901025

پنج شنبه بیست و نهم دی۹۰ ساعت ۱۷ نمایشگاه عکس‌ مریم فرساد با عنوان «کبوتر بازی» در نگارخانهٔ تماشا قزوین گشایش می‌یابد.
در این نمایشگاه ۲۲ عکس سیاه و سفید در اندازه ۳۹×۲۶ سانتی‌متر با موضوع کبوتر بازی به نمایش در خواهد آمد.
مریم فرساد متولد ۱۳۶۸ در قزوین است. وی دانشجوی کار‌شناسی معماری دانشگاه آزاد بوده و از سال ۱۳۸۴ عکاسی را دنبال می‌کند و عضو انجمن عکاسان ایران است. او حضور در ۲۵ نمایشگاه گروهی را در کارنامه خود دارد و این اولین نمایشگاه انفرادی وی محسوب می‌شود.
مهدی وثوق نیا دربارهٔ این نمایشگاه نوشته است:
«کاکلی، چتری، طوقی، زرین، دم سفید، شاهزاده و… نام کبوترانی است که عده‌ای زندگی خودشان را وقف آنها کرده‌اند. عده‌ای که آن‌ها را «کبوتر باز» می‌نامند. عشق «کبوتر» و «کبوتر بازی» از گذشته در ایران در بین قشر خاصی از اجتماع جریان داشته و آنها وقت زیادی را صرف پرداختن به امور این موجود زیبا می‌کردند.
یکی از مهم‌ترین کارهای کبوتر بازان مسابقه دادن کبوتر‌ها در بین دیگر کبوتر بازان است. این مسئله بدان دلیل بوده که حس جهت یابی در کبوتر‌ها بسیار قوی است.
البته باید گفت که «کبوتر بازی» یکی از واقعیت‌های ضد و نقیض جامعه ایرانی است. کبوتر باز‌ها تا حد امکان از محیط‌های شهری فاصله گرفته و بسیاری به باغ‌ها و بیابان‌های اطراف شهر‌ها رفته‌اند و عده‌ای نیز در خانه‌های خود از کبوتران نگهداری می‌کنند.
مجموعه «کبوتر بازی» در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰در شهر قزوین تهیه شده و سعی شده به صورت مستند بخشی از آنچه از این کار باقی مانده را نشان دهد.»
این نمایشگاه تا ۶ بهمن ادامه خواهد داشت.
نگارخانهٔ تماشا، قزوین، میدان میرعماد، مجتمع هنری ارشاد