910407

بخشی از اندیشه عکاسان معاصر در قالب مجموعه آثار در صبا به نمایش درآمد تا هنرمند در قاب دوربین خود نوستالژی‌هایی از گذشته و حال و آینده را به مخاطب نشان دهد. این نمایشگاه هم به نیت فروش هم به نیت عرضه و نمایش تصویر برگزار شده‌ است.

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی، نمایشگاه «عکس صبا» روز گذشته با حضور هنرمندان، عکاسان و علاقه‌مندان به این شاخه هنری و به منظور نمایش و فروش آثار هنرمندان عکاس گشایش یافت تا ارتباط بین عکاسان و خریداران آثار هنری را بیش از پیش تقویت کند.
در این نماشگاه بیش از ۴۰۰ عکس از ۶۹ هنرمند در قالب مجموعه آثار به نمایش درآمده‌است و شاید به جرات بتوان گفت آنچه بر روی دیوارهاست تا حد قابل قبولی عملکرد عکاسی ایران را طی دو سال گذشته نشان می‌دهد.
 «شهریار توکلی» مشاور و دبیر هیات انتخاب نمایشگاه «عکس صبا» در خصوص آثار به نمایش درآمده گفت: «این نمایشگاه با این نیت شکل گرفت که هدف نهایی آن فروش عکس باشد. اما در مسیر اعلام فراخوان قرار بر آن شد تا ضمن آنکه فروش عکس داشته باشیم، عکس‌هایی را انتخاب کنیم که برای بازدید کنندگان و علاقه‌مندان به عکاسی نیز جذاب باشد در نتیجه شاهد نمایشگاهی هستیم که کارکرد دوگانه‌ای دارد. هم به نیت فروش است هم به نیت عرضه و نمایش تصویر.»
در فراخوان تاکید شده‌بود که هر هنرمند باید عکس‌های خود را در یک پروژه تعریف شده همراه با بیانیه‌ای شخصی ارائه دهد. اینگونه است که در بسیاری از آثار حس نوستالژیک هنرمند با عکس‌ها همراه شده‌اند و‌گاه بیننده را به خاطرات دور زندگی خود که گرد زمان بر آن نشسته، می‌برد.
توکلی در این خصوص گفت: «در جریان معمول نمایشگاه‌ها، با تک عکس‌هایی از هنرمندان مختلف روبه‌رو می‌شویم و این تک عکس‌ها حکم جرقه‌هایی را دارند که می‌توانند خلاقیت هنرمند را نشان دهند ولی هیچ تصویر مهم‌تری را در اختیار بیننده قرار نمی‌دهد. نیت ما این بود که بازدید کنندگان این امکان را بدست آورند که با دید ۷، ۹ یا ۱۰ عکس از یک هنرمند به تدریج با فضای ذهنی و تصویری او آشنا شوند. در این نمایشگاه این فرصت فراهم شده تا بیننده بتواند با برش کوچکی از کارنامه عکاسان آشنا شود.»
کوه‌، دشت، دریا و طبیعت بیشترین سوژه‌های عکاسان را در بر می‌گیرند. سوژه‌هایی که‌گاه در قاب انتزاع و‌گاه در قاب کلاسیک عکاس جای گرفته‌اند تا اندیشه‌های از گذشته و حال را در ذهن مخاطب تداعی کنند.
این عضو هیات انتخاب درخصوص شیوه‌های عکاسی که مد نظر هیات داوران نمایشگاه «عکس صبا» بوده ‌گفت: «هیچ قیدی برای استفاده از شیوه‌ای خاص برای عکاسی مد نظر نبود و هنرمندان بسته به آنکه به چه سبکی علاقه داشته‌اند دراین نمایشگاه شرکت کردند در نتیجه شاهد طیف گسترده‌ای از روش‌های مختلف عکاسی دراین نمایشگاه هستیم، از عکس مستند گرفته تا عکس از طبیعت، عکس‌های خلاقانه و حتی عکس‌هایی که با نقاشی و گرافیک تلفیق شده‌اند.»
علاقه مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به خیابان ولی عصر، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵ مراجعه کنند. این نمایشگاه تا ۵ مرداد همه روزه بجز ایام تعطیل، از ساعت ۱۰ لغایت ۱۹، میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.