انجمن صنفی عکاسان مطبوعات با هدف ارائه عکس‌های مهم خبری و ورزشی و زندگی روزمره، همچنین انتخاب برترین عکس‌های هر ماه، تلاش می‌کند رقابتی سالم در بین عکاسان فراهم کند. تا کنون پنج دوره مسابقه عکس ماه برگزار شده است که عکس ماه خرداد ۸۹ ششمین دوره  مسابقه است. مشارکت عکاسان حرفه ای و آماتور در جذابیت بیشتر این رقابت کمک به سزایی خواهد کرد. عکاسان علاقه‌مند می‌توانند ۴ عکس از عکس‌هایی را که در خرداد ۱۳۸۹ گرفته‌اند با شرح عکس صحیح به آدرس پست الکترونیک "aksemah@iranphotojournalists.com" ارسال کنند.

شرایط شرکت در مسابقه عکس ماه
همه عکاسان حرفه‌ای و آماتور ایرانی می‌توانند عکس‌های خود را برای عکس ماه در سه بخش ۱-خبری، ۲-ورزشی، ۳- فیچر،زندگی روزمره  ارسال کنند.
هر عکاس می‌تواند ۴ تک عکس برای شرکت در هر بخش مسابقه ارسال کند.  (مجموع سه بخش ۱۲ عکس)
دبیران عکس خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها می‌توانند عکس‌های عکاسان خود را ارسال کنند.
عکس‌ها باید خرداد ۸۹ گرفته شده باشند. درستی تاریخ عکاسی، از اطلاعات دیجیتالی عکس تشخیص داده می‌شود. از این رو از عکاسان محترم در خواست می‌شود تاریخ دوربین‌های خود را تنظیم کنند.
هرگونه تغییر خارج از استانداردهای عکس مطبوعاتی در عکس‌ها توسط فتوشاپ و نرم افزارهای دیگر پذیرفته نیست. اصلاح رنگ، کنتراست، تیرگی و روشنی در عکس‌ها در حدی که اصل عکس را تغییر ندهد قابل قبول است.
مسوولیت زیرنویس عکس‌ها و مالکیت عکس‌ها برعهده فرستنده عکس است.
 برای نام گذاری عکس‌های بخش خبری N بخش ورزشی S و بخش فیچر و زندگی روزمره از حرف F استفاده کنید. پس از هر حرف شماره عکس را بیاورید و با یک فاصله، فامیلی عکاس نوشته شود. به عنوان مثال چهار عکس خبری خود را این گونه نام گذاری کنید:N1-SAJADI , N2-SAJADI, N3-SAJADI, N4-SAJADI
 عکاسان می‌توانند عکس‌های خود را تا دهم تیر ۸۹ به آدرس الکترونیکی عکس ماه ارسال کنند.
 عکس‌های خبری، ورزشی و فیچر در عکس ماه پذیرفته می‌شوند و عکس‌هایی که در موضوع دیگری چون طبیعت، علم و تکنولوژی، پرتره و … قرار می‌گیرند در صورت دارا بودن ارزش خبری به داوری راه پیدا می‌کنند.
 عکس‌ها باید به صورت فایل (jpg) و با طول ۱۵۰۰ پیکسل ارسال شوند. بعد از داوری و انتخاب عکس‌ها، عکاسانی که آثارشان پذیرفته شده است سایز اصلی عکس را ارسال نماید.
 فقط عکس‌های دیجیتال پذیرفته می شوند. توضیحات و زیرنویس هر عکس باید در به صورت فایل word ارسال شود. برای هر عکس اطلاعاتی از قبیل " چه کسی, در چه تاریخی, در کجا, به چه دلیل, چه می‌کند" لازم است.
نمونه:( N1۲۸ خرداد ۱۳۸۹ – نمازگزاران تهرانی پس از پایان نماز جمعه در محکومیت کشتار مردم غزه در میدان فلسطین تهران شعارهای ضد اسراییلی سر می‌دهند. نام عکاس / نام رسانه )
برای راهنمایی بیشتر به  نمونه‌های زیرنویس در سایت انجمن گالری عکس ماه مراجعه کنید.
عکس‌ها توسط گروه داوری که از سوی انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران تعیین می‌شود، مورد داوری قرار می‌گیرد. ترکیب گروه داوری، هر ماه تغییر کرده و اسامی داوران هر ماه در وب سایت انجمن اعلام می‌شود.
هر ماه سه عکس برتر انتخاب و میزان جوایز برندگان و حامیان مالی مسابقه  اعلام می‌شود.
برندگان در صورتی که عضو انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران باشند می‌توانند از مزایا و جوایز عکس ماه استفاده کنند. در غیر این صورت، برندگانی که حائز شرایط عضویت هستند، پس از عضویت می‌توانند جایزه خود را دریافت کنند.
عکس‌های دریافتی تا سه ماه در گالری عکس ماه به نمایش گذاشته می‌شوند و پس از آن فقط عکس‌های برگزیده در گالری هر ماه باقی می‌مانند و مابقی از آرشیو این وب سایت حذف خواهند شد.
 این عکس‌ها، فقط برای نمایش در گالری عکس ماه قرار خواهند گرفت و استفاده و انتشار عکس‌ها در رسانه‌های چاپی، اینترتی و تلویزیونی منوط به کسب اجازه از صاحبان آثار است. انجمن صنفی عکاسان مطبوعات در پایان هر ماه عکس‌های برنده را به همراه خبر مسابقه برای انتشار، به رسانه‌های عمومی ارسال خواهد کرد.
داوری و انتخاب بر اساس زیبایی شناسی، ارزش خبری و زیرنویس کامل و صحیح عکس انجام می‌شود.
از ارسال عکس‌هایی که با قوانین جمهوری اسلامی و شعائر مذهبی مغایرت دارند خودداری شود.

دبیر اجرایی مسابقه عکس ماه وروابط عمومی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران – سید محسن سجادی

خبر تکمیلی: دوشنبه ۳۱ خرداد ۸۹

داوری مسابقه عکس ماه خرداد را سیف الله صمدیان (عکاس خبری، استاد دانشگاه، مدیر مسئول)، مرتضی نیکو بذل (عکاس خبرگزاری رویترز در ایران) و جاوید نیکپور (عکاس کمیته ملی المپیک)به عهده دارند .