890422.jpg

پنجشنبه سی و یکم تیر ۸۹ نمایشگاه فتوبلاژ و ویدیو آرت زهرا درویشیان با عنوان «محدوده‌ی محدود» در گالری آتشزاد افتتاح می‌شود.
در این نمایشگاه ۳۶ عکس با تکنیک فتوبلاژ در ابعاد ۴۰×60 در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و یک اثر ویدئو آرت متشکل از ۴ قاب (multi-channel) نیز نمایش داده می‌شود.
زهرا درویشیان فارغ التحصیل کارشناسی ارشد عکاسی از دانشگاه هنر و دانشجوی سینمای کاپیلانوی کانادا است. ۳ مجموعه شعر به نام‌های پتویی سپید، خس خس کنان زنده بود، من و فروردین از وی منتشر شده است. تاکنون ۳ نمایشگاه انفرادی نقاشی، عکاسی و ویدئو آرت برگزار و در چندین نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی شرکت کرده است.

ایده‌ی فوتوبلاژ از واژه‌ی اسمبلاژ به معنی سر هم کردن گرفته شده است. در این تکنیک چند ابژه در یک کمپوزیسیون به لحاظ مفهومی یک اثر هنری را ارایه می‌دهند. در فوتوبلاژ نیز چند عکس که در شرایط زمانی و مکانی متفاوت ثبت گردیده‌اند یکدیگر را کامل کرده و در کنار هم معنا پیدا می‌کنند. یک اسمبلاژیست با کنار هم قرار دادن عناصر مرتبط با مفهوم چیدمانی به وجود می‌آورد فوتوبلاژیست هم از همین تکنیک بهره می‌جوید اما با کمک تصاویر. تاکید وی بر بازنمایی واقعیات است و به همین علت از مونتاژ استفاده نمی‌کند.
اتفاقی که در فوتوبلاژهای محدوده محدود شاهد هستیم از ترس‌های نهفته (اتفاق-نیفتاده ها) پشت سر گذارده‌ها سخن می‌گوید که به موازات ما حرکت می‌کنند و زنده‌اند و واقعی.
عکس‌های یک فوتوبلاژ بدون یکدیگر محدود به چند تم قابل شمارش هستند اما در کنار هم روایاتی را می‌سازند. هویت‌ها و اعداد در سکوت (تنهایی) فریاد و خشم خود محدوده‌ی محدودی را می‌سازند که در آن اسیریم.

این نمایشگاه تا ۶ مرداد از ساعت ۱۶ الی ۱۹ ادامه خواهد داشت. گالری روز جمعه تعطیل است. ساعت بازید در روز افتتاح ۱۶ تا ۲۰
گالری آتشزاد، خیابان ونک، خیابان توانیر، پلاک ۲۳