فهرست برگزیدگان پنجاه و هفتمین دورهٔ جایزهٔ عکس بنیاد ورلدپرس فتو اعلام شد و برای سومین سال متوالی نام عکاسی از ایران هم در فهرست منتخبان این مسابقهٔ معتبر فتوژورنالیستی به چشم می‌خورد. 

     در این دوره تعداد ۵۷۵۴ عکاس از ۱۳۲ کشور جهان با ۹۸ هزار و ۶۷۱ عکس در ۹ گرایش مختلف در قالب تک عکس و مجموعه عکس شرکت کرده بودند. هیات داوران امسال که گروهی متشکل از ۱۹ کشور جهان بود ۵۳ عکاس از ۲۵ کشور جهان را در بخش‌های موضوعی نه‌گانه شایستهٔ دریافت جایزه دانست. جلسات داوری امسال طی چندین مرحله در فاصلهٔ زمانی ۱۲ تا ۲۴ بهمن‌ماه ۹۲ در مقر اصلی بنیاد ورلدپرس فتو در آمستردام هلند برگزار شد. 

921125_2
عکس: امیر پورمند، خبرگزاری ایسنا / آسوشیتدپرس

     امسال و در ادامهٔ حضور عکاسان ایرانی در بین عکاسان برگزیده، امیر پورمند، عکاس خبرگزاری ایسنا، با تک عکسی مربوط به مراسم اعدام دو جوان زورگیر که سال گذشته در تهران اقدام به سرقت و ضرب و جرح یک مرد کرده بودند موفق به کسب جایزهٔ سوم بخش تک عکس در گرایش موضوعی اخبار عمومی یا Genral News شد. 

    این دو زورگیر ۲۰ و ۲۳ ساله، که توسط دادگاه به اعدام در ملاعام محکوم شده بودند، سحرگاه یکم بهمن‌ماه ۹۱ در تهران به دار مجازات آویخته شدند. این عکس امیر پورمند به طور مشترک از سوی خبرگزاری‌های ایسنا و آسوشیتدپرس منتشر شده بود. گفتنی‌ست صحنهٔ زورگیری این افراد با قمه توسط یک دوربین مداربسته در محل حادثه ضبط شده بود و فیلم آن در مدت کوتاهی بر روی اینترنت به طور گسترده‌ای دیده شد و بازتاب زیادی یافت و با تلاش پلیس و نیروهای امنیتی عاملان حادثه به سرعت دستگیر شدند. 

   سال گذشته در رویدادی بی‌سابقه عکاسان ایرانی موفق به کسب همزمان سه جایزه از این مسابقه شده‌ بودند. ابراهیم نوروزی با دو مجموعه جداگانه موفق به کسب جایزهٔ جایزهٔ نخست مجموعه عکس در بخش «پرتره‌های مستند» و جایزهٔ دوم مجموعه عکس در بخش موضوعی «پرتره‌های صحنه‌آرایی شده» شده بود و مجید سعیدی نیز با مجموعهٔ «زندگی در جنگ» به عنوان برندهٔ جایزهٔ دوم مجموعه عکس در بخش «موضوعات معاصر» معرفی شده بود. 

    ابراهیم نوروزی زمستان ۹۰ هم با مجموعه عکسی دربارهٔ اعدام متجاوزان به عنف در ایران در همین مسابقه در بخش «موضوعات معاصر» جایزهٔ دوم مجموعه عکس را برنده شده بود. به این ترتیب این برای سومین سال پیاپی است که نام عکاسی از ایران در بین برندگان این مسابقهٔ بین‌المللی عکاسی خبری و مستند به چشم می‌خورد. علاوه بر این سه عکاس، اسامی ایرانی دیگری هم در میان برندگان جوایز و عناوین شایستهٔ تقدیر ادوار این مسابقه دیده می‌شود ولی تاکنون هیچ عکاس ایرانی موفق به کسب اصلی ترین جایزه‌ی این رویداد یعنی «عکس سال» نشده است. 

    اما این تنها حضور عکاسی ایران در مسابقهٔ امسال نبود چرا که نام نیوشا توکلیان، عکاس ایرانی، هم در میان اعضای هیات داوران امسال به چشم می‌خورد. طبق اعلام بنیاد ورلد پرس فتو نیوشا توکلیان از اعضای هیاتی بوده که داوری و ارزیابی اولیهٔ عکس‌های بخش خبری و مستند (News and Documentary) را برعهده داشته‌اند. 

921125_3
                                                                  عکس: John Stanmeyer / VII for National Geographic
   امسال پنجاه و هفتمین دورهٔ جایزهٔ «عکس سال» بنیاد ورلدپرس فتو با رای هیات داوران نصیب جان اشتان‌مایر، فتوژورنالیست آمریکایی، شد. تک عکس او، که در ساحل جیبوتی عکاسی شده، مهاجران آفریقایی را نشان می‌دهد که سعی دارند در تاریکی شب با تلفن‌های همراه خود سیگنال مکالمهٔ ارزان از کشور سومالی دریافت کنند تا با هزینهٔ کمتر بتوانند از طریق تلفن همراه با خانواده‌هایشان در کشورهای مبدا تماس بگیرند. جیبوتی یکی از مراکز اصلی تردد مهاجران غیرقانونی آفریقایی است که به ویژه از اتیوپی، اریتره و سومالی در جستجوی زندگی بهتر به طور غیرقانونی راهی اروپا یا برخی کشورهای خاورمیانه می‌شوند. 

    جان اشتان‌مایر متولد سال ۱۹۶۴ در ایالت ایلینویز آمریکاست و هم‌اکنون در غرب ایالت ماساچوست زندگی می‌کند. او که از بنیان‌گذاران آژانس عکس هفت به شمار می‌رود در یک دههٔ گذشته بیشتر وقت خود را به همکاری با مجلهٔ نشنال جئوگرافی اختصاص داده و در این مدت ۱۲ مجموعه عکس برای این نشریه عکاسی کرده است. او عمده شهرت خود در عرصهٔ فتوژورنالیسم را مدیون همکاری با مجلهٔ TIME است که بین سال‌های ۹۸ تا ۲۰۰۸ تعداد ۱۸ مجموعه عکس برای آن عکاسی کرده است؛ مجموعه‌هایی دربارهٔ مهمترین اخبار روز جهان همچون جنگ افغانستان، ناآرامی‌های تیمور شرقی و سقوط ژنرال سوهارتو در اندونزی. او پیش از این برندهٔ جوایزی چون جایزهٔ رابرت کاپا، POYi، NPPA و تعدادی از جوایز بخش‌های مختلف ورلدپرس فتو هم بوده است. 

     جایزهٔ برندهٔ جایزه اصلی ۱۰ هزار یورو وجه نقد به همراه اهدای یک دوربین DSLR و لنز کیت از سوی شرکت کانن خواهد بود و به هر یک از برندگان جوایز نخست در بخش‌های موضوعی نیز ۱۵۰۰ یورو وجه نقد اهدا خواهد شد. حائزان سایر رتبه‌ها و همچنین برندگان عناوین شایستهٔ تقدیر در بخش‌های مختلف هرکدام تندیس «چشم طلایی» و دیپلم افتخار دریافت خواهند کرد. 

    گرد‌هم‌آیی برگزیدگان و مراسم اهدای جوایز این دوره ۴ و ۵ اردیبهشت‌ماه ۹۳ در آمستردام برپا خواهد شد و نمایشگاه عکس‌های برگزیده‌ از ۲۹ فروردین‌ماه ۹۳ در همین شهر برای بازدید عموم دایر می‌شود و سپس در بیش از ۱۰۰ شهر در ۴۵ کشور جهان هم به نمایش درخواهد آمد و مطابق رسم هر ساله تمام آثار برتر در کتابی نفیس منتشر خواهند شد. 

   شایان ذکر است World Press Photo یک بنیاد مستقل و غیرانتفاعی مستقر در آمستردام است که در سال ۱۹۵۵ بنیان نهاده شده و بیشتر به خاطر برگزاری معتبرترین و بزرگ‌ترین مسابقهٔ سالانهٔ عکس خبری در جهان شناخته می‌شود. آرشیو پنجاه و شش دورهٔ گذشتهٔ این مسابقهٔ بین‌المللی عرصهٔ فتوژورنالیسم را می‌توانید اینجا ببینید. سایت عکاسی کسب این جایزهٔ بین‌المللی معتبر را به امیر پورمند و عکاسان خبری پرتلاش کشور تبریک می‌گوید.