نمایش عکس‌های فروغ تاج با عنوان «چشم‌اندازهایی علیه فراموشیِ شماره‌ی چهل‌وُ‌یکم از ۴۱» روز جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱ در گالری پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱ گشایش می‌یابد.

در معرفی این نمایشگاه که با همکاری پروژه‌های وتن برگزار می‌شود، آمده است:

«اکنونِ ما به‌صورتی ناگسستنی با گذشته‌ی ما پیوند دارد، به‌گونه‌ای که می‌توان به‌واسطه‌ی عکس‌ها به پیش‌گویی گذشته‌ای پرداخت که هرگز ندیده‌ایم. درواقع ثبت تصویر عکاسانه از چیزها، انسان‌ها و مکان‌ها هم‌چون آینده‌ی ‌گذشته‌ای می‌نماید که می‌تواند به ما امکان قضاوتی تاریخی بدهد. اما جزاین، آن‌چه به‌زعم من بسیار پراهمیت می‌باشد، مسئله‌ی «یادآوری» به کمکِ عکس است، حتی اگر در حکم سندی معتبر تلقی نشوند.

جدای از این، مهم‌ترین چیز برای پرداختنِ من به این مجموعه، نقشِ «خاک» بود و به‌طورکلی ارزش و جای‌گاهِ «زمین و طبیعت»؛ آن زمان که تنها چیزی که از گذشته باقی‌ می‌ماند، نه انسان است، نه بناها و نه اشیا، بلکه قطعه‌ای خاک است بدل‌شدهْ به یادمانی مقدس برای حفظ و یادآوری چیزی یا کسی که از دست و از یاد رفته‌است. مکان‌ها به‌عنوانِ تنها شاهدِ به‌جامانده از تاریخ و برخلافِ زخم‌ها و رنج‌های بی‌پایان انسان، می‌توانند تمامیِ ازریخت‌افتادگی‌های خود را ترمیم و بازسازی نمایند.

و سرانجام، پس از گذشت سال ها و دهه‌ها و سده‌ها، ما ناظر چشم‌اندازهایی پرشکوه و ماندنی خواهیم‌بود که زمانی بشرِ ناماندنی در آن می‌زیسته‌است.

عنوان نمایشگاه: «چشم‌اندازهایی علیه فراموشی شماره‌ِی چهل‌ و ‌یکم از ۴۱»
درجه‌ی حرارت بدن که به چهل‌و‌دو برسد، آدم مرده‌است. پس قبول کن که مرده‌ها حرارت‌شان چهل‌و‌دو درجه است. (سمفونی مردگان، عباس معروفی)»

فروغ تاج (متولد ۱۳۶۳، مشهد) فارغ‌التحصیل علوم سیاسی از دانشگاه آزاد مشهد و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته عکاسی دانشگاه هنر تهران است. از فعالیت‌های هنری او می‌توان به حضور در سه نمایشگاه گروهی عکس در مشهد و تهران، همکاری با اندیشکده‌ی کارنما در تولید‌ محتوای هنری و پژوهشی و تألیف مقاله در فصلنامه علمی-هنری چشمک اشاره کرد.

این نمایشگاه تا ۱۵ شهریور ماه ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

نمایشگاه «چشم‌اندازهایی علیه فراموشیِ شماره‌ی چهل‌وُ‌یکم از ۴۱» فروغ تاج
۴ تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
ساعات بازدید: ۱۶ تا ۲۰ (افتتاحیه: جمعه ۴ شهریور ساعت ۱۶)
نشانی: تهران، خیابان کریم‌خان‌زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه‌ی هجدهم، شماره‌ی ۲۵
تلفن: ۰۲۱۸۸۸۳۱۳۸۳
گالری شنبه‌ها تعطیل است.