900630_1.jpg


نمایشگاه گروهی «مرثیه برای بی‌گناهی» با ادای احترام به قربانیان جنگ ایران و عراق با آثار جاسم غضبانپور، وفا بیلال و بکتاش سارنگ جوانبخت از اول مهرماه در گالری آران برپا می‌شود.
در این نمایشگاه عکس‌هایی از جاسم غضبانپور که در سال‌های ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۰ در شهرهای جنگ‌زده و به ویژه خرمشهر عکاسی شده، به نمایش درمی‌آید.
غضبانپور درباره این مجموعه به ایسنا گفته است: «این عکس‌ها لایه دیگری از جنگ را مرور می‌کند و در هیچ‌کدام از تابلو‌ها خبری از جنازه و خون و خونریزی نیست، بلکه نگاهی دیگر به جنگ را دنبال می‌کند. عکس‌های این مجموعه در حد فاصل عملیات بیت‌المقدس و اوج جنگ عکاسی شده، اما نگاه متفاوتی را در جنگ دنبال می‌کند.»
غضبانپور در این مجموعه هشت تابلو ارائه کرده است که در کنار آن آثار دیگری از وفا بیلال و بکتاش سارنگ جوانبخت به نمایش درآمده است. وفا بیلال هنرمند عراقی مقیم آمریکاست که در نمایشگاه یاد شده یک پرفرومنس اجرا می‌کند.
بکتاش سارنگ جوانبخت نیز مجموعه عکس و چدیمانی را در این مجموعه به نمایش می‌گذارد.
نمایشگاه تا ۱۷ مهر از ساعت ۱۱ تا ۱۹ ادامه دارد. گالری جمعه‌های غیر افتتاحیه تعطیل است.
گالری آران، خردمند شمالی، کوچه دی، پلاک ۱۲

در مقدمه نمایشگاه آمده است:
در ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۵۹، راس ساعت ۱۲ ظهر به وقت بغداد، ۱۹۲ هواپیمای جنگنده عراقی به سمت اهداف تعیین شده بر فراز خاک ایران به پرواز درآمدند. موج دوم حمله در ساعت ۳ بعداز ظهر آغاز شد.
چند ساعت بعد در جواب قرارگاه استراتژیک نیروی هوائی ایران در بوشهر در عملیاتی گسترده جنوب عراق را هدف قرار داد.
 بدین ترتیب جنگی طولانی که طی هشت سال صد‌ها هزار نفر قربانی گرفت آغاز شد. زندگی میلیون‌ها انسان کاملا «تغییرکرد و خسارتهای اجتماعی و مالی سنگینی برای دو کشور به جا گذاشت.
آلن کلارک، وزیر دفاع انگلستان در سالهای ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۹، سال‌ها بعد اعلام کرد «که منافع غرب در جنگ ایران و عراق و ادامه هرچه بیشتر آن، به بهترین نحو تامین می‌شد»
اکنون پس از گذشت سی سال از آغاز این جنگ، برای اولین بار یک گروه کوچک از هنرمندان دو کشور گردهم آمده‌اند تا این  درد مشترک را بازگو نمایند.
در این نمایشگاه آثار عکاسی مستند هنرمند برجسته جاسم غضبانپورکه از شاهدان عینی جنگ ایران و عراق بوده و آرشیو عکس او گاهشمار این جنگ خانمانسوز محسوب می‌شود نمایش داده خواهد شد. آثار حاضر در این نمایشگاه از  میان عکس‌های دردناک رزمندگان و کشته شدگان جنگ که عاشقانه برای ثبت در تاریخ گرفته شده انتخاب نشده است بلکه مجموعه‌ای است که تا سرحد امکان از درونمایه‌ای ضد جنگ برخوردار است؛ برای معصومیت از دست رفته، زندگی‌های از هم پاشیده و یقین ِ به شک تبدیل شده.
وفا بیلال هنرمند عراقی در همکاری و همصدائی با همتایان ایرانی خود در اعتراض به این تجاوز و خشونت ناشی از آن با اجرای یک پرفورمنس به بیگناهانی که در دوسوی مرز‌ها قربانی این جنگ بودند، ادای احترام خواهد نمود. این پرفورمنس و ویدئوی مربوط به آن با عنوان «بانگ». با حضور بیش از هشتاد جوان ایرانی اجرا خواهد شد.
در این یادبود برای رفتگان و بازماندگان جنگ درونمایه‌های اصلی ِ یادآوری، کشته شدگان و غیاب آنان، و سرنوشت بازماندگان که بندرت به تصویر کشیده می‌شود، می‌باشد.
‌بکتاش سارنگ جوانبخت، جوان‌ترین هنرمند حاضر در این نمایش است که خود در سالهای جنگ به دنیا آمده.
در آثار او رنج انسانی بخصوص از نوعی که توسط همنوع اعمال می‌شود، بصورت بارزی به بیننده منتقل می‌شود. همانند هم نسلان خود، او هم باعواقب یک جنگ خانمان برانداز که علی الخصوص پس ازبروز یک انقلاب مهم رخ داد، درگیر بوده. نسل طلائی هنرمندانی که علیرغم همه کمبود‌ها اصالت انسانی را باور دارند.

عکس: جاسم غضبانپور