نخستین آئین ملی پاسداشت «روز جهانی عکاسی» با گردهم‌آیی عکاسانی از سراسر کشور و برگزاری اردوی عکاسی خیابانی و برنامه‌های جانبی به مدت دو روز و با میزبانی شهر زنجان برپا می‌شود.

در این مراسم که روزهای ۸ و ۹ شهریورماه جاری برگزار خواهد شد برنامه‌های مختلفی به منظور یادآوری و گرامیداشت روز جهانی عکاسی به اجرا در می‌آید. ناصر محمدی دبیر اجرایی این رویداد عکاسانه گردهمایی عکاسان در زنجان جهت تبادل تجربیات با یکدیگر، تجلیل از ۵ عکاس پیشکسوت عکاسی کشور، برگزاری اردویی ویژه برای عکاسان مدعو از استان‌های مختلف جهت عکاسی از شهر زنجان و چاپ کتابی از این آثار به همراه هم‌اندیشی درباره‌ی چگونگی برگزاری مراسمی سالانه به منظور گرامیداشت این روز جهانی در ایران را از برنامه‌های این آئین گرامیداشت عنوان کرده است.

همچنین روز پنجشنبه ۹ شهریورماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ نشستی با موضوع گفتارهایی درباره‌ی جلوه‌های مختلف حضور عکاسی در ایران و به ویژه وضعیت عکاسی کشور در دوران معاصر و مباحثی در خصوص اهمیت روز جهانی عکاسی با حضور دکتر محمد ستاری، اسماعیل عباسی و حسین فاطمی در محل تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی (ره) زنجان برپا خواهد شد و پس از آن این گرد‌هم‌آیی با برگزاری مراسم اختتامیه در همان مکان و با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری استان زنجان به کار خود پایان می‌دهد.

شایان ذکر است آئین گرامیداشت روز جهانی عکاسی توسط موسسه‌ی فرهنگی هنری «لوح زرین مانی» زنجان و با همکاری و حمایت اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان برگزار می‌شود.