های اجتماعی فراگیری امروز را نداشت و خبری از اینستاگرام نبود).

دو سال بعد سایت عکاسی با انتشار مطلبی با عنوان «برای ستایش عکاسی در روز جهانی عکاسی» به قلم کاوه بغدادچی هدف از این نامگذاری را بیشتر مورد بررسی قرار داد.

در حالی که در اعتبار این نامگذاری بین عکاسان اختلاف نظر پیش آمده بود، در سال‌های بعد و با نزدیک شدن به ۲۸ مرداد به سرعت پیام‌های تبریک رو به گسترش گذاشت و با فراگیری شبکه‌های اجتماعی این تبریک‌ها جای خود را بیش از پیش باز کرد و از یک پیامک تبریک ساده به برگزاری همایش و سمینار و گردهمایی و حتی تخفیف در فروش محصولات عکاسی رسید.
آنچه بیشتر به چشم می‌آمد جدی گرفتن بیش از حد این روز در ایران بود در صورتی که مبدا و منشاء این نامگذاری هنوز مورد اختلاف نظر عکاسان قرار داشت.

چهار سال بعد و با توجه به اختلاف نظرهایی که درباره اعتبار این نامگذاری پیش آمد کاوه بغدادچی در مطلبی با عنوان «روز جهانی عکاسی»؛ برای حرفه‌ای‌ها یا غیرحرفه‌ای‌ها به بررسی مجدد اعتبار نامگذاری این روز پرداخت.

موضوعی که تشکیک در نامگذاری این روز را تبدیل به دو دستگی و اختلاف بین عکاسان کرده بود هر سال بیشتر می‌شد و تا چهره‌ سرشناس جهانی یا رسانه‌ معتبر این روز را تبریک می‌گفت حامیان گرامی داشت این روز از آن به عنوان سند بهره می‌بردند و مخالفان هم با ارائه اسناد و مدارک تاریخی در تلاش برای بی‌اعتبار جلوه دادن این روز بودند.

۲۸ مرداد ۱۳۹۷ زانیار بلوری در مطلبی با عنوان «سوءتفاهم بزرگی به نام روز جهانی عکاسی» به بیان دیدگاه مخالفان این روز پرداخت و با ارائه مستندات دلایل مخالفان برای نامگذاری این روز را بیشتر مورد بررسی قرار داد.

با داغ شدن تبریک‌ها، مراسم و تخفیف‌ها و مناسبت‌های این روز کیوان نیک طبیعت سردبیر سایت عکاسی در ۲۸ مرداد ۹۸ در مطلبی با عنوان «افسانه روز جهانی عکاسی: این روز برای مخترعان عکاسی چه معنایی دارد؟» به بررسی دلایل مخالفان با نامگذاری این روز پرداخت.

در مرداد ۱۳۹۹ ارمغان زمان‌فشمی خبرنگار روزنامه اطلاعات به دنبال دلیل این نامگذاری با جمعی از عکاسان تماس گرفت و ماحصل این تماس ها در مطلبی با عنوان «روز جهانی عکاسی: داستان یک نامگذاری» در روزنامه اطلاعات ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ منتشر شد.

پس از گذشت ۱۲ سال، روز ۲۸ مرداد به درست یا اشتباه در ایران و جهان به عنوان «روز جهانی عکاسی» گرامی داشته می‌شود. سایت عکاسی به عنوان رسانه‌ای که برای اولین بار این روز را معرفی کرد و طی سال‌های بعد با انتشار مطالب متعدد به تلاش برای شفاف سازی و اعتبارسنجی این روز پرداخت این روز را به گرامی می‌دارد.

سایت عکاسی و آموزشگاه عکاسی حرفه‌ای به همین مناسبت، تخفیف ۲۰٪ کتاب در فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی با کد تخفیف Day و تخفیف محدود ۲۰۰ هزار تومانی برای شرکت در کلاس‌های حضوری و آنلاین عکاسی (برای دریافت کد در واتساپ به شماره ۰۹۳۷۳۸۷۶۷۴۳ پیام دهید) را ارائه می‌کند.