901108_5

با توجه به اهمیت فرهنگ زیارت به عنوان یکی از اصلیترین مفاهیم مذهب تشیع و نیاز به توسعه و گسترش آن و از طرفی وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در مشهد و خیل زائران آن حضرت و نیز وجود بقاع متبرکه در مسیر حرکت زائران، لازم است از این سرمایه‌های معنوی (بقاع متبرکه) که با روح و پیمان مردم عجین شده استفاده و بهره‌برداری مناسبی صورت پذیرد.
 لذا سازمان اوقاف و امور خیریه اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با همکاری استانداری خراسان رضوی در راستای تحقق اهداف فرهنگی و زیر ساختی و با هدف ارائه راهکار مناسب در جهت ترویج، گسترش و تقویت فرهنگ و آداب زیارت از طریق برنامه‌ها و بسته‌های فرهنگی، ارائه راهکار در جهت تقویت باورهای دینی و اعتقادی زائرین و مجاورین با محوریت بقاع و ایجاد بسترهای آمادگی معنوی زائرین جهت زیارت امام رضا در بقاع واقع در مسیر و برای هر چه بهتر برگزار شدن گنگره عظیم میقات الرضاء در مشهد مقدس و ارائه فضای مناسب در حاشیه کنگره با بهره گیری از هنر تأثیر گذار عکاسی و همراهی عکاسان محترم این خطه با موضوعات زیر اقدام به برگزاری نمایشگاه عکسی تحت عنوان میقات الرضاء، از طریق ارائه فراخوان پذیرش آثار به شرح زیر است.

• موارد مورد تاکید در عکس‌ها:
o آثار فرهنگی و معنوی بقاع بر مردم و جامعه
o جنبه‌ها و آثار اجتماعی بقاع متبرکه و امامزادگان
o مراسم آیینی و مردمی در بقاع متبرکه
o جنبه آرامش بخشی و آرامش دهی در بقاع

مقررات فراخوان پذیرش آثار برای نمایشگاه:
۱- عکاسان می‌توانند آثار خود را فقط به صورت تک عکس ارائه و ارسال کنید.
۱- شرکت در فراخوان برای عکاسان خراسانی و نیز عکاسان بومی خراسان، ساکن در سراسر ایران آزاد است.
۲- هر عکاس می‌تواند حداکثر با ۸ عکس به صورت سیاه و سفید یا رنگی، آنالوگ یا دیجیتال شرکت کند.
۳- عکس‌های دیجیتال و آنالوگ اسکن شده می‌توانند به صورت فایل دیجیتال و از طریق ارائه بر روی CD یا DVD، ارسال شوند.
۴- آثار ارائه شده می‌توانند در سایز اصلی با فرمت JPG و فضای رنگی RGB ارسال شوند.
۵- فقط عکس‌هایی داوری خواهند شد که هیچ گونه دخل و تصرف به وسیله ابزار گرافیکی بر روی آن‌ها انجام نشده باشد. (ملاک عدم تغییر ماهیت اصلی عکس)
۶- اطلاعات مربوطه به عکس (عنوان عکس، تاریخ و محل عکاسی) و عکاس (نام و نام خانودگی، شماره ملی، نام پدر، محل تولد، تحصیلات، شماره تماس ضروری و آدرس کامل پستی) به همراه فایل آثار در CD یا DVD به صورت یک فایل متنی ذخیره شده و ارسال شود.
۷- فایل عکس‌ها با نام و نام خانوادگی عکاس به صورت تایپ انگلیسی و شماره عکس از ۱ تا ۸ نامگذاری شود. ذکر نام و نام خانودگی عکاس و شماره تلفن همراه بر روی بر روی CD یا DVD ارسالی ضروری می‌باشد.
۸- ارسال اثر و شرکت در فراخوان به منزله اعلام مالکیت معنوی عکس هاست. در صورت اثبات خلاف این امر در هر مرحله عکس حذف می‌شود و عواقب حقوقی و جزایی آن به عهده صاحب اثر می‌باشد.
۹- به منظور جبران قسمت کوچکی از هزینه‌های عکاسی و حمایت از عکاسان محترم، به هر عکس راه یافته به نمایشگاه، مبلغ ۳۰۰ هزار ریال، به صاحب اثر پرداخت خواهد گردید.
۱۰- پذیرش سالم اثر در قالب یاد شده و در مهلت اعلام شده در فراخوان از سوی دبیرخانه، ملاک حضور اثر برای ورود به مرحله انتخاب خواهد بود. بر این اساس عکس‌هایی نیز که فاقد شرایط مقررات شرکت در فراخوان آثار باشند، پذیرفته نمی‌شوند.
۱۱- رای هیات انتخاب قطعی و هیچگونه اعتراضی پذیرفته نیست.
۱۲- حق استفاده از آثار پذیرفته شده برای برگزارکننده جهت امور نمایشگاهی، تبلیغاتی و انتشاراتی با رعایت حقوق معنوی صاحب اثر (عکاس) محفوظ است.
۱۳- شرکت کننده در این نمایشگاه تابع مقررات این فراخوان است.
۱۴- تصمیم گیری درباره مسایل پیش بینی نشده در فراخوان پذیرش آثار برعهده برگزارکننده خواهد بود.

گاهشمار نمایشگاه:
آخرین مهلت دریافت آثار: بیست و چهارم بهمن ۱۳۹۰
برگزاری نمایشگاه: بیست و هفتم بهمن ۱۳۹۰ زمان برگزاری کنگره میقات الرضاء
هیأت انتخاب نمایشگاه: مرتضی لطفی، مهدی رضوی، سید علی سیدی

جوایز اهدایی از سوی کنگره:
– لوح تقدیر کنگره به همراه مبلغ سه میلیون ریال برای نفر اول
– لوح تقدیر کنگره به همراه مبلغ دو میلیون ریال برای نفر دوم
– لوح تقدیر کنگره به همراه مبلغ یک میلیون ریال برای نفر سوم

دبیرخانه: مشهد، مطهری شمالی ۷، بین حسین باشی ۲۷ و ۲۹،  پلاک ۶۷۷، کد پستی: ۹۱۹۳۷۱۴۴۳۱
شماره تلفن دبیرخانه: ۰۵۱۱۷۲۸۴۹۳۵
سایت اینتر نتی

 خبر تکمیلی: شنبه پانزدهم بهمن
دبیر فراخوان عکس «میقاتالرضا» در نشست خبری، ضمن تشریح برنامههای همایش ملی میقاتالرضا، پیرامون نمایشگاه عکس این همایش تأکید کرد: توجه بر جنبههای فرهنگی و معنوی بقاع بر مردم و جامعه، نگاه به جنبه‌ها و آثار اجتماعی بقاع متبرکه و امامزادگان، نمایش مراسم آیینی و مردمی در بقاع متبرکه و جنبه آرامشبخشی و آرامشدهی در بقاع از جمله مسایلی است که در داوری و انتخاب آثار مورد توجه قرار خواهد گرفت.
ظهوریان افزود: این فراخوان در چارچوب طرح ملی میقاتالرضا مصوب کارگروه زیارت استان خراسان رضوی  برگزار می‌شود و هدف آن تبیین نقش بقاع متبرکه واقع در مسیر زایرین امام رضا (ع) در پاسخگویی به نیازهای فرهنگی، معنوی، رفاهی و بهداشتی زایرین امام هشتم است.
به گفته ظهوریان همایش ملی میقاتالرضا با حضور جمعی از مسؤولان، نخبگان و اندیشمندان جامعه، ۲۷ بهمن در مشهد برگزار، و نمایشگاهی از آثار برگزیده این فراخوان در حاشیه همایش برپا خواهد شد.
وی در پایان اعلام کرد: با مساعدت اداره کل اوقاف و امور خیریه، جوایز این فراخوان افزایش یافته و به نفرات اول تا سوم به ترتیب ۵ میلیون، ۳ میلیون و ۲ میلیون ریال پرداخت خواهد گردید تا پاسخگوی بخش کوچکی از زحمات عکاسان و هنرمندان باشد.