901021

جمعه بیست و سوم دی نمایشگاه عکس سروش کیایی با عنوان «دیدی دیگرگون» در گالری آرته افتتاح می‌شود.

یادداشت عکاس درباره نمایشگاه:
 «در زمانه‌ای که عکاسی تخصصی معماری از بناهای تاریخی به علت سخت گیری‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به آنجا می‌رسد که بعد از زلزلهٔ بم (۱۳۸۲)، برای بازسازی آن باید دست به دامان عکس‌های یادگاری آلبوم‌های خانوادگی شد. وقتی سال به سال چهره این آثار با دخل و تصرفات ـ البته خیرخواهانه در جهت حفظ و نگهداری آثارـ تغییر می‌کند، کار برای عکسان سخت‌تر می‌شود. یک روز داربست‌ها می‌آیند و برای سال‌ها در نما، جا خوش می‌کنند، شیشه‌ها و نرده‌ها به جای حفاظت از بنا آن را مخفی می‌کنند، به عنوان عکاس هر بار یا حسرت می‌خوری که چرا قبل از این عکاسی نکرده‌ای و یا چه خوب که پیش از این همه شیشه و می‌له و تابلو و سطل زباله و پارچه‌های تبریک و تسلیت، عکسی داری که معلوم نیست کسی شانس گرفتن شبیه‌اش را داشته باشد یا نه! در زمانه‌ای که عکاسان معماری خود را و دیگری را در زوایای مشخص و بهترین نور‌ها و سایه‌ها تکرار می‌کنند، در زمانه‌ای که عکس معماری بهتر، عکسی است که با دوربین بهتر و لنز گران تری گرفته شده است و عکس می‌بایست روی بهترین کاغذ و با پیشرفته‌ترین دستگاه چاپ شود، در زمانه‌ای که من نیز به عنوان عکاس معماری کار حرفه‌ای کردم و اصول صحیح و ابزار حرفه‌ای این رشته را برای دانشجویان تدریس می‌کنم، ناگهان چه می‌شود که لنز را کنار می‌گذارم، دوربین را کنار می‌گذارم، و این عکس‌ها را با ناچیز‌ترین وسایل دم دستی می‌سازم؟! چه شد برای عکسی که می‌شد آن را با تکنولوژی دیجیتال در لحظه‌ای گرفت و در دقیقه‌ای با یک نرم افزار دگرگون کرد، بیش از ساعتی کنار لیوان با یک سوراخ کوچک و بدون لنز نشستم و دوباره به تاریکی تاریکخانه پناه بردم؟ در این زمانه که همگان با عجله از جلو دوربین من گذشتند و اثری از آن در خاطره دوربین ساده من ثبت نشد! چه شد که در سال ۱۳۹۰ ماندم و شکل گرفتن تصویر مخفی را روی نگاتیو به انتظار نشستم؟
نمی‌دانم شاید فقط می‌خواستم نشان د هم که این بنا‌ها سال‌ها آنجا بودند و روزی من هم از آن‌ها عکاسی کردم. نه با دوربینی با لنزهای بیشمار و مگا پیکسلهای عظیم! فقط ساختمان بود و من و فیلم‌هایم، این عکس‌ها چون خواب و خیالی! شاید چنین بودنی در چنین زمانه‌ای خیالی بیش نباشد.»

در حاشیه این نمایشگاه جمعه ۳۰ دی از ساعت ۱۶ تا ۲۰ کارگاه عکاسی pin hole برگزار می‌شود و شنبه اول بهمن از ساعت ۱۶ تا ۱۸ جلسه نقد و بررسی با دکتر محمد مترجم‌زاده، مهدی مقیم‌نژاد و محمدرضا شریف‌زاده برگزار می‌شود.
نمایشگاه تا دوشنبه ۳ بهمن از ساعت ۱۶ تا ۲۰ ادامه دارد.
گالری آرته، بزرگراه کردستان، پایین‌تر از همت، شیراز جنوبی، بلوار علی خانی، ۲۰ متری گلستان، ۱۲متری دوم،  پلاک ۳