نشر پرگار، کتاب «فن و هنر عکاسی سیاه و سفید در عصر دیجیتال» نوشته‌ی تورستن آندریاس هوفمان را با ترجمه شیرین حکمی منتشر کرد. 

    علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را که در ۲۸۲ صفحه و قطع خشتی با جلد شومیز به قیمت ۲۹ هزار تومان به چاپ رسیده‌است، هم‌اکنون از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کرده و در سراسر کشور تحویل بگیرند. 

   تورستِن آندریاس هوفمان متولد سال ۱۹۵۶ در دوسلدورف آلمان، عکاس سرشناس بین‌المللی و نویسنده‌ی کتاب‌های مصوری درباره‌ی نیویورک، پاریس، رم و هیمالیاست. او علاوه بر کتاب‌های بسیارش، به‌طور منظم مقالاتی درباره‌ی طراحی تصویر برای «فتوگرافی»، مجله‌ی معروف آلمانی می‌نویسد و همچنین مقاله‌نویس ثابت LFI، مجله‌ی بین‌المللی تحسین‌برانگیزی است که توسط لایکا منتشر می‌شود.

   هوفمان، سال‌های تحصیلیش را به مطالعه‌ی هنر و تحصیل در رشته‌ی عکاسی پرداخت و بیشتر سال‌های عمرش را وقف این حرفه ساخت. او استاد کارگاه‌های عملی عکاسی مربوط به ترکیب‌بندی و عکاسی سیاه و سفید است و به دانشجویانش نشان می‌دهد که چگونه سبک خاص خودشان را پیدا کنند. تخصص هوفمان در رسانه‌ی عکاسی سیاه و سفید و همچنین در حوزه‌ی عکاسی مفهومی است. عکس‌های خیره‌کننده‌اش در بسیاری از نمایشگاه‌های آلمان و سایر کشورهای جهان به نمایش درآمده‌ و در بسیاری از نشریات معروف به چاپ رسیده‌اند.

   در مقدمه این کتاب آمده است: «با وجود این حقیقت که در سال‌های نخست فناوری عکاسی دیجیتال، عکاسان حرفه‌ای با ناباوری پیشرفت آن را نظاره ‌کردند، با سرعتی سرسام‌آور بازار را به تسخیر در آورده است. همزمان که عکاسان از آنالوگ به دیجیتال روی آوردند، بیش از آن که از سهمشان از دردهای فزاینده لطمه ببینند، مبارزه با فناوری جدید و تردید نسبت به کارایی‌اش، اذیتشان کرد. سؤال‌های زیر از میان سؤال‌هایی است که معمولا پرسیده می‌شود:
 
آیا حقیقتا امکان دارد که از تصاویر دیجیتالی، چاپ‌های بزرگ و باکیفیت به‌دست آورد؟
آیا عکس‌های دیجیتال، مصنوعی به‌نظر نمی‌آیند؟
آیا رنگ‌ها به‌نظر طبیعی می‌آیند؟
دیجیتالی کردن چگونه بر عکاسی سیاه و سفید تاثیر می‌گذارد؟

   برای پاسخ دادن به این سؤال‌ها و مطلع شدن از عکاسی دیجیتال، یک مسئله قطعی بود: برای عکاسان ضرورت داشت تا زمانی را برای فراگیری این فناوری اختصاص دهند. برای عکاسان نه تنها لازم بود که با یک دوربین جدید و تا حدودی پیچیده آشنا شوند، بلکه ضرورت داشت تا برنامه‌های جدید دستکاری عکس را به‌طور کامل فرا گیرند. بسیاری از عکاسان اساسا از این تلاش‌ها می‌گریختند و در نتیجه عکاسی سنتی آنالوگ، توسط آنهایی که حتی دانش عمیقی از فرایند دیجیتال را کسب نکرده بودند، حمایت شد.» 
 
      در بخشی دیگر از این کتاب به نام «تصویر در عصر دیجیتال» آمده است: «کتاب‌های آموزشی بسیاری درباره‌ی دوربین‌های دیجیتال، فناوری دیجیتال و آخرین برنامه‌ها درباره‌ی دستکاری تصویر، نوشته شده است، که قرار بود گذار آماتورها و حرفه‌ای‌ها را از عکاسی آنالوگ به دیجیتال تسهیل کنند. با این همه، به‌نظر می‌رسد در این فرایند یک نکته فراموش شده باشد:‌ عکاسی دیجیتال به ماورای تکنیک می‌رود و بعلاوه درباره‌ی تصویرها و محتوایشان است – درباره‌ی حالت‌ها و ترتیب فرم‌ آنها. این کتاب به شما کمک می‌کند تا با عکاسی دیجیتال آشنا شوید و مجدداً بر تصویر در عصر دیجیتال، تمرکز کنید. 

   تصویرها، زبان و قوانین اولیه‌ی خاص خودشان را دارند. عکاسی سیاه و سفید، رسانه‌ای است که اصرار دارد در هر دو شیوه‌ی عکاسی دیجیتال و آنالوگ، شکلی هنری به خود بگیرد. یقیناً، فناوری عکاسی دیجیتال پیچیده به‌نظر می‌آید و باید بر آن مسلط شد، اما فناوری عکاسی همیشه نباید موضوع اصلی باشد؛ بلکه باید تنها در خدمت هدایت شما به سوی نتیجه‌ی نهایی تصاویری گویا و هنری باشد.

   صرفنظر از جنبه‌های فنی محصول، اینکه تصویری به شیوه‌ی آنالوگ گرفته شده باشد یا دیجیتال، اصلاً به نحوه‌ی ارائه‌ی عکس ربطی ندارد. بنابراین، برای کمک به شما در جهت آموختن ترکیب‌بندی تصویر، تعدادی نمونه در این کتاب گنجانده شده است که به شیوه‌ی آنالوگ عکاسی شده‌اند. این کتاب، همچنان که از توصیف فرایندهای به کار رفته در خلق تصویرهای آنالوگ صرفنظر کرده است، اطلاعاتی درباره‌ی روش‌های تکنیکی مورد استفاده برای ایجاد عکس‌های دیجیتالی را فراهم آورده است. 

    لازم به گفتن نیست، با اینکه این کتاب به فناوری دیجیتال می‌پردازد و اطلاعات فنی ضروری را در مثال‌های ساده‌ای که شرح می‌دهد، برای شما فراهم می‌کند، در درجه‌ی اول راهنمای پیشرفته‌ای برای ترکیب‌بندی تصویر است. بنابراین، اولین و طولانی‌ترین بخش این کتاب عمدتاً به موضوع‌های پرمحتوایی مانند عکاسی منظره، معماری، پرتره و عکاسی خیابانی پرداخته است. برای هر کدام از این موضوع‌ها، مثال‌های معروفی از عکاسی سنتی و امروزی، با هدف ترغیب شما برای رفتن به ورای این کتاب و کند و کاو بیشتر در این موضوع‌ها، ذکر شده‌اند.»

   دومین بخش بزرگ این کتاب به‌صورت گسترده‌ای به قوانین کلاسیک ترکیب‌بندی عکس، مانند نسبت طلایی، ترکیب‌بندی مثلثی، جذابیت تصویر و غیره می‌پردازد. این بخش از کتاب، ضرورت‌های تجزیه و تحلیل تصویر را آموزش می‌دهد؛ با این همه،‌ نباید به قوانین ترکیب‌بندی، به‌عنوان دستورالعمل‌هایی که باید سفت و سخت دنبال شوند، نگاه کنید. برعکس، بعد از اینکه این قوانین را آموختید، به شما یادآوری خواهد شد که همیشه پایبند به آنها نباشید؛ بلکه باید احساس کنید که می‌توانید هر وقت هدف‌تان ایجاب می‌کرد، آنها را کنار بگذارید و در بهترین حالت، آنها را برای پیشبرد زبان تصویری خودتان به‌کار برید.

   در این کتاب، وجود تکنیک عکاسی سیاه و سفید آنالوگ نادیده گرفته شده و توضیح داده نمی‌شود، اما با هر تصویر دیجیتالی که در کتاب آمده، تکنیک آن نیز به‌طور خلاصه شرح داده شده است. بعضی از فصل‌های این کتاب، به اطلاعات فنی مهمی اختصاص دارد: کیفیت و خصوصیات دوربین‌های دیجیتال، پردازش‌های عکاسی در حالت RAW، تکنیک‌های فتوشاپ که برای اصلاح کامل عکس‌های سیاه و سفید دیجیتال به آنها نیاز دارید، به شیوه‌ای ساده توضیح داده شده‌اند.

   در سرتاسر این کتاب مکررا یادآوری می‌شود که عکاسی، آموختنِ دیدن است، آموختن خلق تصویر و تفکر تصویری است. خلاصه‌ی کلام، این کتاب شما را برمی‌انگیزاند که تصویرها را عمیقاً تجزیه و تحلیل کنید و شما را ترغیب می‌کند که سبک عکاسی خودتان را پیدا کنید. برای محقق شدن آن، عکس‌های من به‌عنوان نمونه‌هایی جهت انتقال تنوع زبان تصویری استفاده شده‌اند. دانشی که شما از اطلاعات این کتاب کسب می‌کنید، می‌تواند به موضوع‌های کاملاً بی‌ارتباط با یکدیگر نیز منتقل شود.

   با این همه، یک چیز قطعی است: با اینکه، با عکاسی دیجیتال، باید بر تکنیک‌های ‌به‌طور فزاینده مشکل، تسلط پیدا کرد، فناوری نباید هرگز در نفس خود هدف شود. دقیقاً به همین خاطر است که بسیار اهمیت دارد بر این موضوع تاکید کرد که عکاسی عمدتاً درباره‌ی تکنیک نیست بلکه تصاویری با محتواست که ضمیر عکاس را بیان و در عین حال به شیوه‌ای جالب خلق می‌شود. و این همان چیزی است که کتاب درباره‌اش است.