گفتگوی انجمن عکاسان ایران با علیرضا کریمی صارمی

يكشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
    علیرضا کریمی صارمی به تازگی از سوی حبیب ایل‌بیگی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران به سمت مدیر بخش عکس این انجمن منصوب شد. 

     انجمن عکاسان ایران در گفتگویی با علیرضا کریمی‌ صارمی‌، عکاس و استاد دانشگاه، نظر او را در این زمینه و همچنین آینده بخش عکس انجمن سینمای جوانان جویا شده است. ‌ شایان ذکر است این مطلب توسط روابط عمومی انجمن برای بازنشر در اختیار «سایت عکاسی» قرار گرفته است. 

           در این گفتگو کریمی صارمی دربارهٔ وضعیت بخش عکس انجمن سینمای جوانان ایران معتقد است: «در سال‌های اولیهٔ پس از انقلاب یعنی سال ۱۳۶۴ انجمن سینمای جوانان ایران، پایه‌گذار عکاسی نوین در کشور بود، به دلیل اینکه به غیر از این انجمن، مرکزی نبود که به صورت جدی به آموزش عکاسی اقدام کند و تنها مرکز سازمان یافته همین انجمن با دارابودن ۵۰ دفتر در سراسر کشور بود.» 

           او در مورد دوره‌های آموزشی این انجمن در رشد عکاسی عنوان کرد: «در آن برهه عکاسی به عنوان یک هنر در شهرستان‌ها مطرح نبود و مردم عکاسی را در قالب عکاسخانه‌ها و بیشتر برای مراسم‌های شادی نگاه می‌ کردند اما قرار بود در این انجمن عکاسی به عنوان یک هنر در سینما مطرح شود. با این نگاه انجمن اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی در ایران کرد که یک حرکت بسیار مهم بود به گونه‌ای که در سال ۱۳۷۹ براساس آمار موجود، ۱۲۳ هزار نفر در کشور آموزش عکاسی دیده بودند.» 

     کریمی‌ صارمی‌ افزود: «به دلیل همین آموزش‌ها بود که وقتی به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، حوزه‌های هنری یا مراکز صداوسیما در شهرستان‌ها مراجعه می‌‌کردید، با کسانی روبرو می‌ شدید که عکاسی را در این انجمن آموزش دیده بودند. در واقع در این مرکز انسان‌هایی تربیت شدند که امروزه به عنوان مدرسان عکاسی فعالیت می‌ کنند و این فعالیت‌های چشمگیر عکاسی باعث رونق این هنر در کشور شد.» 

     او سپس به دیگر فعالیت‌های بخش عکس انجمن سینمای جوانان ایران اشاره کرد: «مجله تخصصی عکاسی در انجمن سینمای جوانان ایران راه‌اندازی شد و ۱۰ یا ۱۱ سال فعالیت کرد. در کنار آن جشنواره‌های سراسری و نمایشگاه‌های تخصصی عکاسی از سوی ستاد مرکزی عکاسی انجمن برگزار شدند که منجر به تقویت نگاه بصری مردم و علاقه‌مندان عکاسی شد. حتی در دوره‌ای که با کمبود فیلم، دارو، کاغذ عکاسی و در کل وسایل مربوط به لابراتور عکاسی روبرو بودیم این انجمن با در اختیار قراردادن این وسایل به عکاسان، بستری برای کار آن‌ها فراهم کرد.» 

            کریمی‌ صارمی‌ همچنین یکی از اقدامات مهم این نهاد را راه‌اندازی آژانس عکس ایران دانست و گفت: «در سال ۱۳۷۷ این مرکز متوجه شد نیاز به یک نهاد تخصصی‌تری در زمینه عکاسی دارد و آژانس عکس ایران شکل گرفت. در‌‌ همان زمان آژانس عکس ایران خلائی را که در زمینه حضور آثار هنرمندان ایرانی در جشنواره‌های معتبر خارجی حس می‌‌شد، پر کرد و از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ عکاسان ایرانی در بیش از ۱۲۰ رویداد بین‌المللی عکاسی حضور داشتند هرچند پس از آن به دلیل بودجه و مشکلات اقتصادی انجمن سینمای جوانان ایران دچار محدودیت‌هایی در فعالیت‌هایش و عکاسی در این انجمن کمرنگ‌تر شد.» 

      او سپس در مورد اهدافی که برای این مرکز دارد، گفت: «در دورهٔ جدید و با توجه به پیشینهٔ خوبی که این مرکز داشته است، تلاش ما این است که آژانس عکس ایران احیا شود. همچنین درحال تدوین برنامه‌هایی در سیستم آموزشی، برگزاری جشنواره‌ها و مسترکلاس هستیم تا بخش عکس انجمن سینمای جوانان ایران به روزهای اوج خود برگردد و با توان و قدرت کار کند.»
نویسنده


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

نظرات

حسین نریمانی کرمانشاهی
پاسخ به این نظر
باسلام /به جراء ت می توان اظهارداشت که ،دهه ی هفتادشمسی همان دهه ای بودکه بامدیریت آقای کریمی صارمی وصدالبته دوستان همکاران وی،عکاسی بعنوان هنر درجامعه مطرح شد ودراذهان مردم عکاسان ، تنها کسانی نبودندکه مغازه ای دارندوعکس پرسنلی می گیرند.انجمن سینمای جوان ،توانست عکاسانی تحویل جامعه ی هنری بدهدو اکثرکسانیکه نام انهاوموفقیت انهاهرازگاهی دیده و به گوش می رسد همان جوانان ونوجوانانی بودندکه درکلاسهای انجمن درمراکزشهرهای ایران آموزش دیده بودند.امیدآن می رودبامدیریتی که ازجناب کریمی سراغ داریم عکاسی جان تازه ای بگیردوبه دوران طلایی خود،خصوصا"درزمینه ی برگزاری جشنوارها/ اموزش/و....بازگرددوهمانندادبیات دوران(( بازگشتی))درتاریخ هنرعکاسی داشته باشد

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • تاریخ عکاسی
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاس؛ استودیو
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • بوشهر ۱۳۸۵-۱۳۵۳
  • تکنیک‌های ویرایش عکس در فتوشاپ
  • ترکیب بندی در عکاسی - لوری اکسل
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • مرجع کامل آموزش نرم افزار لایت روم
  • آنگاه - شماره ۵
  • شورشیان هنر قرن بیستم
  • کادربندی درعکاسی
  • مبادی سواد بصری - مترجم: مسعود سپهر
  • نقد عکس
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
  • گذر امروزی در طهران دیروزی
  • نقوش آهنی
  • عمامه داران
  • جام تهی
Powered by Practicalidea