نمایشگاه عکس جشنواره سلامت روان طی مراسمی در آمفی‌تئاتر فرهنگسرای امام خمینی (ره) زنجان و با حضور مقامات دانشگاه علوم پزشکی زنجان، مدیران ادارات، استادان و استقبال جمع کثیری از مردم افتتاح شد. 

    دکتر علیرضا بیگلری، ریاست دانشگاه، در زمینهٔ اهمیت سلامت روان و نقش پیشگیرانهٔ برنامه‌های آموزشی، سخنانی ایراد کرد. همچنین دکتر ممتازی، مشاور علمی برنامه‌های سلامت استان، در زمینهٔ ارتباط سلامت روان با هنر و دکتر صائینی دبیر جشنواره، گزارشی از سومین دورهٔ عکس سلامت روان ارائه دادند. و بلاخره بیانیه هیات داوران به شرح ذیل قرائت شد: 

 «از نظر سازمان جهانی بهداشت سلامت انسان دارای سه بعد جسمی، روانی و اجتماعی می‌باشد که مانند حلقه‌های زنجیر به هم متصلند و جامعه زمانی می‌تواند سالم و متعادل باشد که انسان‌ها با برخورداری از سلامت روان در عرصه‌های مختلف اجتماعی به فعالیت بپردازند. 

    امروزه انسان درگیر مشکلات و معضلات پیچیده‌ای است که برای مقابله با دشوارهای فردی و اجتماعی نیازمند شناخت و به کارگیری روش‌های عملی‌تر است به طوری که با کسب آگاهی‌ها و مهارت‌های ویژه قادر شود راه برون‌رفت از تنگناهای فردی و اجتماعی را پیدا کند با توجه به گسترهٔ عوامل تأثیرگذار بر سلامت روان و ارتباط آن با بخش‌های مختلف توسعه مثل فرهنگ، اقتصاد، سیاست و بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان و دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با هدف پیوند سلامت روان با هنر، که بخش گسترده‌ای از معرفت و کیفیت زندگی بشری را بر دوش می‌کشد و به زندگی و جامعه انگیزه و روح می بخشد، سعی در رسیدن به اهداف پیشگیرانه و ارتقایی در زمینه سلامت روان فرد و جامعه را دارند. 

     زندگی و تاریخ بشری بدون هنر غیرقابل تجسم است. هنر در سازگاری و ارتقای معرفت جوامع در همهٔ جوانب زندگی بشر و در همه دوره‌ها و اعصار نفوذ و حضور داشته است و اکنون هنردرمانی یکی از شیوه‌های کاربردی است که از آن در تقویت سلامت روان عموم و پیشگیری استفاده می‌گردد. 

     در انتخاب موضوعی آثار هنرمندان عکاس کشورمان که با استقبال وسیع آنان از اقصی نقاط کشور انجام گرفت؛ ۵۹۰ هنرمند با ۴۰۱۲ عکس و ۹۰ مجموعه عکس شرکت نموده بودند. هنرمندان با نگاه خلاقانه، احساس، تفکر و درک خویش را در ثبت لحظه‌هایی از زندگی که مرتبط با محورهای موضوعی جشنواره، خصوصا سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی و سلامت روان و گروه‌های آسیب‌پذیر و توانبخشی روانی بود، به درستی بیان نموده‌اند و با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات مدیوم عکاسی چه در هنگام ثبت، و چه در مراحل پس از ثبت، همه آن واقعیت‌هایی که در زندگی ما هستند را به زیبایی ثبت نموده‌اند. 

 اما نکتهٔ مهمی که مغفول مانده است ارتباط عمیق با موضوع تعیین شده در فراخوان جشنواره است. همهٔ ما بر این باوریم که نگاه ترحم‌آمیز به این موضوع نه تنها نمی‌تواند راهگشا باشد که وجوه انسانی موضوع را نیز تا حدود زیادی به یک ابژهٔ تزیینی تقلیل می‌دهد. این موضوع نه سیاه‌نمایی نیاز دارد و نه اغراق. این موضوع را باید با قلب و جان نگاه کرد و از راه شهود به تحلیل آن نشست. لذا در این مجال عکاسان گرانقدر را به تامل عمیق در باب عناصر عکاسانه، نشانه‌شناسی در قاب، انتخاب آگاهانهٔ زاویه و ترکیب و پرهیز از زوایای اغراق‌آمیزی که تماشاگر را از روح اصلی اتفاق دور می‌کند، جلب می‌کنیم. 

     مطمئنا در فضای رقابتی جشنواره، آن دسته از عکس‌هایی توفیق داشتند که به صورت عینی یا به صورت سمبلیک، راه ورود مخاطب را به خوانش موضوع می‌گشودند. ما با امید کامل به آینده و مسیر رو به پیشرفت این جشنواره انتظار داریم آثار عکاسان در دوره‌های آتی به واقع‌نمایی‌های دراماتیک و تاثیرگذار از موضوع نزدیکتر باشد و ارتباط ساده و صمیمی مخاطب را با محتوا ایجاد کند. 

    کم نیستند مبتلایان به اختلالات روانپزشکی که به دلیل غفلت و جفایی که در حق خود و خانواده‌هایشان شده است، زیر یوغ تبعیض و انگ در جامعه هستند. انگ‌زدایی از بیماران مظلوم روانی و خصوصا جلوگیری از اظهارنظرهای غیرکارشناسانه مبنی بر ضعف اراده‌ و نقص ایمان بیماران روانپزشکی و به کارگیری واژگانی برچسب‌گونه و غیرعلمی مانند دیوانه، روانی، مجنون، تیمارستان در محاورات عمومی اجتماع وحتی رسانه‌ای و هنری، با نگاهی فاقد ارزش، که ستم بر این بیماران را دو چندان می‌کند. رفع تبعیض‌ها از این عزیزان نیازمند عزمی راسخ و همگانی با حضور کلیهٔ رسانه‌های ارتباط جمعی، هنرمندان و تمامی بخش‌های توسعه است. 

 در این وادی برای تأمین، حفظ و ارتقای سلامت روان جامعه می‌بایست تمامی اقشار و نهادهای جامعه، اصحاب رسانه، اصحاب هنر، جراید و همهٔ تأثیرگذاران در افکار و فرهنگ عمومی با دست‌اندرکاران نظام سلامت، دست یاری به هم دهند.» 

اعضای هیات داوران سومین جشنواره عکس سلامت روان: دکتر احمد حاجبی، دکتر محمدرضا صائینی، مهدی وثوق‌نیا، کیارنگ علایی، ناصر محمدی