مسابقه عکس فرش دستباف ایران که به همت مرکز ملی فرش ایران برگزار می‌شود، یکی از حرفه‌ای‌ترین مسابقات عکاسی طی چند سال اخیر در کشور است.
پس از تجربه برگزاری موفق دوره نخست این مسابقه و بهره گیری از عکس‌های برگزیده برای معرفی و شناساندن فرش دستباف ایران به مخاطبان داخلی و خارجی، قرار است این مسابقه به صورت دوسالانه تداوم یابد و اینک شاهد برگزاری دومین دوره آن هستیم.
دبیری این دوره از مسابقه را «محسن زین العابدینی» برعهده دارد که خود کار‌شناس فرش دستباف است و در دوره پیشین این مسابقه مسئولیت اجرایی مسابقه عکس فرش دستباف ایران را بر عهده داشته است.
زین العابدینی به برخی پرسش‌های مطرح درباره این دوره از مسابقه پاسخ گفته است.

 – استقبال از مسابقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
از اولین روزهای پاییز امسال که فراخوان مسابقه منتشر شده است عکس‌های زیادی به دبیرخانه رسیده و با توجه به تماس‌های مکرر با دبیرخانه انتظار دریافت آثار بیشتری را طی روزهای آینده داریم.

– اما در پایگاه اطلاع رسانی مسابقه هنوز اسامی عکاسان منتشر نشده است!
پیش از این نیز این مطلب را ذکر کرده بودیم که اسامی عکاسان به صورت دوره‌ای و تدریجی درج خواهد شد و طی چند روز آینده اولین اسامی عکاسان درج خواهد شد و هنرمندان می‌توانند از رسیدن آثار خود به دبیرخانه مطمئن شوند.

– آیا زمان مسابقه تمدید خواهد شد؟
از ابتدای انتشار فراخوان مسابقه، تلاش دبیرخانه بر این بود تا با اطلاع رسانی به موقع به عکاسان سراسر کشور، با حفظ احترام به عکاسانی که در وقت معین آثارشان را ارسال کرده‌اند از تمدید جلوگیری شود، اما با توجه به تماس‌های پی در پی عکاسان و تقاضاهای زیاد علاقه مندان برای تمدید زمان شرکت در مسابقه، احتمال تمدید وجود دارد اما تصمیم قطعی در رابطه با زمان آن اتخاذ نشده است.
البته بنده از تمامی عکاسان خواهش می‌کنم برای شرکت در این مسابقه منتظر تمدید نباشند و ارسال آثار را به روز آخر موکول نکنند تا اعضای دبیرخانه نیز دچار مشکل نشوند.
 در خصوص تعداد آثار ارسالی به صورت تک عکس و یا مجموعه در فراخوان مسابقه به صورت شفاف مطلبی ذکر نشده است!
به نظرم توضیحات در این بند از فراخوان کافی بود، عکاسان می‌توانند تنها ۱۰ عکس به دبیرخانه ارسال کنند که این ۱۰عکس می‌تواند به صورت مجموعه و یا تک عکس و یا هر دوی آنها باشد اما تعداد آثار نباید بیش از ۱۰ عکس باشد.

– این عکس‌ها می‌تواند شامل چه موضوعاتی باشد؟
محورهای متعددی برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است البته این مسأله به این مفهوم نیست که عکاسان فقط در این قالب‌ها می‌توانند عکاسی کنند، بلکه هر موضوعی که مرتبط با فرش دستباف ایرانی باشد می‌تواند جایگاه ویژه‌ای را در روز داوری به خود اختصاص دهد و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. همچنین با عکس‌هایی از هرگونه دستبافته‌ای که پرز داشته باشد مانند گبه یا گلیم فرش و نظایر آن می‌توان در مسابقه شرکت کرد.

– در فراخوان آمده است که هم زمان با نمایشگاه، کتاب مسابقه نیز چاپ می‌شود.
بله تمام تلاشمان را در این خصوص انجام خواهیم داد تا در اردیبهشت سال آتی کتاب آثار راه یافته به بخش نمایشگاه با چاپ شایسته و مناسب هم زمان با افتتاح آثار راه یافته به نمایشگاه به دست کلیه علاقه مندان در سراسر کشور برسد.

 – و کلام آخر…
درباره داوری، عکاسان مطمئن باشند که تمامی عکس‌ها توسط دبیرخانه در سایز مناسب چاپ خواهد شد و داوری از روی عکسهای چاپ شده انجام خواهد شد تا قضاوت صحیح و عادلانه باشد. برای تمامی شرکت کنندگان آرزوی موفقیت می‌کنم.

فراخوان مسابقه