910219_3

موزه‌ و مرکز فرهنگی «Quai Branly» در پاریس، که یکی از معتبرترین مراکز اروپایی در زمینه‌ی عکاسی می‌باشد، اقدام به انتشار پنجمین فراخوان خود برای حمایت از عکاسان غیراروپایی در اجرای یک پروژه‌ی عکاسی کرده است. «Quai Branly» یک موزه، مرکز فرهنگی و مکانی برای آموزش و پژوهش‌های هنری است که هدف اصلی خود را فراهم کردن فرصتی برای آشنایی با نگاه هنرمندان غیراروپایی برای مخاطبانش اعلام می‌کند. این مرکز فعالیت‌های خود را با شعار «نقاط اشتراک فرهنگ‌ها در گفتگو و تبادل تمدن‌ها» با توجه به تقسیم‌بندی جهان به ۴ منطقه‌ی جغرافیایی شامل آسیا، آفریقا، آمریکای شمالی و جنوبی و اقیانوسیه دنبال می‌کند. گفتنی‌ست این موزه در سال ۸۸ میزبان نمایشگاه بزرگی درباره‌ی عکاسی ایران هم بوده است. شرایط شرکت در این فراخوان به شرح زیر است:
– شرکت در این فراخوان عکاسی برای تمام عکاسان غیراروپایی از سراسر جهان آزاد است.
– هیات انتخاب پس از بررسی درخواست‌های رسیده چند نفر از شرکت‌کنندگان را به عنوان برنده‌ی این بورسیه معرفی خواهد کرد.
– هدف از اهدای این بورسیه اجرای یک پروژه‌ی عکاسی خلاقانه توسط عکاسانی غیراروپایی‌ست. پروژه‌ی اجرایی باید در راستای اهداف موزه‌ی «Quai Branly» یعنی نشان دادن و تاکید بر نقاط اشتراک فرهنگ‌های مختلف باشد. هر نوع تکنیک و خلاقیتی توسط عکاس در اجرای این پروژه مجاز است ولی موضوع و سوژه‌ی کار باید درباره‌ی اشتراک فرهنگ‌ها و نقاط تفاهم آنها باشد.
– عکاسان می‌توانند پروژه‌ی خود را در هر کشوری از جهان، حتی کشور محل اقامت خود، به انجام رسانند و انتخاب محل انجام پروژه با خود آنها خواهد بود.
– مبلغ وجه نقد اهدایی این بورسیه برای حمایت از انجام چنین پروژه‌ای حداکثر ۱۵ هزار یورو است. عکاسان باید دقت داشته باشند که پروژه‌ای را برای شرکت در این فراخوان پیشنهاد دهند که نهایتا با این مبلغ قابل اجرا باشد. این مبلغ شامل تمام هزینه‌های حمل و نقل، اسکان، تغذیه و هرگونه هزینه‌ی احتمالی دیگر برای انجام امور مربوط به پروژه خواهد بود.
– نکته‌ی بسیار مهم در انتخاب پروژه‌های پیشنهادی توجه به این اصل است که تکنیک و سوژه‌ی پیشنهادی توسط هر عکاس باید با سابقه‌ی کاری و آثار تولیدی او در گذشته هم‌خوانی داشته باشد و در واقع ادامه‌ی روند پایدار دوران کار هنری آن عکاس باشد.
– مدارک لازم برای شرکت در این فراخوان به این شرح است:

۱. شرح کوتاهی درباره‌ی پروژه‌ی پیشنهادی عکاس که توسط خود شرکت‌کننده به زبان‌ انگلیسی یا فرانسوی به صورت تایپ شده و حداکثر در دو صفحه A4 نوشته شده باشد. عکاس باید در این نوشته مشخص کند که پروژه‌ی خود را در چه کشوری و با چه جزئیاتی اجرا خواهد کرد.
۲. فرم تکمیل شده‌ی مشخصات عکاس شرکت‌کننده که به امضای او رسیده باشد.
۳. بیوگرافی عکاس شرکت‌کننده شامل فعالیت‌های مهم او در زمینه‌ی عکاسی مانند نمایشگاه‌ها، جوایز، آثار چاپ شده یا هر آنچه که از نقاط برجسته‌ی کار او در دوران حرفه‌ای فعالیتش باشد.
۴. یک برگ کپی از صفحه‌ی مشخصات پاسپورت عکاس شرکت‌کننده که هنوز معتبر است.
۵. منتخبی از مجموعه عکس‌های فرد شرکت‌کننده که شامل آثار قبلی او یا مجموعه‌ای باشد که وی با مبلغ این جایزه قصد تکمیل یا ادامه‌ی آن را دارد. غرض اصلی از دیدن این عکس‌ها نتیجه‌گیری در مورد توانایی‌های عکاس در اجرای پروژه‌ی پیشنهادی می‌باشد.
۶. برآوردی مقدماتی از هزینه‌های مورد نظر عکاس برای اجرایی کردن پروژه‌ی پیشنهادی. هزینه‌هایی چون حمل و نقل، ویزا، اسکان، خرید وسایل لازم و … در این برآورد لحاظ شود.
۷. پرتره‌ی شخصی عکاس که صورت او در آن به روشنی قابل مشاهده باشد با ۳۰۰ dpi

– اولویت برتر این برنامه انتخاب پروژه‌هایی‌ست که به نوعی از مستندنگاری و جلوه‌های مردم‌شناسی در فرهنگ‌های جهان بپردازند. هدف نشان دادن جایی از جهان به جایی دیگر است یعنی زندگی و فرهنگ مردمی  از کشوری خاص به کشوری دیگر.
– پروژه‌های برگزیده در این فراخوان پس از اتمام، در قالب بخشی از چهارمین دوره‌ی دوسالانه‌ی عکس موزه «Quai Branly» که پاییز ۱۳۹۲ در پاریس برگزار خواهد شد، به نمایش درمی‌آید و عکاسان برتر در طول برگزاری این رویداد هنری در پاریس میهمان برگزارکنندگان فرانسوی خواهند بود.
– آخرین مهلت ارسال درخواست برای شرکت در این فراخوان ۱۱ خردادماه سالجاری است و این زمان تمدید نخواهد شد. هیات انتخاب پس از بررسی درخواست‌های رسیده و پروژه‌های پیشنهادی اواخر تیرماه نام مجموعه‌های منتخب را اعلام خواهد کرد.
– مدارک خواسته شده را با حجم کم پیش از اتمام مهلت تعیین شده به آدرس زیر ایمیل کنید:

projets-creation@quaibranly.fr

– در صورتی که به هر دلیل قادر به کاهش حجم مدارک و رزومه‌ی خود نیستید عکس‌های خود را بر روی CD ذخیره کرده و همراه با مدارک پرینت شده با
پست به این آدرس بفرستید:

Projects de création artistique – DDC
Musée du quai Branly
۲۲۲, rue de l’Université
۷۵۳۴۳ Paris Cedex 07
France

– با عکاسانی که برای شرکت در این پروژه برگزیده شوند بلافاصله تماس گرفته خواهد شد و اسامی آنها بر روی وب‌سایت موزه هم اعلام می‌شود.
– عکاسان برگزیده متعهد می‌شوند که تمام یا حتی بخشی از مجموعه‌ی خود را تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی در هیچ مسابقه یا نمایشگاهی عرضه نکنند.
– عکاسان برگزیده پس از دریافت مبلغ جایزه متعهد می‌شوند مجموعه‌ی خود را تا پیش از تاریخ ۱۰ خردادماه ۱۳۹۲ به پایان برسانند.
– متن کامل فراخوان و فرم شرکت را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.