890711.jpg

شماره مهرماه دیده به  مجموعه عکس«تهران، بی‌تاریخ» اثر مهران مهاجر میپردازد. در این شماره نوشته‌ای از فابیو سورو عکسهای مهران مهاجر را همراهی میکند که کیانا فرهودی این متن را برای نسخه فارسی مجله ترجمه کرده است.
سورو در باره این عکسها مینویسد:  مهاجر در آخرین کارش  "تهران، بیتاریخ"، بار دیگر مرزهای تصویر و خاطره را زیر سوال میبرد. ما خیابانهای خالی تهران در سال ۱۳۸۸ میبینیم و به گمانم که همگی میدانیم چرا. این خیابانها به واقع خالی نیستند. آنها به واسطه ی سنگینی زمان از زندگی خالی شدهاند: صدها عابر در حال گذر به کمک زمان نوردهی طولانی یک دوربین روزنهای ناپدید شدهاند و جریانات سیال و حضوری روح مانند در محلی که از آن عبور کردهاند جایگزین پیکرههای آنها شده است. این تصاویر به تجربهی قدمهای یک بیگانه در خیابانهایی ناشناس میمانند، نگاههایی دزدکی به خیابانها، محوطه ها و گوشه های پنهان هر شهر. مسافر ما گویا همواره در جستجوی یک پناه است، به دیوار یا شیشه ی یک مغازه تکیه میدهد و گاه بر روی زمین دراز میکشد.  فضاهای این تصاویر گسترده، اما چشم‌انداز به شکل غریبی محدود است. گویی همواره چیزی هست که مانع دیدن می‌شود، با این وجود این مکان‌ها سرشارند از داستان‌ها، وقایع و زندگی‌های بی شمار."
فابیو سورو منتقد ایتالیاییست که در حال حاضر با نشریات تخصصی عکاسی معاصر همکاری میکند و به تدریس عکاسی در مدرسه دیزاین اروپا (IED) در شهر رم مشغول است.
در کنار هفتمین شماره دیده، جمعه ۱۶ مهرماه ویژه نامه ای به همراه عکسهای منتخب مخاطبین دیده از شهر تهران به انتخاب گراناز موسوی منتشر خواهد شد.