900223_1.jpg


در مراسمی که عصر ۲۹ فروردین‌ماه، در دانشگاه کلمبیای نیویورک برگزار شد، برندگان جایزهٔ جهانی پولیتزر در سال ۲۰۱۱، از جمله برگزیدگان دو بخش «عکاسی» آن، معرفی شدند.

جایزهٔ پولیتزر سالانه در ۲۱ رشتهٔ گوناگون اهدا می‌شود که ۱۴ جایزه مربوط به حوزهٔ روزنامه‌نگاری و ۷ جایزهٔ باقیمانده هم مربوط به رشته‌های هنری هستند. از جملهٔ این دسته‌ها می‌توان به گزارشگری کاوشگرانه، تفسیر، نقد، عکاسی خبری فوری و عکاسی مستند (فیچر)، کاریکاتور، گزارشگری بین‌المللی، درام، بیوگرافی، تاریخ، ادبیات و موسیقی اشاره کرد.

جوایز امسال بخش عکاسی + این جایزهٔ معتبر جهانی نصیب عکاسانی از آمریکای شمالی شد. کارول گازی، نیکی کان و ریکی کاریوتی، سه عکاس روزنامهٔ «واشنگتن‌پست» مشترکا به خاطر پوشش تصویری زلزلهٔ ویرانگر سال ۲۰۱۰ هائیتی به ‌عنوان برندگان پولیتزر عکاسی خبری انتخاب شدند. + همچنین باربارا دیویدسون، عکاس کانادایی، که برای «لس‌آنجلس تایمز» کار می‌کند با ارائهٔ گزارشی تصویری دربارهٔ قربانیان خشونت‌های خیابانی و گانگستری در لس‌آنجلس و حومهٔ آن، جایزهٔ عکاسی مستند فیچر را از آن خود کرد. + وی نزدیک به دو سال بر روی این پروژه که «Caught in the Crossfire» نام دارد کار کرده است.

خانم باربارا دیویدسون، که یک‌بار پیش از این در سال ۲۰۰۶ برای پوشش تصویری توفان سهمگین کاترینا در نیواورلئان و می‌سی‌سی‌پی آمریکا به همراه ۷ عکاس دیگر همکارش در نشریهٔ «The Dallas Morning News» مشترکا جایزهٔ پولیتزر عکاسی خبری فوری را کسب کرده بود، این‌بار موفق به دریافت آن در زمینهٔ عکاسی مستند فیچر شد. او دانش‌آموختهٔ رشتهٔ «مطالعات عکاسی و فیلم» می‌باشد و پیش از پیوستنش به «لس‌آنجلس تایمز» در سال ۲۰۰۷ با رسانه‌های مختلفی در کانادا و آمریکا از جمله «واشنگتن‌تایمز» همکاری داشته است. وی طی دوران کاری خود رویدادهای مختلفی را در عراق، افغانستان، کنگو، نوار غزه، کرانهٔ باختری رود اردن، یمن، رواندا، نیجریه و بوسنی و هرزگووین پوشش تصویری داده است. او همچنین از زلزلهٔ پرتلفات سال ۲۰۰۸ در سیچوان چین و سونامی مرگبار اندونزی در سال ۲۰۰۶ عکاسی کرده است. وی تاکنون جوایز معتبر بسیاری در زمینهٔ عکاسی خبری دریافت نموده که از جمله می‌توان به سال ۲۰۰۶ اشاره کرد که او عنوان عکاس خبری سال را در مسابقهٔ معتبر POYi بدست آورد.

اما با جایزهٔ امسال کارل گازی، عکاس ۵۵ سالهٔ آمریکایی، که پیش از این در سال‌های ۱۹۸۶، ۱۹۹۵ و ۲۰۰۰ هم برندهٔ اینجایزه شده بود، تبدیل به نخستین روزنامه‌نگاری شد که توانسته است چهار بار برندهٔ جایزهٔ پولیتزر شود. او یک رکورد دیگر هم دارد: در سال ۱۹۹۰ جایزهٔ عکاس خبری سال در مسابقهٔ POYi را بدست آورد و نخستین برندهٔ زن در تاریخ اینجایزه لقب گرفت. گفتنی‌ست؛ او دو بار دیگر در سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۷ هم همین عنوان را بدست آورد. کارل گازی که از سال ۱۹۸۸ برای «واشنگتن‌پست» کار می‌کند ابتدا در رشتهٔ پرستاری تحصیل کرد ولی بعدا به عکاسی روی آورد و برای عکاسی از رویدادهای مهم مدت‌‌ها در آفریقا، هند و بالکان به سر برد. او بخصوص برای مجموعه‌ای که از زندگی «محمدعلی کلی»، بوکسور مشهور مسلمان آمریکایی، عکاسی کرده مشهور است.

نیکی کان دیگر برندهٔ امسال هم که دارای مدرک کار‌شناسی ارشد «عکاسی» است در سال ۲۰۰۵ به «واشنگتن‌پست» پیوسته و پیش از آن با رسانه‌های مختلفی بعنوان ادیتور عکس و نیز عکاس خبری همکاری داشته است. + او که متولد گویان است در حال حاضر بر روی یک پروژهٔ عکاسی مستند دربارهٔ زندگی بیماران مبتلا به ایدز در زادگاهش کار می‌کند. ریکی کاریوتی سومین عکاس برندهٔ مشترک پولیتزر عکاسی خبری امسال هم در سال ۱۹۶۸ از پدر و مادری ایتالیایی در واشنگتن به دنیا آمد و پیش از آنکه در سال ۱۹۹۵ بعنوان عکاس آزاد با آسوشیتدپرس شروع به همکاری نماید مشاغل مختلفی از جمله نجاری، تحویل پیتزا و تعمیرکاری قطعات اتومبیل را تجربه کرده بود و عکاسی برای او تنها یک سرگرمی به حساب می‌آمد که از پدرش به ارث برده بود. او از سال ۱۹۹۸ بعنوان عکاس آزاد با «واشنگتن‌پست» همکاری داشت تا اینکه در سال ۲۰۰۵ رسما به استخدام این رسانه در آمد. وی برای نخستین بار ۷ ماه پس از وقوع زلزله به هائیتی رفت و عکس‌های او در این مجموعه جریان زندگی در آن کشور را ماه‌ها پس از رخ دادن زلزله نشان می‌دهند.

جایزهٔ پولیتزر، جایزه‌ای جهانی با مضمون روزنامه‌نگاری، ادبیات و موسیقی است که بخش روزنامه‌نگاری آن یکی از معتبر‌ترین جوایز این حوزه است بطوریکه بسیاری آن را «اسکار روزنامه‌نگاری» هم می‌خوانند. اینجایزه از سال ۱۹۱۷ تاکنون هر سال زیر نظر دانشگاه کلمبیا در نیویورک به روزنامه‌نگاران، نویسندگان، شاعران و موسیقی‌دانان اهدا می‌شود و بخاطر یادبود بنیان‌گذارش ژوزف پولیتزر (۱۹۱۱- ۱۸۴۷)، روزنامه‌نگار سر‌شناس مجارستانی، که در سدهٔ نوزدهم در آمریکا به روزنامه‌نگاری اشتغال داشت و صاحب امتیاز چندین روزنامهٔ موفق بود به نام «پولیتزر» خوانده می‌شود. اسامی برندگان آنکه علاوه بر نشان ویژه مبلغ ۱۰ هزار دلار وجه نقد نیز دریافت می‌دارند، در ماه آوریل و در محل دانشگاه کلمبیا اعلام می‌شود. عکاس باسابقه، جهانگیر رزمی تنها برندهٔ ایرانی جایزهٔ پولیتزر است که پس از ۲۷ سال، در اردیبهشت ۱۳۸۶ جایزهٔ خود را در دانشگاه کلمبیا دریافت نمود. + او برای مجموعه عکسی که در سال ۱۳۵۸ گرفته بود برندهٔ این جایزه شد ولی نامش بعنوان برنده با تاخیری زیاد بطور رسمی در آذر ۸۵ اعلام شد و تا آن زمان برندهٔ جایزهٔ عکاسی پولیتزر سال ۱۹۸۰ نا‌شناس باقی مانده بود.