نیوشا توکلیان برندهٔ پنجمین جایزهٔ CARMIGNAC فرانسه

شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳

عکس: نیوشا توکلیان     

 
     اختصاصی «سایت عکاسی» - نیوشا توکلیان، عکاس مستندنگار ایرانی، به عنوان برندهٔ پنجمین جایزهٔ بین‌المللی فتوژورنالیستی CARMIGNAC GESTION فرانسه معرفی شد. 

    فراخوان پنجمین دورهٔ این جایزه با تم «ایران» تابستان گذشته منتشر شد و آناهیتا قبائیان، مدیر گالری راه ابریشم، به عنوان ریاست هیات داوران و رضا دقتی، عکاس ایرانی مقیم پاریس، هم به عنوان یکی از اعضا در جمع هیات داوران حضور داشتند. 

    نیوشا توکلیان پاییز گذشته به عنوان برگزیدهٔ این جایزهٔ ۵۰ هزار یورویی انتخاب شد و از آذر ۹۲ تا بهار ۹۳ مشغول کار بر روی پروژهٔ عکاسی منتخب خود با موضوع جلوه‌هایی از زندگی طبقهٔ متوسط جامعهٔ ایرانی بود. نام او به عنوان برندهٔ این جایزه رسما اواخر هفته گذشته و پس از پایان کار بر روی مجموعه‌اش اعلام شد. 



عکس: نیوشا توکلیان


      طبق اعلام دست‌اندرکاران مسابقه، این مجموعه عکس قرار است از ۱۶ آبان‌ماه ۹۳ به مدت یک ماه به میزبانی The Chapelle des Beaux-Arts در پاریس به نمایش درآید و پس از آن در لندن، فرانکفورت و میلان هم به معرض بازدید عموم گذاشته خواهد شد. همچنین کتابی شامل عکس‌های این مجموعه به چاپ خواهد رسید و در نمایشگاه پاریس رونمایی می‌شود. این بنیاد همچنین ۴ فریم از عکس‌های مجموعهٔ برنده را خریداری خواهد کرد. 

     در بخشی از یادداشتی که برگزارکننده برای عکس‌های نیوشا توکلیان نوشته آمده است: «این مجموعه جوانانی را به تصویر می‌کشد که با تناقضات ناشی از زندگی در جامعه‌ای در حال مدرنیزاسیون فزاینده، قوانین مذهبی و نوعی نوستالژی برای تمدن ایران باستان روبرو هستند.» 

      این جایزهٔ فتوژورنالیستی توسط بنیاد Carmignac Foundation در فرانسه برگزار می‌شود و هدف خود را حمایت از نوعی از فتوژورنالیسم جستجوگر می‌داند که به مواردی از زندگی در نقاط حساس و خبرساز جهان می‌پردازد که چندان در اخبار روزمره حضور ندارند. غزه، مناطق پشتون‌نشین، زیمباوه و چچن موضوعات سال‌های قبل این مسابقه بوده‌اند و این مسابقه در دور بعدی خود به زندگی در مناطقی از فرانسه خواهد پرداخت.

نویسنده نویسنده: کاوه بغدادچی


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

نظرات

مهرداد
پاسخ به این نظر
منظور تخریب عکاس نیست اما ایشان در پروژه های قبلی خویش بسیار بهتر عمل کرده بودند.مجموعه دارای اشتراکات معنایی و فنی نیستند.افراد در سنین مختلف هستند.اشخاص عکاسی شده در سنین مختلف و شرایط متنوع هستند و به نظر ویژگی های یک مجموعه را ندارد. کادر بندی ها خیلی فکر شده به نظر نمی رسد.در نهایت نمی توان با دیدن این مجموعه عکس نظر خاصی درباره آن داشت زیرا با در کنار هم قرار گرفتنشان محتوای ویژه ای را ارائه نمی دهند. در تهیه عکس ها به نظر می رسد برخی پنهانی و برخی علنی گرفته شده اند که چون این امر قطعی نیست نمی توان آن را راهکار و سبک عکاس به شمار آورد و اگر عکس ها پنهانی تهیه نشدند چرا کادر برخی این قدر نامناسب است. مسابقات خارجی سطح کیفی هنرمندان داخلی را در معرض دید قرار می دهد .همین عکاس آثار بسیار بهتری هم دارد.
فرزانه رضایی
پاسخ به این نظر
این عکسها اصلا خوب نیست
شاید هم ما نمیفهمیم
به نظرم خانم قباییان که هم داور بودن و هم از دوستان این عکاس هستند بیاید توضیح بدهن این عکسها مستنده؟ خبریه؟ هنری؟ چیه واقعا چون خیلی سخته درک این عکسها خیلی
نه کادربندی خوبی داره نه نوردهی خوب نه مفهوم و نه هماهنگی تصاویر با یکدیگر بعنوان مجموعه
البته من خیلی سرچ کردم این مسابقه از اعتبار پایینی برخورداره فقط خوب پول میده اون هم به رفقا

فرامرز
پاسخ به این نظر
خب اولا کارهی ایشون گیرا هستن ولی اینکه سزاوار برگزیده شدن رو داشتن یا نه اصلا جای بحث نیست چون نه من نه شما کارهای ارسالی رو داوری نکردیم ولی از این هم نمیشه گذشت که فعلا به دلایلی به کارهای هنرمندان ایرانی که در خارج از ایران فعالیت میکنن طور دیگری نگاه میشه تا عزیزانی که در داخل فعالیت میکنند
فرزانه
پاسخ به این نظر
فرامرز جان اولا میشه گیرایی رو توضیح بدید ؟ یعنی شما الان درگیر این عکسها شدید؟ میشه برای ما توضیح بدید چون من نفهمیدم واقعا حتی متن ایشون رو هم خوندم چند بار متن یه چیز میگه عکسها هیچی نمیگه
دوما باید کار داوری مورد نقد بگیره چرا که این عکاس که گناهی ندار چهار تا عکس فرستاده با یه متن قدو قوارش همین بوده چرا باید داورها مخصوصا ایرانیهاش که میدونن قدو قواره عکاسی خبری و مستند اینقدر کوتاه و سطحی نیست باید این کارای ضعیف رو انتخاب کنن
به نظرم عمدی در کار است
فرامرز
پاسخ به این نظر
نمیدونم نظر قبلی ثبت شد یا نه ولی دوباره میگم من اصلا اخلاق تخریب عکس شخص دیگری رو ندارم ولی در چند مسابقه و پذیرش برای نمایشگاه های خارجی که شرکت کردم به این نتیجه رسیدم که اگه اسم و رسمی دارید و اسمتون در 4 تا سایت معتبر لینک خورده باشه مطمئنا در هر مسابقه ای شرکت کنید مستقیما تاثیر داره . عکس های ایشون هم همگی صحنه سازی هستن تا عکس های خبری یا اجتماعی اصیل .
پوریا
پاسخ به این نظر
ربطی به داوری خیلی نداره، بیشتر به لابی‌های ما ایرانی ها مربوطه... متاسفانه وقتی حرف‌هایت تمام شود مجبوری به هر در و دیواری خودت را بزنی.
حسن
پاسخ به این نظر
عکاس این مجموعه که خودش دایما کار عکاسان خبری و مستند رو به انتقاد میگرفت که چرا عکسهایشان را ساختگی است خودش چرا کارش رو ساخته؟ اون هم عکسهای مثلا مستند و خبری
خوب دیگه دنیای پارتی بازی برای همه چیز صدق میکنه
مجید توکلیان
پاسخ به این نظر
آقای هومن هر عکاسی باید از دریچه چشم خودش دنیا پیرامونشو ببینه.
به نظر من هیچ ربطی به عکاسی نداره ! چه رسد به عکاسی خبری و مستند.
مهسا نیازی
پاسخ به این نظر
باعث تاسف است این تصاویر هیچ ربطی به عکاسی خبری و مستند ایران نداره
هر جا پای داوران ایرانی وسط باشه همین میشه که الان شده
هوشنگ
پاسخ به این نظر
مهسا خانم ببخشید اگر این عکسها ربطی به مستند و خبری نداره پس کدام عکاس میتونه نماینده عکاسی خبری ویا مستند باشه ؟ اون دسته از عکاسانی که وقتی یه نفرو می خوان اعدام کنن زنبیل می زارن برای عکاسی اول وقت وهمان روز میفرستن به فستیوال های خارجی و یا روی یه نفر اسید می پاشند بصورت گروهی میرن عکاسی که زودتر مقام کسب کنن و یا اون دسته عکاسایی که جانماز از میبرن پهن میکنن جلو ماهواره ویا استخر رو پر اب میکنن دوستاشون رو میبرن تو آب می چینن
اینا عکاسه مستند و خبری ایران هستند؟
هومن خلیلی
پاسخ به این نظر
سلام مهسای عزیز
خوب هر عکاسی به ناچار از دریچۀ چشم خودش دنیای پیرامونشو میبینه. این خیلی خوبه چون اونوقت کار شما با کار من متفاوت میشه و راه های بیانی بیشتری احتمالا خلق میشه. ای کاش یه لینک از کارهای خودتون هم میذاشتید.

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • مجموعه فیلم آموزشی:  آموزش منوی دوربین‌های سری ۵۰۰۰ نیکون
  • عکاسان جنگ، اباصلت بیات، خشتی
  • عکاسان جنگ، مریم کاظم‌زاده، خشتی
  • دلاوران
  • تکنیک‌های فتومونتاژ
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • در ستایش امر واقعی (۲جلدی)
  • نگاه‌ها به ایران
  • هنر و عکاسی
  • تاریخ عکاسی
  • این، کار من است!
  • آنگاه - شماره ۵
  • عکاس؛ استودیو
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاسی مقدماتی
  • عکاسی - نشر ماهی
  • درباره نگاه به عکس‌ها
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
Powered by Practicalidea